چگونگی کاهش آسیب های رسانه ای به کودک
یک ساعت مختص اینترنت و بازی های رایانه ای برای کودکان در طول شبانه روز است که والدین خودشان بازی های رایانه ای را برای کودکان انتخاب کنند.
به گزارش کودک پرس ، بچه هایی که زیاد از موبایل و تبلت و… استفاده می کنند، به مرور زمان پرخاشگر و بی برنامه می شوند و این آسیب است. چند راهکار برای دور کردن دانش آموزان از فضای مجازی و کاهش آسیب های وارده بر آن به شرح زیر است:
۱- اولین توصیه گسترش روابط اجتماعی و تقویت این روابط با شیوه های مختلف (برگزاری جلسات، حل مسائل بدون وجود موبایل، خاموشی موبایل در مهمانی ها و صحبت رو در رو و حضوری و…) است.
۲- توصیه دیگر آموزش های لازم به خانواده و جوانان به خصوص آشنایی بیشتر والدین به این فضاها وکنار گذاشتن ارتباطات سنتی، راهنمایی و صحبت با فرزندان درخصوص استفاده بهینه ازشبکه ها مجازی و برقراری ارتباط محکم و استوار و صمیمی با فرزندان.
۳- تقویت باورهای دینی واعتقادی خود دربین خانواده، با پر رنگ شدن این باورها بچه ها کمتر در معرض آسیب های فضای اینترنت قرار می گیرند.
۴- قراردادان رایانه خانوادگی در محلی که برای همه قابل مشاهده و در دسترس باشد.
۵- یک ساعت مختص اینترنت و بازی های رایانه ای برای کودکان در طول شبانه روز است که والدین خودشان بازی های رایانه ای را برای کودکان انتخاب کنند.
۶- بازی های رایانه خشن عاملی مهم درافزایش میزان خشونت کودکان است تا جایی که امکان دارد از انتخاب این بازی ها پیشگیری کرده و انتخاب برنامه ها متناسب با سن و مورد علاقه فرزندان باشد.
۷- پر کردن اوقات فراغت فرزندان با ورزش، مهارت آموزی و …. و دوری از ایجاد فرصت بیکاری برای آنان، دراین صورت دانش آموزان تا پایان تحصیلات عمومی حداقل سه مهارت شغلی رامی آموزند و همین امرموجب شده تا در آینده بیکار نشوند.
۸- سرمایه گذاری برای اشتغال کودکان در آینده که لازمه تحققق این امر کسب مهارت ها در زمان اوقات فراغت است.
۹- آموزش آسیب ها و تهدید های فضای مجازی به فرزندان برای کمک به استفاده ایمن از اینترنت است تا آن ها اطلاعات شخصی خود و خانواده را در اختیار دیگران قرار ندهند.
۱۰- شناخت والدین از علایم اینترنتی مثل کاهش روابط اجتماعی، عصبانیت و پرخاشگری در زمان قطع اتصال به اینترنت، افت تحصیلی، اختلال درخواب، رفتن به سراغ اینترنت در مواقع تنهایی، عدم تمایل به بیرون رفتن از خانه مشکلات و ناراحتی های جسمانی و عضلانی و … است که به بچه ها بیاموزند که اگر با مشکلی درفضای مجازی رو به رو شدند با آن ها در میان گذاشته و به هیچ عنوان مشکلات را با دوستان آنلاین خود که غریبه اند مطرح نکنند.
۱۱- غنی سازی برنامه های فراغت دانش آموزان متناسب با شرایط سنی شان که در این خصوص برنامه ریزی آموزش و پرورش را می طلبد که تا با مهیا کردن برنامه های اوقات فراغت متناسب با شرایط سنی، دانش آموزان شور و شوق در آن برنامه حضوریابند و نسبت به دور هم بودن و بالا بردن مشارکت های اجتماعی آن ها ازحضورشان در فضاهای مجازی کاسته شود.
ارسال دیدگاه