نیاز به ایجاد مرجع کلان ملی با نگاهی دینی در حوزه کودک داریم
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش به لزوم ایجاد مرجع کلان ملی در حوزه کودک برای شکوفا کردن فطرت کودکان با نگاهی اشاره کرد.
به گزارش کودک پرس ، رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش شکوفایی فطرت الهی را از اهداف برگزاری دورههای پیش دبستان خواند و به تبیین ساز و کارهای مورد نیار برای رسیدن به این هدف پرداخت و عنوان کرد: کودکان همچون فیلسوفها هستند و چراهایی که در ذهن آنان وجود دارد جزو فطرتشان است، بنابراین آموزشهای پیش از دبستان باید فرصت فکر کردن و اندیشیدن به آنها بدهد.
فضلی تربیت در دوره پیش دبستان را دارای ظرافتهایی دانست که باید از سوی مربی و والدین رعایت شود و گفت: اگر برای تمام کودکان یک نسخه و دستورالعمل واحد در نظر بگیریم و به مراکز پیش از دبستان ابلاغ کنیم، از شکوفا شدن فطرت الهی آنان فاصله گرفتهایم چرا که هر یک از این افراد دارای کنشها و واکنشهای متفاوت و انگیزههای مختلفی هستند که باید پرورش داده شود، بنابراین ابتدا باید بپذیریم که کودکان افرادی فعال و پردازشگر هستند که از ظرفیت بالایی برخوردارند و ما باید بستر شکوفا شدن را برای آنان مهیا کنیم.
وی تأکید بر رشد متوازن ابعاد مختلف وجود کودکان را از جمله اهداف مد نظر در مدیریت پیش از دبستان خواند و گفت: آنچه امروز رخ میدهد قطعا با اهداف متعالی ما فاصله دارد، چرا که بچهها را کوچک تصور میکنیم و درک و توان آنان را به درستی نمیشناسیم؛ در حالی که همه آنچه برای بستر رشد نیاز است قبل از هشت سالگی باید شکل بگیرد ولی به این موضوع به صورت جدی نگریسته نمیشود و معمولا افراد همان گونه که تربیت شدند فرزندان خود را نیز تربیت میکنند.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه والدین از آموزشهای لازم برای تربیت فرزندانشان برخوردار نیستند، عنوان کرد: طی سالهای اخیر ارائه مشاوره قبل از ازدواج رونق خوبی گرفته است، هر چند به حد ایدهآل نرسیده است اما آموزش برای والد شدن نیز باید وجود داشته باشد. والدین با کمبود اطلاعات و آگاهی در این زمینه روبرو هستند. پدران و مادران جوان برای برقرای ارتباط با فرزنداشان و اینکه چگونه باید مراحل رشد ایشان را مدیریت کنند، آموزشهای لازم را ندیدهاند و نمیتوانند آنان را در مسیر شکوفایی فطرت قرار دهند.
وی با بیان اینکه مربیان مهدهای کودک نیز به این آموزشها برای چگونگی برخورد و رفتار با کودکان نیازمند هستند، تصریح کرد: متاسفانه در برخی از مهدها مربیانی هستند که فاقد این صلاحیتها بوده و عمق اهمیت فعالیت خود را درک نکردهاند. یکی از راههایی که میتواند در این زمینه اثرگذار باشد، ایجاد مرجع کلان ملی در حوزه کودک است. در تعالیم اسلامی قبل از والد شدن و همچنین در سالهای رشد وی اصولی در نظر گرفته شده است که باید از سوی والدین و متربی رعایت شود ولی عموم مردم از آن آگاه نیستند.
فضلی ادامه داد: یافتههای علمی در زمینه تربیت کودک باید براساس فرهنگ و ارزشها و مؤلفههای ایرانی اسلامی تبیین شود و مقوله کودک به صوررت کلان مورد توجه قرار گیرد. والدین باید در مقاطع سنی مختلف فرزندشان از قبل از تولد گرفته تا زمان ورود به دبستان تحت آموزشهای لازم و مرتبط با هر سن و سالی قرار گیرند. هر چه سن کودک کمتر باشد از اهمیت بیشتری برای تربیت برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه متولی آموزش کودکان چهار تا شش سال در کشور آموزش و پرورش است، عنوان کرد: این موارد در اسناد و قوانین نیز ذکر شده است و تمام گروههایی که در این زمینه خدماتی را به کودکان ارائه میدهند باید از آموزش و پرورش مجوز بگیرند.
فضلی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر کلاسهای پیش دبستان در حوزه آموزش و پرورش برگزار میشود، گفت: در این میان مؤسساتی هستند که برای کودکان چهار تا شش سال خدماتی را ارائه میدهند و مجوز نیز دارند، اما مجوز آنان از آموزش و پرورش نیست در صورتی که طبق قانون باید از این نهاد دولتی مجوز خود را کسب کنند. در حال رایزنی هستیم تا همه مؤسسان و متقاضیان ارائه خدمت برای کودکان چهار تا شش سال مجوز فعالیت خود را از آموزش و پرورش کسب کنند.
منبع: ایکنا
ارسال دیدگاه