تعطیلی ۳ ماهه تابستان هیچ توجیهی ندارد/ انتخاب واژه «تربیت» به جای آموزش و پرورش در سند تحول

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معتقدیم ساماندهی تقویم آموزشی باید به آموزش و پرورش تفویض شود و در نگاه ما سه ماه تعطیلی تابستان، هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش گروه آموزش و پرورش کودک پرس، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اجرای سند تحول در آموزش و پرورش اظهار داشت: بر اساس این سند و با هدف تحقق اهداف سند تحول بنیادین، برنامه های آموزش و پرورش درحال تغییر و تحول است.

وی ادامه داد: مسئولان وقت آموزش و پرورش در دهه 80 با طرح چند پیش فرض از جمله تغییر نیازهای جامعه، مطلوب نبودن آموزش و پرورش فعلی، عدم شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و دغدغه‌های اولیا در این خصوص، ترغیب به باز خوانی نظام تعلیم و تربیت و تدوین سند آموزش و پرورش شدند.

نوید ادهم افزود: در این سند، نگرش و رویکرد ما از نوع نگاه به آینده است زیرا دانش‌آموزان قرار است در جامعه آینده، زندگی کنند و نیاز به فراگیری مهارت‌های زندگی در آینده دارند؛ بنابراین سعی کردیم در تحولات صورت گرفته از حداکثر فناوری استفاده کنیم و اگر موفق شویم، مفاد موجود در سند را اجرایی کنیم، آموزش و پرورش خوبی خواهیم داشت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دنیای آینده را دنیای فناوری و اطلاعات خواند و خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید مهارت استفاده از فناوری‌های جدید را بیاموزند و به علم روز مجهز شوند زیرا این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

 

وی افزود: در دنیای آینده فرهنگ در زندگی انسان‌ها بسیار موثر و نقش کلیدی دارد پس برای خوب زیستن در دنیای آینده، امروز نظام تعلیم و تربیت باید مهارت های جدید را به نسل آینده بیاموزد و دانش‌آموزان باید مهارت‌های لازم را برای زندگی در دهکده جهانی دارا باشند و از آنجا که جامعه ما یک جامعه دینی است آموزش مهارت‌های اخلاقی در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوید ادهم، اجرای کامل سند تحول بنیادین و تحقق اهداف سند را نیازمند عزم جدی جامعه و همکاری سایر نهادها با آموزش و پرورش عنوان و اعلام کرد: تهیه زیرساخت‌های اجرای سند در زمینه‌های مختلف از جمله تغییرات کتب درسی، آموزش معلمان و زیرساخت اقتصادی در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در راه اجرای سند، زیرساخت اقتصادی و کمبود اعتبارات لازمه است و در این راستا به مجلس شورای اسلامی برای دیدن اعتبارات لازم تأکید کردیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، تنوع بخشی به محیط های یادگیری را از جمله زیرساخت تجهیزاتی سند تحول برشمرد و تصریح کرد: فرآیند یادگیری باید علاوه بر محیط های کلاسی در خارج از کلاس‌ها نیز صورت گیرد بنابراین نوع تجهیزات و فضای فیزیکی مدارس در یادگیری دانش‌آموزان موثر است.

وی از افزایش بیش از 2 برابری پژوهشکده‌های دانش‌آموزی خبر داد و عنوان کرد: حرکت به سمت کسب شایستگی‌ها و تقویت آن در دانش‌آموزان یکی از اهداف و از کلیدواژه‌های سند تحول است. نوید ادهم، موضوع هویت را یکی از بحث‌های اصلی سند تحول خواند و اظهار کرد: موضوع هویت در دانش‌آموزان باید تقویت شود و این موضوع باید از دوران دبستان آغاز شود تا دانش‌آموز به ایرانی بودنش افتخار کند و همواره به کشورش وفادار باشد.

وی، وضعیت اجرای سند تحول در آموزش و پرورش را رشدیابنده توصیف کرد و افزود: وزیر آموزش و پرورش همانطور که در برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرده بود در برنامه‌های مختلف، اجرای سند تحول را اساسی ترین وظیفه می‌داند و بر عملیاتی کردن آن اصرار دارد؛ بنابراین اگر عزم ملی در اجرای این سند در سطح کشور وجود داشته باشد با تمرکز بر اجرای آن طی چند سال، می‌توان شاهد شکل‌گیری آموزش و پرورشی تأثیرگذار و در خور و شایسته ایران اسلامی باشیم.

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تجهیز همه مدارس کشور به فناوری‌های نوین گفت: در آموزش و پرورش برای به‌روز شدن و مجهز شدن همه مدارس به تجهیزات و فناوری‌های نوین، زیرساخت‌های لازم در اغلب مناطق کشور وجود دارد و امیدواریم با تخصیص منابع بیشتر، مدارس را به فناوری‌های روز تجهیز کنیم؛ البته در راستای توسعه عدالت این زیرساخت‌ها دربرخی مناطق محروم ایجاد شده و با تأمین اعتبارات لازم در سایر مناطق نیز این زیرساخت‌ها فراهم می‌شود.

وی با اشاره به بحث‌های مطرحه شده در خصوص تعطیلات زمستانی گفت: آموزش و پرورش به تعطیلات مدارس از منظر تعلیم و تربیت و اهداف آموزش و پرورش می‌نگرد و آغاز سال تحصیلی از نظر ما مهرماه و پایانش شهریور ماه است.

نوید ادهم به آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 76 در خصوص تقویم آموزشی اشاره کرد و افزود: معتقدیم ساماندهی تقویم آموزشی باید به آموزش و پرورش تفویض شود و در نگاه ما سه ماه تعطیلی تابستان، هیچ توجیهی ندارد و مصوبه مجلس سد راه ما در تغییر این نوع تعطیلات است بنابراین مصوبه مجلس باید در خصوص تقویم آموزشی اصلاح شود.

وی ادامه داد: با توجه به اقلیم‌های متفاوت در سطح کشور نیازمند تقویم آموزشی مختلف هستیم و برای انجام این موضوع می‌توان مثلاً استان‌ها را در چهار گروه تقسیم بندی کرد و متناسب با اقلیم هر گروه تقویم آموزشی ارائه کرد بنابراین آموزش و پرورش با تعطیلات زمستانی مخالف نیست بلکه تحقق آن را منوط به ساماندهی تقویم آموزشی توسط خود آموزش و پرورش می داند البته در این زمینه صحبت‌هایی نیز با سازمان محیط زیست انجام شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص آموزش زبان‌های خارجی در مدارس گفت: موضوع تدریس رسمی زبان‌های خارجی مخصوصا زبان انگلیسی موضوع جدیدی نیست و مصوبه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم؛ از گذشته تدریس رسمی زبان‌های خارجی در مدارس دوره ابتدایی ممنوع بوده و تدریس آن از دوره متوسطه آغاز می‌شود اما در دوره متوسطه تلاش ما همواره بر ارائه باکیفیت درس زبان بوده و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه داشته‌ایم.

وی افزود: در فرایند تغییر کتاب‌های درسی که در راستای اجرای سند تحول صورت گرفته است، سعی کردیم در کتاب‌های جدید زبان، مطالب مفیدی در خصوص تقویت مهارت‌های شنیداری، گفتاری و دیداری به بچه‌ها آموزش داده شود و ما معتقدیم زبان دریچه ورود به یک فرهنگ است البته سن خاصی برای آموزش زبان مشخص نشده و این مورد در کشورهای مختلف متفاوت است و ادعا می‌کنیم تغییرات ایجادشده در کتاب‌های آموزش زبان مفید بوده است و این موضوع را کارشناسان مربوطه نیز تأیید کرده‌اند.

نوید ادهم اظهار داشت: در سند تحول سرمایه‌گذاری ما بیشتر روی هویت دانش‌آموزان است بنابراین اگر بنیه زبان فارسی در دانش‌آموزان خصوصاً در دوره ابتدایی تقویت شود؛ این موضوع بر فراگیری سایر درس‌ها موثر است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییر نام وزارت آموزش و پرورش گفت: واژه آموزش و پرورش، یک واژه نوظهور در کشور ماست که قدمتی حدود صدساله دارد و ما قبل از آن این واژه را نمی‌بینیم، بنابراین زمانی که ما با نظام آموزشی بین‌المللی مواجه شدیم واژه خارجی مربوطه را به زبان فارسی آموزش و پرورش ترجمه کردیم، این درحالی است که زمان قبل از آن تنها از یک واژه استفاده می‌شده است.

نوید ادهم ادامه داد: از ابتدا در این موضوع کژتابی وجود داشت و مخالفینی هم داشت البته دو واژه «آموزش» و واژه «پرورش» لازم و ملزوم یکدیگرند؛ در سند تحول نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که یک‌واژه انتخاب کنیم که هردو مفهوم را برساند و پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که واژه «تربیت» پیشنهاد شود زیرا واژه تربیت، آموزش را نیز در بر دارد البته این پیشنهاد را شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تأیید کرده اما تصویب نکرده است بنابراین قرار نیست فعلاً این تغییرات انجام شود.