۳۲۰ کودک بازمانده از تحصیل در کردستان شناسایی شد
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کردستان گفت: امسال ۳۲۰ کودک بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده است.
به گزارش کودک پرس ، صدیقه عبداللهی در نشست شورای آموزش و پرورش استان که در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: انسداد مبادی بیسوادی امر مهمی در راستای ریشهکنی بیسوادی است.
وی افزایش عدالتآموزی در دو محور کمی و کیفی را از اهداف آموزش و پرورش خواند و گفت: در سال گذشته 498 کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و 363 نفر جذب شدند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: بیماری صعبالعلاج برخی از کودکان، ازدواج زودهنگام دختران و بیعلاقهای کودکان از مانعهای پیشرو تحصیل دانشآموزان است و بیشتر این کودکان بازمانده از تحصیل، در مناطق مرز نشین حضور دارند.
وی عنوان کرد: پوشش حداکثری نوآموزان پیشدبستانی حاشیه و مناطق روستایی از اولویتها و اهداف کمی آموزش و پرورش است.
عبداللهی با اشاره به زیاد بودن افت تحصیلی در پایه اول ابتدایی افزود: اگر محیط خانواده از لحاظ پرورشی و آموزشی غنی نباشد، به کودک آسیب وارد میشود.
وی اظهار کرد: جهت جلوگیری از آسیبهای اجتماعی باید همه نهادهای اجتماعی زمینه حضور نوآموزان پیش دبستانی را فراهم کنند تا آسیبها و معضلات را به حداقل برسانیم.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه 26 کودک بد سرپرست وجود دارد، گفت: امسال 320 کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده و 234 نفر از آنها نیز جذب شدند.
وی گفت: مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی از چالشها و موانع بازدارنده تحصیل به شمار میآیند.
کمبود 334 کلاس درس در هنرستانهای استان کردستان
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: ماهیت کار آموزش و پرورش از نظر کمیت و کیفیت و گستره جامعه هدف مشکلات عدیدهای دارد.
مهدی نامدار با بیان اینکه آموزش فنی و حرفهای از نظر نیروی کار و نرخ بیکاری اهمیت زیادی دارد، افزود: در استان کردستان 11 هزار و 775 دانشآموز در حوزه هنرستان تحصیل میکنند یعنی حدود 37.56 صدم درصد دانشآموزان و این آمار یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
وی گفت: در سال گذشته 5 هزار و 716 دانش آموز ورودی فنی و حرفهای بودند که امسال 843 دانشآموز به این آمار اضافه شده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: در حوزه متوسطه 62.44 درصد دانشآموزان در شاخه نظری و 37.56 درصد در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش تحصیل میکنند در حالیکه باید ساختار آموزشی کشور به گونهای باشد که بیشترین درصد در فنی و حرفهای و کاردانش و کمترین درصد نیز در رشتههای مهندسی و نظری باشند که در کل کشور این ساختار به هم خورد است.
وی با اشاره به اینکه 27 رشته جدید به شاخههای کاردانش و فنی و حرفهای اضافه شده است، ادامه داد: فضا، تجهیزات و نیروی انسانی سه آیتم مهم در افزایش رشتهها است.
نامدار افزود: یکی از مشکلات اصلی در حوزه فنی و حرفهای و کاردانش این است که 57 درصد دانشآموزان در 5 رشته فنی و حرفهای و 51 درصد در کاردانش تحصیل میکنند که این موضوع سبب شده این رشتهها اشباع شوند.
وی با بیان اینکه نبود اعتبارات، کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی از مشکلات موجود آموزش و پرورش است، اظهار کرد: برقراری عدالت آموزشی بین مناطق برخوردار و کم برخوردار در سطح استان و کاهش افت تحصیلی دانشآموزان در مناطق محروم از اهداف مدارس شبانهروزی است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان گفت: از آنجا که تحصیل در هنرستانها از دو سال به سه سال افزایش پیدا کرده در سال آینده با کمبود 334 کلاس درس در هنرستانها مواجه میشویم.
نامدار خاطر نشان کرد: کسب رتبه اول کشوری هشتمین المپیاد نانو در سال 95، کسب رتبه سوم کشوری در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی، کسب رتبه عالی کشوری در ارزیابی پروژه مهر سالهای 93، 94، 95 و 96، برگزاری نخستین همایش ملی توسعه تفکر و کار آفرینی و کسب رتبه دوم دانشآموزان استان در مسابقات ملی توانمند در سال گذشته از موفقیتهای خیرهکننده تحصیلی معاونت آموزش متوسطه بوده است.
منبع: تسنیم
ارسال دیدگاه