به گزارش کودک پرس ، هاشم دالوند در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی لرستان، اظهار کرد: حجم ابلاغی استان برای سوادآموزی 17 هزار و 500 نفر است.
وی افزود: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 تعداد 86 هزار نفر بیسواد در استان وجود دارد که باید برای آموزش سواد و مهارتهای زندگی به این افراد برنامهریزی کرد. افراد بازمانده از تحصیل نمیتوانند بهدرستی در توسعه فراگیر و پایدار نقش ایفا کنند.
دالوند، آمار افراد محروم از نعمت سواد را در جهان 800 میلیون نفر عنوان و کرد و گفت: 500 میلیون نفر از این آمار در کشورهای آسیایی زندگی میکنند و سهم کشورمان هم هشت میلیون نفر است. دو سوم از افراد بیسواد کشور را زنان تشکیل میدهند و تردیدی وجود ندارد که این افراد از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم هستند.
دالوند حجم ابلاغی استان را در سال 96 هفده هزار و پانصد نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 9000 نفر در دوره سوادآموزی، 7000 نفر در دوره انتقال و 1500 نفر هم در دوره تحکیم آموزش داده میشوند.
وی، آمار باسوادی استان را در جامعه هدف 6 سال به بالا 83 درصد، ذکر و اظهار کرد: بالاترین درصد باسوادی استان مربوط به شهرستان خرمآباد با 87.1 و کمترین آمار باسوادی هم مربوط به شهرستان دورهچگنی با 74.3 درصد است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان به تحت پوشش قرار گرفتن 20 نفر از اتباع خارجی در شهرستان ازنا اشاره و تصریح کرد: این اتباع خارجی هم توسط آموزشدهندگان نهضت آموزش داده میشوند.
علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان هم در این جلسه به برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: طرحی تحتعنوان «جلوگیری از نسلی شدن فقر» در حال اجراست که در آن کودکان بازمانده از تحصیل مورد مطالعه دقیق قرار میگیرند.
وی به انجام طرح پژوهشی در کشور اشاره کرد و افزود: براساس این مطالعات 134 هزار و 396 نفر کودک بازمانده از تحصیل در سطح کشور شناسایی شده که سهم لرستان 4150 نفر اعلام شده است.
آشتاب، راستیآزمایی این آمار را از جمله برنامههای استان برشمرد و تاکید کرد: با 815 نفر از این بانک اطلاعاتی تماس حاصل شد تا علل بازماندن از تحصیل را از آنان جویا شوند. 72 نفر علت را معلولیت، 97 نفر فقر، 18 نفر زندگی در خارج از کشور، 45 نفر دوری از مدرسه و 286 نفر هم علت را بیماری، عدم علاقه یا کوچنشینی عنوان کردند. آموزش و پرورش برای راستیآزمایی دقیق این آمار و مطابقت با سامانه سوادآموزی خود میتواند آمار را اخذ و با مؤلفههای خود تطبیق دهد.
ارسال دیدگاه