254044
۱۲ تیر ۱۴۰۳
روانشناسی کودک

چگونه رفتارهای بد کودکان را کاهش دهیم

یک روانشناس کودک درباره نحوه کاهش رفتار‌های بد کودکان به چند نکته مهم از جمله عدم چانه‌زنی، تشویق، وضع قوانین ثابت و … اشاره کرد.

به گزارش کودک پرس ، زهرا عزیزی، روانشناس کودک درباره نحوه کاهش رفتار‌های بد کودکان به چند نکته مهم پرداخته است که توجه به آنها ضروری است و می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

ثابت قدم باشید

اگر چند نکته کلی را در برخورد با کودکان رعایت کنیم، در کاهش رفتارهای بد آنها مؤثر خواهد بود، حتی در رابطه با همسر نیز می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. اولین نکته این است که حتماً ثابت قدم باشید، یعنی وقتی قانونی وضع می‌کنید، این قانون ثابت باشد. ثبات در قوانین کلید کمک به کودکان است، برای اینکه بتوانند انتخاب‌های مناسبی داشته باشند.

وقتی فرزند شما هر بار وسیله‌ای را پرتاب می‌کند، آن وسیله برای چند دقیقه از او گرفته می‌شود، یاد می‌گیرد که اسباب‌بازی‌هایش را پرت نکند. اما وقتی قانون مدام تغییر می‌کند، کودک گیج می‌شود و نمی‌تواند رفتار صحیح را انتخاب کند.

چانه‌زنی نکنید

از چانه‌زنی به شدت پرهیز کنید؛ چراکه چاله‌ای است که وقتی در آن می‌افتید، هرگز نمی‌توانید از آن خارج شوید. می‌خواهیم کودکمان بداند که ما شنونده خوبی هستیم، ولی وقتی این مسئله در قالب چانه‌زنی و مذاکره قوانین می‌رود، چاله‌ای است که خروج از آن دشوار است.

کودکی که بتواند برای یک بیسکویت بیشتر و یا برای دیرتر خوابیدن چانه بزند، خیلی سریع یاد می‌گیرد که راهکار مناسبی برای رسیدن به هدف‌هایش یافته است و خیلی زود با این مسئله مواجه می‌شوید که برای هر چیزی چانه می‌زند، مثلاً برای داشتن قوانین ثابت مانند نشستن روی صندلی ماشین، خوابیدن، مسواک زدن و … در این چاله چانه‌زنی می‌افتید.

اینکه یک قانون ثابت داشته باشید به کودک احساس امنیت می‌دهد و آنها متوجه می‌شوند که دنیای آنها چارچوب، قانون و منطق دارد و می‌توانند پیش‌بینی کنند و می‌دانند که این ساعت، ساعت خواب است و دیگر نه اعصاب شما و اعصاب خودشان را به هم نمی‌ریزند.

اجازه حل مسئله بدهیم

قبل از دخالت کردن به فرزندمان فرصت بدهیم که حل مسئله داشته باشد، چه مشکل این باشد که جای درست تکه پازل کجاست، چه مسئله بر سر نوبت تاب باشد؛ کودک ما می‌تواند راه حل را پیدا کند و ما فقط باید به او اجازه دهیم تلاش کند تا یک راه‌حل پیدا کند و سریع به او کمک نکنیم و راه‌حل ارائه ندهیم. صبر کنیم اگر خودش نتوانست مسئله را حل کند و از ما کمک خواست، چند پیشنهاد به او ارائه دهیم.

تشویق کنیم

آخرین نکته این است که وقتی فرزند شما خودش را کنترل می‌کند، او را تشویق کنید. وقتی شما به رفتار کودکتان بازخورد مثبت می‌دهید، آن رفتار را تقویت می‌کنید و به فرزندتان عزت نفس می‌دهید. مثلاً اینکه بگوییم، دمت گرم این دفعه پایت را زمین نکوبیدی و نگفتی که این بستنی را می‌خواهم و توانستی صبر کنی تا وقت خرید شما بشود؛ این موضوع به عنوان یک ویژگی مثبت به کودک گفته می‌شود و باعث می شود رفتارهای مثبتش تقویت شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار