به گزارش کودک پرس ، این شاعر کودکان و نوجوانان درباره جشنواره شعر فجر امسال اظهار کرد: نه در سال گذشته و نه امسال کتابهای شعر کودک و نوجوان در این جشنواره برگزیده نشدند و هر دو سال فقط عنوان تقدیری گرفتند. در حالی که در جشنواره امسال پنج مجموعه شعر نوجوان به مرحله نهایی رسیده بودند که هر پنج اثر، آثار خوبی بودند و میتوانستند مقام برگزیده داشته باشند. ولی من فکر میکنم سیاستگذاری جشنوره به این شکل است که اصلاً شاعران کودک و نوجوان برگزیده نشوند و در حد تقدیر باقی بمانند. اما این به این معنی نیست که هیچ کتابی از بین این پنج اثر، شایستگی برگزیدگی را نداشتند.
او افزود: این مسئله شعر کودک را تضعیف میکند و شکاف در بین شعر کودک و بزرگسال را یادآور میشود. همچنین نشان میدهد نگاه سیاستگذاران جشنواره به کتابهای کودک یک نگاه حرفهای نیست و ادبیات کودک بهعنوان یک ادبیات جدی و ادبیاتی که جهان ادبی فرد را میسازد و ذائقه ادبی او را پرورش میدهد تا در بزرگسالی بتواند یک مخاطب جدی و عمیق برای شعر بزرگسال باشد، در نظر گرفته نمیشود. درحالیکه جایگاه ادبیات کودک، ضرورت و کارکرد آن بسیار بالا و مهم است.
مریم اسلامی با اشاره به اینکه این جشنوارهها در جهت انگیزهبخشی به شاعران در تولید اثر خوب است، گفت: اما با این وجود شعر کودک و نوجوان از یک حدی بیشتر بالا نمیآید و این سیاستگذاری غلط کسانی را میرساند که در رأس کار هستند.
شاعر «خدافظی در خیابان پاییز» درباره این مجموعه نیز بیان کرد: اثری که در جشنواره شعر فجر امسال شایسته تقدیر شد، مجموعه شعر نوجوان است که ۱۹ قطعه شعر در قالب نیمایی دارد.
او همچنین با بیان اینکه شعر کودک و نوجوان خیلی مورد استقبال ناشران قرار نمیگیرد، اظهار کرد: شاید استقبال نکردن ناشران از شعر کودک و نوجوان به این علت است که فکر میکنند این آثار در بازار فروش خیلی جایگاهی ندارند و موفق نخواهند بود. این نگاه جایگاه شعر کودک و نوجوان را تضعیف کرده است اما اگر در جشنوارههای اینچنینی، شعر نوجوان دیده و برگزیده شود این مسئله را هم تغییر میدهد.
منبع: ایسنا
ارسال دیدگاه