وضعیت نابسامان در حوزه مد و لباس کودک و نوجوان کشور

به گزارش کودک پرس ، حمید قبادی بیان کرد: اگر در این چند سال کارها خوب پیش رفته مدیون مشارکت‌ نهادها و دستگاه‌ها در این زمینه هستیم. باید نقش اهمیت کودک را در کتاب‌های درسی پیش از گذشته داشته باشیم. ما در حوزه‌ی مد و لباس به شدت نیازمند همکاری کلان کشوری هستیم.

او با بیان این که در حال حاضر دست کم ۲۰ برند فعال در حوزه‌ پوشاک کودک و نوجوان فعال هستند، افزود: این تعداد به هیچ عنوان کافی نیست اما شروع خوبی بوده است. با توجه به آمار قابل توجه کودک و نوجوان در کشور ما، نگاه برنامه ششم توسعه نیز نگاه جمعیتی است که یکی از زیرساخت‌های مهم آن تامین نیازهای سبک زندگی است. به همین دلیل همه‌ی دستگاه‌ها مکلف هستند و در این زمینه مسوولیت‌های اجتماعی دارند.

دبیر کار گروه مد و لباس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به لباس مدارس اشاره کرد و گفت: لباس مدارس موضوع مهمی است که در قانون ساماندهی مد و لباس نیز به آن توجه شده است. یکی از مراکز مورد نظر ما تا دو سال پیش آموزش و پرورش بود اما حالا وضع فرق کرده است. همچنین بند هفت فعالیت شرح وظایف آموزش و پرورش مکلف شده تا آیین نامه برگزاری مسابقه‌ دانش آموزی را اجرا کند. این آیین‌نامه‌ به‌زودی و در جلسه بعدی کارگروه مد و لباس به تصویب نهایی می‌رسد. ما در لباس مدارس به هیچ عنوان به دنبال یکسان‌سازی در کل کشور نیستیم و در بند ۴ این قانون توضیح داده شده که به اقتضای سن، جغرافیا و دوره‌های فصلی لباس‌های مدارس نیز تغییر کند.

تاکنون هیچ مدرسه‌ای با ما تماس نگرفته است

قبادی ادامه داد:‌ این موضوع به معنای آن نیست که هر استان یا شهرستان چند دست لباس برای دانش آموزان داشته باشد. بلکه هدف ما این است که چندین گروه طراحی در استان‌ها و شهرستان‌ها داشته باشیم. همه ظرفیت‌های کشور در خدمت لباس مدارس است و کارگروه مد و لباس این آمادگی را دارد تا هر کمکی که از دستش برمی‌آید در حوزه لباس مدارس انجام دهد. اما تاکنون هیچ مدرسه‌ای در این زمینه با ما تماس نگرفته است. ما معتقدیم هر مدرسه یک طراح لباس داشته باشد. زیرا از ۱۳ میلیون دانش آموز ۱۰ میلیون آنها واجد شرایط استفاده از لباس مدارس هستند، او در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد سیاست‌گذاری و برنامه اصولی در این حوزه با اتکا به ظرفیت‌های غیر دولتی و بهره مندی از تشکل‌های خصوصی است. در این راستا بخش لباس کودک و نوجوان در جشنواره فجر جدا و به انجمن طراحان واگذار شد. بنابراین نیاز به تلاش داریم تا پیشرفتی در این زمینه حاضر شود.

او همچنین به موارد دیگر در این زمینه اشاره کرد و افزود: تخصصی کردن، توجه کردن به ظرفیت‌ها، از موارد دیگری است که باید به آنها توجه کرد. من همه‌ی جامعه‌ی علمی را به نقد می‌کشم زیرا فعالیت‌های جدی در حوزه‌ی لباس کودک و نوجوان انجام نداده‌اند. به همین دلیل بسیاری از مشکلات بهداشتی ما در این حوزه وجود دارد. کارشناسان تا چه اندازه درباره‌ی بهپوشی پوشاک اقدامات لازم را انجام داده‌اند؟ در حالی که یکی از مشکلات سرطان به لباس مربوط می‌شود. من این‌ها را می‌گویم که نگاه جامعه به این قضیه معطوف شود و می‌توان نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

توجه به حس عِرق ملی کودکان از سنین پایین

سومبات هاکوپیان، رییس هیات مدیره انجمن طراحان لباس به عنوان سخنران دیگر این مراسم نیز بیان کرد: اگر به عکس‌هایی که از کودکان در نقاط مختلف کشور گرفته شده، دقت کنید می‌بینید که خانواده‌ها سعی می‌کنند به کودکانشان لباس خود بپوشانند؛ بنابراین ما باید حس عِرق ملی در کودکان را از سنین پایین در آنها به وجود بیاوریم تا به تولید ملی خود توجه کنند.

او ادامه داد: اگر دولتمردان بسیاری از کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند، نشانه‌ خوبی است و این اتفاق را که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود به فال نیک می‌گیرم. پوشاک در تاریخ ما سرآمد بوده است و همان‌طور که در صنعت فرش علیرغم بی‌مهری‌ها هر سیاست‌مداری افتخار می‌کند یک فرش یک متری در خانه‌اش دارد امیدوارم برای پوشاک نیز چنین اتفاقی بیافتد.

آثار ارسالی به جشنواره ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است

مینو پدرام، دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودکان و نوجوان، نیز در نشست خبری این جشنواره که روز شنبه (۱۵ دی ماه) برگزار شد، اعلام کرد: از سال گذشته این جشنواره به صورت مجزا برگزار شد و دلیل آن نیز تخصصی شدن این حوزه بود. ما در گام‌های نخست هستیم اما طی این دو سال تجربه‌های خوبی کسب کردیم. در این حوزه یک سری مسائل مغفول مانده و به همین دلیل این جشنواره را متفاوت با جشنواره‌های دیگر دیدیم و نشست‌های متفاوتی در آن برگزار کردیم که حاصل آن ارائه دیدگاههای خوب به طراحان بوده است. از طرفی سعی کردیم ارتباط طراحان با بازار تولید را نزدیک‌تر کنیم.

او درباره‌ی شعار «از کودکی خوب بپوشیم» که برای این دوره از جشنواره انتخاب شده است، اظهار کرد: این که از کودکی خوب لباس بپوشیم و کودک این اختیار را داشته باشد در کنار والدین در این زمینه آموزش ببیند، نقش مهمی دارد به همین دلیل از بین شعارهای مختلف به این شعار رسیدیم.

عضو هیات مدیره انجمن طراحان اعلام کرد: آثار این دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است. سال گذشته ۳۷۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد و امسال بیش از ۵۰۰ اثر به دست ما رسیده است. سطح کیفی آثار نیز نسبت به گذشته بهتر به نظر می‌رسد. ما تصمیم داریم بعد از پایان این دوره برنامه ریزی جشنواره بعدی را شروع کنیم تا بتوانیم جشنواره‌ی پربارتری را برگزار کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم یک روز را برای این جشنواره در تقویت مشخص کنیم تا در سال‌های آینده بتوانیم بهتر به این موضوع بپردازیم.

پدرام درباره بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: این جشنواره شامل بخش‌های رقابتی، ویترین ملی، مسابقه‌ی زنده و همچنین کارگاه‌هایی که مخاطب آن کودکان هستند می‌شود، همچنین برخی از تولیدکنندگان قول داده‌اند اسپانسر آثار تولید شده، شوند و آنها را از طراحان خریداری کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی اصلاح الگوی مصرف در این جشنواره اظهار کرد:‌ سالانه یک و نیم میلیون به جمعیت کودک ما اضافه می‌شود که این جمعیت در حال رشد هستند و نیاز به لباس‌های متفاوتی دارند. اگر برای هر فرد در یک سال ۲۰ قطعه لباس در نظر بگیریم با توجه به جمعیت ۱۰ میلیون کودکی که داریم حجم قابل توجهی از تولید داخلی در کشور ما به آنها اختصاص داده می‌شود. به همین دلیل می‌توانیم به این حوزه در بخش اقتصاد مقاومتی توجه کرد و حتی بحث صادرات را نیز در نظر بگیریم.

دبیر این جشنواره در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه آیا در این جشنواره فروش داریم، همچنین مکان نامناسب برگزاری جشنواره در این دوره توضیح داد: ما در جشنواره امکان فروش نداریم و این جشنوراه تجاری نیست اما امیدواریم تولیدکنندگان آثار طراحان را خریداری کنند. همچنین سال گذشته مکان برگزاری جشنواره در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که امسال قرار است در فرهنگستان هنر برگزار شود. یکی از مشکلات ما همین موضوع است و نیاز به حمایت و بودجه داریم. گرچه که امسال نیز با حمایت رییس کارگروه مد و لباس توانستیم فرهنگستان هنر را در اختیار بگیریم؛ بنابراین با توجه به فضای موجود سعی کردیم که از آن بهترین استفاده را ببریم.

پدرام درباره پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه بودجه این جشنواره چقدر است؟ پاسخی نداد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برند در حوزه‌ی پوشاک و نوجوان اشاره کرد و افزود: بحث برند در حوزه کودکان کمتر مطرح است از طرفی این جشنواره فرصت خوبی برای مبارزه با قاچاق کالا است. از برندهایی که در این جشنواره محصولات خود را عرض می‌کنند سه برند را زنانی که تازه شروع به کار کرده‌اند مدیریت می‌کنند که امیدواریم شروع جدیدی برای دیگران نیز باشد. همچنین بیشترین بحث واردات کالا مربوط به پوشاک کودک و نوجوان است و امیدواریم بتوانیم با برگزاری چنین جشنواره‌ای به حوزه تولید ملی کمک کنیم تا از حجم ۴۰ درصدی واردات پوشاک در این حوزه کم کنیم.

کیاوش، عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نیز به عنوان سخنران دیگر با بیان این که امسال رشد کمی خوبی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، گفت: از نظر کیفی تا حدودی شاهد افزایش کیفی آثار بوده‌ایم. همچنین، این جشنواره در بین دانشجویان انعکاس خوبی داشته است. پیش از این دانشجویان کارهای خود را صرفا برای گرفتن نمره و در حد ارائه به یک نمایشگاه دانشجویی طراحی می‌کردند اما امسال با این دیدگاه که کار مورد توجه مخاطب و تولید کننده قرار بگیرد طراحی می‌کند. این رویداد، جشنواره ملی لباس و پارچه است که در بخش لباس آثار بسیاری به دست ما رسیده است اما در بخش پارچه کمتر به آن توجه شده است.

دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان با شعار «از کودکی خوب بپوشیم» از ۱۸ تا ۲۲ دی ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ در فرهنگستان هنر دایر است.