والدین در آموزش نظم به کودکان الگو باشند

به گزارش کودک پرس ، فاطمه‌زهرا افشارکیا، کارشناس روانشناسی و مربی تربیت خانواده، با بیان اینکه والدین می‌توانند از طریق تکنیک‌های آموزشی قصه‌گویی و داستان‌پردازی حول مسئله نظم و انضباط، و استفاده از انیمیشن‌های مرتبط با موضوع آموزش نظم از طریق عادت‌سازی‌های رفتاری درقالب بازی، نظم را به کودک آموزش دهند، گفت: در حد توان کودک، از او  کمک بخواهید و اجازه ندهید کودکتان تک بعدی بار بیاید، مثلا نگویید تو فقط درس بخوان. با لحنی مناسب و نه آمرانه از او در کارهایی که توان آن را دارد کمک بخواهید.

وی با اشاره به اینکه نقش الگوپذیری اهمیت دارد و کودک آن‌ چیزی می‌شود که ما هستیم نه آنچه که می‌خواهیم باشد، افزود: برای آموزش نظم، ابتدا والد باید برای کودک الگو باشد؛ گاهی اوقات کودک معنای مسئولیت‌ها مانند تمیز کردن اتاق را نمی‌داند و باید مسئولیت‌های جزئی را برای او دقیق تعریف کرد.

مربی تربیت خانواده با بیان اینکه اگر وسواسی هستید روی وسواس خود کار کنید، تصریح‌ کرد: کودک شما فقط یک بار در این سن خواهد بود و روزی دلتان برای به‌هم‌ریختگی‌های کودکی‌اش تنگ خواهد شد، لذا به او تا حدی آزادی بدهید و بدانید خانه‌ای که کودک دارد و به‌شدت تمیز و مرتب است، گاهی نشان‌دهنده عدم سلامت روان کودک و یا والدین است و افتخار نیست، پس ارزش‌گذاری درستی از اولویت‌‌های زندگی خود در هر بازه‌ زمانی داشته و اجازه بدهید کودکتان کودکی کند.

وی افزود: به جای دیدگاه مالکیت، دیدگاه امانتداری نسبت به فرزندتان داشته باشید و بدانید کودک شما در دست شما امانت است، پس سعی کنید با او در زمانی که با شما همکاری لازم را ندارد کمی ملاطفت به‌خرج دهید و روش دیگری را امتحان کنید.

افشارکیا با بیان اینکه نظم یعنی سازماندهی تکلیف در زمان، مکان و اولویت‌بندی درست براساس روشی خاص اظهار کرد: والدین باید متناسب با سن و توانایی‌های کودک از او انتظار مسئولیت‌پذیری و نظم داشته باشند، برای مثال از یک کودک یک تا سه سال نمی‌توان توقع درک قوانین و نظم را داشت لذا در هفت سال اول کودک تا حدودی  نظم خانه را مشخص می‌کند، زیرا هنوز آن‌چنان که باید مفهوم نظم، قانون، حد و حدود را نمی‌داند.

این مربی تربیت خانواده یادآور شد: در هفت سال اول والدین باید در جهت مفهوم‌سازی و تعریف قانون نظم و حدود برای کودک گام بردارند و در هفت سال دوم این مفاهیم قوانین و نظم آموزش و تمرین شده را به شکل عادت در بیاورند.