به گزارش کودک پرس ، شیرین صدرنوری افزود: بیشترین تماس گیرندگان با خط صدای یارا مادران بودهاند به طوریکه ۱۳۱۶ نفر (۹۷ درصد) از تماسها از سوی آنها با خط صدای یارا برقرار شده است. همچنین ۸۰ کودک، ۷۹ پدر، ۲۵ نفر از اقوام نیز سایر تماس گیرندگان با این خط تلفنی بودهاند.
وی با بیان اینکه ۲۹.۱ درصد از تماسها مربوط به موضوع و مشکلات کودکان ۴ تا ۷ سال است، توضیح داد: ۲۷.۵ درصد از تماس ها نیز مربوط به کودکان صفر تا ۳ سال ، ۲۱.۴ درصد ۸ تا ۱۱ سال، ۱۲.۲ درصد ۱۲ تا ۱۵ سال و ۹ درصد از تماسها نیز مربوط به کودکان ۱۶ تا ۱۸ سال بوده است.
این عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه ۳۳۴۳ تماس مربوط به پسران (۵۱.۳ درصد) و ۳۱۶۸ تماس مربوط به دختران (۴۸ درصد) بوده است ادامه داد: ۲۹ درصد از تماسها مربوط به کودکان زیر سن مدرسه و ۲۶ درصد نیز مربوط به کودکان پیش دبستانی است. کودکان دبستانی نیز ۲۲ درصد از تماسها را به خود اختصاص دادند. این میزان در دانش آموزان مقطع راهنمایی به حدود ۱۸.۸ درصد میرسد.
صدرنوری در ادامه با اشاره به تحصیلات تماس گیرندگان با خط صدای یارا اظهارکرد: بیشترین میزان تماس گیرندگان مربوط به افراد دارای تحصیلات دیپلم با ۴۲.۴ درصد است؛ همچنین ۲۵.۳ درصد از تماس گیرندگان دارای تحصیلات کارشناسی، ۱۴.۱ درصد کاردانی، ۱۰.۲ درصد زیر دیپلم و ۴.۸ درصد سیکل داشتند. همچنین تنها ۲.۸ درصد از تماس گیرندگانی که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد داشتند، با این خط تلفنی تماس برقرار کردند.
وی ضمن اشاره به منطقه جغرافیایی تماس گیرندگان نیز تصریح کرد3800 تماس معادل ۷۹.۹ درصد از تماس گیرندگان ساکن شهر تهران و ۱۹.۸ نیز در شهرستانها بودند. تنها ۲۰ تماس از خارج از کشور با این خط تلفنی برقرار شده است.
به گفته وی در مناطق شهر تهران نیز ساکنان منطقه ۲ با ۶۹۰ تماس (۱۶.۵) و در رتبه بعدی منطقه ۱ با ۵۵۰ تماس (۱۳.۲ درصد) بیشترین تماس با این خط تلفنی را داشتهاند.
این مددکار اجتماعی با بیان اینکه ۶۱ درصد از تماس گیرندگان از طریق دوستانشان با این خط تلفنی آشنا شدهاند، گفت: اقوام این افراد سهم ۲۷ درصدی در آشناییشان با خط صدای یاران داشتهاند. مشاوران مدرسه، اعضای صدای یاران و سازمان بهزیستی نیز از دیگر نهادهایی بودند که در معرفی صدای یاران نقش داشتند.
وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از خانواده تماس گیرندگان، خانواده هستهای داشتند، ادامه داد: تنها ۳.۶ درصد از این افراد در خانواده گسترده زندگی میکردند.
این فعال حقوق کودک با اشاره به مشکلات تماس گیرندگان در ارتباط با کودکان نیز اظهار کرد: ۳۳ درصد از مشکلات مطرح شده مربوط به مسائل خانوادگی، ۸.۳ درصد مربوط به مشکلات مدرسه، ۹ درصد دوستان، ۱۰ درصد مربوط به مشکلات عادتی، ۷ درصد مربوط به مشکلات رفتاری و ۱۱.۹ درصد مربوط به مشکلات ارتباطی بوده است. همچنین تماسهای در ارتباط با مشکلات بلوغ حدود 6.6 درصد از تماسها را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی ۵۴ درصد از این کودکان تنبیه نداشتهاند و ۴۵.۹ درصد آنها نیز تنبیه شده بودند. همچنین زنان خانهدار با حدود ۸۹.۶ درصد بیشترین تماس گیرندگان با خط صدای یارا بودند.
صدرنوری ۶۰ درصد از تنبیه اعمال شده نسبت به کودکان را از نوع روانی عاطفی و ۳۹ درصد را مربوط به تنبیه بدنی عنوان کرد و توضیح داد: بیشترین تماسها مربوط به فرزند اول خانواده بوده است بطوری که ۴۱ درصد از آنها را در بر گرفته است. همچنین مهم ترین مشکلات خانوادگی عنوان شده مربوط به آگاهی به شیوه فرزندپروری، تک فرزندی، اختلاف در شیوه تربیت، مسائل مربوط به ناسازگاری، والدین معتاد یا روانی، مشکلات جسمانی و روانی یکی از اعضای خانواده و رابطه با خواهر و برادر بوده است.
وی با اشاره به گزارش واحد مددکاری انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان توضیح داد: در مجموع ۸۶ مورد از تماسها به واحد مددکاری ارجاع شده که ۲۹ مورد مربوط به کودک آزاری بوده، ۱۶ نفر از تماسها مربوط به دختران و ۱۳ تماس نیز مربوط به پسران بوده است.
واحد مددکاری صدای یارا با شمارههای ۸۸۵۰۱۴۱۴ ۸۸۵۰۱۱۱۵ ۸۸۵۳۱۱۰۹ ۸۱۵۳۱۱۱۳ (با کد شهری ۰۲۱) هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر پاسخگو به سوالات و مشکلات نوجوانان و خانوادهها در راستای کمک رسانی به کودکان و نوجوانان است.
منبع: ایسنا
ارسال دیدگاه