“نمایش”، حلقه گمشده در آموزش و پرورش است

به گزارش کودک پرس ، استاد دانشگاه هنر کرج گفت: کودکان سرشار از بازی هستند؛ بازی، قدرت خلاقیت، مرکز و ابداع را در کودک پرورش می دهد. بازی درمانگر است؛ بازی نیروهای سرکوب شده روان انسان را که گهگاه به صورت عقده در آمده اند، رها می کند.

زهرا کریمی افزود: هنر نمایش یک بازی اجتماعی، پویا و آموزشی است و نمایش خلاق برای کودکان به مثابه پرورش خلاقیت و انگیزه در ذهن و فکر آنهاست به نحوی که در مسایل تربیتی، روانشناسی و رشد استعدادها و خلاقیت های کودکان نفوذ چشمگیری دارد.

وی ادامه داد: نمایش کودک موجب فعالیت خرد و قوه تخیل و اندیشه آنها می شود و نمایش خلاق یکی از شیوه های آموزشی است که در آن کودکان ضمن بازی و همراهی با یکدیگر، در فرآیند آموزش قرار میگ یرند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: باید اهمیت “نمایش خلاق” در آموزش به عنوان یکی از بهترین شیوه های آموزشی در کتاب های فارسی دوره ابتدایی افزوده شود و برای این امر از متخصصین و مدرسین برجسته تئاتر برای تدریس استفاده شود.

کریمی گفت: به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران عرصه هنر، پیام های پنهان یک اثر هنری، نه تنها از طریق روش های ادراکی شناخته شده منتقل می شود بلکه از مسیر کانال های عاطفی نیز عبور می کند.به همین دلیل است که هنر بر جان اثر می گذارد و آدمی را به شوق وا می گذارد.در این راستا، کودکان از طریق هنر می توانند برخی نظرات را که مطابق با احساسات مثبت ایشان است قبول کنند و برخی دیگر را متاثر از احساسات منفی خود نمایند.

وی افزود: تولید نمایش برای کودکان و نوجوانان و اجرای نمایش با آن ها با کارکردهای؛ سرگرمی،آموزشی، تربیتی، هنری و حتی درمانی بیش از یک قرن است که کم و بیش در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته است. با هدف دستیابی به این کارکردها بوده که انواع نمایش و تئاتر کودکان و نوجوانان به مرور قوام گرفته و با توجه به تاثیرگذاری عمیق آن مخاطب، روز به روز گسترش یافته تا آنجا که می توان گفت به یک فرهنگ تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه البرزی ادامه داد: نمایش خلاق ابزاری سه منظوره است. از یک سو در تشخیص مشکلات کودکان به ما کمک می کند، از سوی دیگر ضمن رهاسازی فعال تنش های بچه ها در موقعیت های آزادی محور و ایمن، کار درمانگری را میسر می سازد و بالاخره یک موقعیت عالی یادگیری را به بچه ها عرضه می کند تا بتوانند با شرکت و مداخله در موقعیت های شبه واقعی، رفتارهایی را تجربه کنند که بعدا ممکن است با آنها مواجه شوند.

کریمی خاطر نشان کرد: کمک به بهبود جسمانی، ایجاد خوشایند روانی، احساس آزادی و پرورش روحیه کار از جمله نتایج عمومی نمایش خلاق هستند. مهمترین اثرات اختصاصی آن را می توان تقویت توانایی های خواندن، حساب کردن و درک متن دانست. به طورکلی عمل نمایشی و ادبیات نمایشی به عنوان زبان ارتباطی از طریق اجرا و به عنوان بهترین راهکار تعلیمی پیشنهاد می شود که مخاطبین می توانند در قالب عمل نمایشی به درک و فهم درستی از موضوع نایل شوند.

وی با بیان اینکه نمایش کودک و نوجوان در البرز بسیار محدود برگزار می شود، گفت: هنرمندان بسیار خوبی در این به ویژه در زمینه تخصصی برای کودک کار می کنند اما معمولا خودجوش هستند و بدون هیچ حمایتی نمایش کودک را روی صحنه می برند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: مسئولان به نمایش کودک و نوجوان در استان اهمیت نمی دهند و معمولا این هنرمندان خودجوش این نمایش ها را روی صحنه می برند و این یک نقطه ضعف برای استانی است که هنرمندان قدری در این عرصه دارند ولی به دلیل بی مهری ها کار نمایش شان دیده نمی شود.

کریمی در خاتمه گفت: امیدوارم مسئولان و متولیان آموزشی به اهمیت هنر نمایش در آموزش آموزه های مختلف پی ببرند و این هنر به عنوان یک منبع درسی در تمامی مقاطع ابتدایی تدریس داده شود.

منبع: دانا