محتوای کتاب های درسی ترکیه درسال تحصیلی جدیدتغییرکرد

به گزارش کودک پرس ، کودکان و نوجوانان ترکیه با رسیدن سال جدید تحصیلی که دوشنبه آینده (۲۵ سپتامبر) آغاز می‌شود، به مدارس خواهند رفت. شروع کار مدارس در حالی است که بحث‌ها بر سر محتوای دینی و سکولار کتاب‌های تحصیلی، جدایی دانش آموزان دختر و پسر از هم، نابسامانی در اجرای اصلاحات آموزشی و وجود غذاخوری در مدارس همچنان ادامه دارد.

عصمت ییلماز، وزیر آموزش و پرورش ترکیه که در گذشته وزیر دفاع این کشور بود محتوای جدید کتاب‌های درسی دانش آموزان را دموکراتیک‌ترین، علمی‌ترین و مدرن‌ترین اقدام اصلاحی می‌داند که تا کنون در ترکیه اجرا شده است.

یکی از نکات مهم در اصلاحات آموزشی جدید در ترکیه حذف تئوری تکامل داروین است. تئوری تکامل از کتاب‌های درسی رخت بربسته و اثری از آن در هیچ کتاب درسی دیده نمی‌شود.

در کتاب‌های جدید دانش آموزان ۱۰ ساله به تفصیل با مزایای تغییر قانون اساسی و سیستم برتر نظام “ریاستی” زیر نظر “فرمانده کل قوا” رجب طیب اردوغان، آشنا می‌شوند. در این کتاب‌ها همچنین آمده است که قانون جدید اساسی ترکیه استقلال و عدم وابستگی قوه قضائیه را تحکیم کرده است.

زن و مرد در کتاب‌های درسی

دانش آموزان در کتاب درسی دیگری در باره شرح زندگی حضرت محمد(ص)، پیامبر اکرم می‌خوانند و مطالبی درباره تبعیت زن از همسرش در خانواده مطرح شده است.

آلپاسلان دورموش، که در وزارت آموزش و پرورش ترکیه مسئول تغییرات در کتاب‌های درسی است، در این باره توضیح می‌دهد که زن و مرد در خانواده باید نسبت به هم احساس مسئولیت و احترام داشته باشند. زن تا وقتی که مرد ریاست خانواده را در دست دارد باید از او تمکین کند و اگر ریاست خانواده از  مرد به زن تغییر کند، در آن صورت مرد باید از زن تبعیت کند.

کتاب‌های تاریخ که جدید تدوین شده‌اند در مرحله نخست برای تدریس در مدارس دینی “امام خطیب” در نظر گرفته شده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در دوران کودکی در دهه ۱۹۶۰ در استانبول در همین مدارس درس خوانده بود.

از زمان قدرت گرفتن اردوغان بر ارزش این مدارس دینی به شدت افزوده شده است. شمار محصلان این مدارس که در سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ میلادی ۷۶ هزار نفر بود، در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به ۲/ ۱ میلیون نفر افزایش یافته است.

کاهش شمار دانش‌آموزان تازه وارد در دبستان‌های ترکیه

در چنین شرایطی شمار دانش‌آموزان تازه وارد به دبستان‌های ترکیه به شدت کاهش یافته است. وزارت آموزش و پرورش ترکیه اعلام کرده که دومیلیون کودک در سراسر کشور که به سن قانونی دبستان رسیده‌اند، ثبت نام نکرده‌اند و از آموزش محرومند.

شمار نوآموزان ترکیه در حال حاضر در حد سال ۲۰۰۷ باقی مانده و این پدیده در حالی است که ساختار جامعه ترکیه بسیار جوان است. برمبنای آمار موجود در ترکیه در سال ۲۰۱۳ حدودا صددرصد نوآموزان این کشور که به سن ورود به دبستان رسیده بودند، در مدارس این کشور ثبت نام کردند.

سندیکاهای ‌آموزشی ترکیه مدعی‌اند دلیل کاهش شمار دانش آموزان اصلاحات حزب عدالت و توسعه ترکیه است؛ اصلاحاتی که در سال ۲۰۱۲ تصویب شدند. آنها همچنین تاثیر شرایط اضطراری موجود در این کشور را دلیل دیگری برای این معضل اجتماعی ارزیابی می‌کنند. سندیکاهای ترکیه اعلام کرده‌اند که ۳۳ هزار معلم برمبنای آمار رسمی دولت از کار برکنار شده‌اند.

 

منبع:ایسنا