لزوم توسعه طرح «اسوه»/ ضرورت تأمین آینده شغلی قاریان حاضر در طرح

به گزارش کودک پرس ، دومین نشست هم‌اندیشی استادان قرائت قاریان نوجوان و جوان عضو طرح «اسوه» در دو محور بررسی مسائل آموزشی و تحلیل مباحث تربیتی در روزهای پنجشنبه و جمعه 19 و 20 بهمن‌ماه از سوی شورای عالی قرآن برگزار شد.

محمدتقی میرزاجانی مدیر طرح اُسوه با بیان اینکه پیش‌بینی‌هایی برای موفقیت طرح اسوه انجام داده‌ایم، گفت: با توجه به هدف‌گذاری‌هایی که انجام دادیم معتقد هستیم بخشی از این اقدامات باید در دبیرخانه طرح اسوه و در بخش‌هایی همچون مسائل آموزشی که معطوف به مسائلِ تخصصیِ قرائت قرآن است، مسائل فنی‌ و تربیتیِ که در این راستا پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم.
وی اظهار داشت: در طرح اسوه، از اساتیدِ خوبی استفاده می‌کنیم، برنامه‌ریزی‌های خوبی هم انجام داده‌ایم که واقعاً برای ارتقاء قاریان نوجوانِ عضو طرح اسوه اثرگذار باشد، البته اعتقاد داریم ما به تنهایی از عهده این اهداف والا و بلند برنمی‌آییم، یک طرف قضیه ما و قاری ما است و در طرف دیگر حتماً والدینِ محترم قاریان و هم سایر اطرافیانِ مؤثر قاری اعم از استاد قرائت قاری در استان و شهرستان محل سکونت‌شان، اساتیدی که در این دوره‌ها داریم از آنها استفاده می‌کنیم، همچنین مدیر مدرسه‌‌ای که این قاری ما در آن مدرسه تحصیل می‌کند، معاون پرورشی آن مدرسه، امام جماعت و روحانی مسجد محله‌ای است که این قاری با آن روحانی مرتبط است، اینها اضلاع مؤثر در طرح اسوه هستند و باید همه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
مدیر طرح اُسوه ابراز داشت: از این رو ما به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تبادل آرا و نظرات اقدام کردیم که در آن علاوه بر بیان نکات و موارد طرح اسوه و مسائلی که مدنظر خودمان بود، نظرات اساتید عضو این طرح را به صورت کامل شنیدیم تا به راهکارهایی برسیم که مسیر ارتقاء قاریانِ عضو طرح اسوه تسریع شود.
وی عنوان کرد: در بخش ابتدایی دومین نشست هم‌اندیشی استادان قرائت قاریان عضو طرح اسوه، حدود 20 نفر از اساتیدی که به عنوان استاد دروس مختلف در دوره‌های حضوری طرح اسوه تدریس دارند، گفت‌وگوهای مفید و مؤثری انجام شد، همچنین سایر اساتید قاریان نوجوان و جوان عضو طرح اسوه، به طرحِ دغدغه‌هایِ حوزه تربیتی پرداختند، یعنی این مسئله دستور کار اصلی این نشست بود هم ما به عنوان دست‌اندرکاران و مسئولان طرح اسوه، درخواست‌هایمان را به شکل شفاف مطرح کردیم، تک تک نفرات حاضر در جلسه نقطه‌نظرات خودشان را بیان کردند، پیشنهادات خیلی خوب و بعضاً انتقادات سازنده‌ای بیان شد، که قطعاً مؤثر خواهد بود.
میرزاجانی با اشاره به اینکه مباحث صوت و لحن را با استاد شاه‌‌میوه داشتیم، تصریح کرد: موضوع صوت و لحن از جمله موضوعاتی است که با اختلاف‌نظرها و سلایق مختلف در حوزه قرائت قرآن مواجه است، لذا ما بنا گذاشتیم با حضور استاد شاه‌‌میوه که استاد «هادی» در طرح اسوه هستند و همچنین اساتیدِ صوت و لحن طرح اسوه، گفت‌وگوهایی صورت گیرد و به توافقاتی هم‌سو و هم‌جهت دست یابیم و اینطور نباشد که اساتید ما در طرح اسوه یک روش و در شهرستان‌ها سایر اساتید به گونه دیگری عمل کنند.
وی با بیان اینکه نخستین جلسه نشست هم‌اندیشی اساتید قاری در طرح اسوه،‌ سال 93 برگزار شد، گفت: تاکنون سه نوبت نشست با والدینِ قاریانِ طرح اسوه داشتیم و نشستی را نیز در آینده نزدیک با روحانیونِ مرتبط با این قاریان در شهرستان‌ها داشته باشیم و برای برگزاری نشستی با اولیای مدرسه هم تلاش می‌کنیم.
مدیر طرح اُسوه خاطرنشان کرد: البته یک طرحی داریم به نام «طرح تحیّت» که در این طرح بعضی از مسئولان و مربیان طرح اسوه به شهرستان‌ها و محل سکونت و منزل قاری ما اعزام می‌شوند و آنجا جلسات خوبی برگزار می‌شود، هم قاری است و هم والدین هستند و هم بعضاً خویشاوندان و نزدیکان قاری، روحانی محله و استاد قرائت، مدیر مدرسه یا معاون پرورشی در آن جلسه که در منزل قاری برگزار می‌شود حضور دارند. ما در فواصل دوره‌های حضوری، هر 6 ماه یکبار این برنامه هم برگزار می‌شود.
وی درخصوص مهمترین دغدغه‌های اساتید درخصوص آموزش نوجوانان، گفت: یکی از این دغدغه‌ها این بوده که معمولاً امکانات در استان‌ها و شهرستان‌ها محدود است حتی زمان‌هایی عنوان می‌شد دسترسی این نوجوانان بعضاً در برخی از مناطق به این اساتید هم با مشکلاتی روبرو است یعنی قاریان نمی‌توانند با توجه به بُعد مسافت به همان اساتیدی که در شهرستان‌هایشان هستند دسترسی پیدا کنند بعضاً یکی دو ساعت باید مسیری را طی کنند تا به جلسه‌ای برسند که این استاد در آن جلسه حضور دارد، اینها جزء آسیب‌هایی بود که آقایان اساتید مطرح کردند بعد درخواست‌شان این بود که حتی‌الامکان طرح اسوه توسعه پیدا کند و بتواند تعداد بیشتری از قاریانِ نخبه نوجوان کشور را تحت پوشش قرار دهد تا آنها نیز به عضویت این طرح دربیایند.
میرزاجانی اظهار داشت: در این نشست دو روزه درخواست شد که قاریانِ نوجوانی که عضو طرح اسوه می‌شوند یک کارِ اساسی برای آینده آنها انجام شده و یک فکر جدی صورت گیرد؛ اینکه اگر آنها از 12 سالگی عضو طرح اسوه می‌شوند و تا 20 سالگی حدود 8 سال با این طرح همراه هستند، طرح اسوه با همکاری نهادهای ذیربط، از مسیر قرآنی‌ این قاریان نوجوان و جوان و بحث‌های شغلی‌ آنها پشتیبانی‌های جدی داشته و در این راستا برنامه‌ریزی شود.
مدیر طرح اُسوه با اشاره به مهمترین دستاورد برگزاری این نشست‌ها عنوان داشت: ما در این نشست‌ها دنبال این هستیم که همه اطرافیانِ مؤثر قاری با تمام ظرفیت ورود پیدا کنند تا ما آن هدف‌گذاری‌هایی که در طرح اسوه برای قاریان عضو درنظر گرفتیم محقق شود همانطور که می‌گویند یک دست صدا ندارد واقعاً ما به تنهایی نمی‌توانیم آن اهداف بلند را محقق کنیم، این نشست‌ها و تبادل‌نظرات باعث می‌شود همه افراد اطراف شخص قاری قرآن با طرح اسوه درگیر شوند.
وی گفت: در طرح اسوه هدف‌گذاری‌ای که ما انجام دادیم این است که قاری هم از حیثِ تلاوت به اوج برسد یعنی یک قاریِ برجسته از حیث فنی در سطح ایران و جهان بدرخشد و هم اینکه در عین حال یک قاریِ مزیّن به صفات و فضائل برجسته اخلاقی باشد یعنی یک الگو باشد و به معنای واقعی کلمه یک اسوه باشد؛ در مقام گفتار راحت می‌شود این حرف‌ها را گفت ولی در مقام تحقق کارِ بسیار مشکلی است که همه باید کمک کنند. این هم‌اندیشی‌ها که نامش هم روی خودش است، هم این اندیشه‌ها و آرا تبادل می‌شود و هم یک هدف‌گذاریِ مشترکی می‌شود که همه کمک می‌کنند که این اهداف محقق شود.
میرزاجانی در پایان ابراز داشت: طرح اسوه با پشتیبانی جامعه قرآنی با عنوان جامعه فرهنگی قرآنی عصر و با حمایت شورای عالی قرآن فعالیت می‌کند، ما ذیل این چارچوب به شکل طبیعی، اقدامات خودمان را انجام می‌دهیم و از آن عناصری که در این جریان مؤثر هستند نیز کمک گرفته، با آنها تعامل داریم و برنامه‌ها را پیش می‌بریم اما در یک نقطه‌ای که مجموعه‌هایی که طرح‌هایی نظیر طرح اسوه یا مشابه آن را انجام می‌دهند معاونت قرآن وزارت ارشاد طرح ملی تلاوت را انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: حدود یکی دو ماه پیش یک جلسه خوبی داشتیم که از مسئولان طرح‌های حوزه نوجوانان دعوت کردیم و آنجا یک دبیرخانه‌ای تشکیل شد برای هماهنگی این فعالیت‌ها که هم هم‌افزایی صورت بگیرد و هم از موازی‌کاری‌های احتمالی جلوگیری شود و دستگاه‌ها و نهادها بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند. این موضوع را از این حیث در آن مجموعه دنبال می‌کنیم که شورای عالی قرآن هم به عنوان محل استقرارِ دبیرخانه هماهنگی فعالیت می‌کند اما در طرح اسوه با سازوکارِ داخلی خودمان حرکت می‌کنیم.

 

 

منبع: فارس