به گزارش کودک پرس ، ابراهیم کاظمی مومن سرائی اظهار داشت: اگر همه دستگاه ها وظایف خود در حوزه مناسب سازی را انجام دهند شاهد یک شهر مناسب سازی شده برای همه افراد از معلول تا سالمند خواهیم بود اما مساله اینجاست که بطورمثال در مناسب سازی پیاده روها با مشکل بزرگ تری با عنون ‘نبود فرهنگ صحیح استفاده از پیاده روها’ مواجه هستیم .
وی با اشاره به 12 وظیفه شهرداری در حوزه مناسب سازی از جمله همسطح سازی معابر، خاطرنشان کرد: فرهنگ نیز در ایجاد محیطی مناسب برای تردد راحت و آسان همگان به ویژه معلولان نقش مهمی دارد بطورمثال پیاده رویی ساخته می شود اما به خاطر آنکه جلوی تردد موتورسوارها در پیاده روها را بگیرند ، در پیاده روها موانع میله ای قرار می دهند و موجب می شود که معلولان یا زنان همراه کالسکه کودک نتوانند از این پیاده روها عبور کنند.
وی تصریح کرد: حتی گاهی مواقع مشاهده می شود که خودروهای مربوط به راهنمایی و رانندگی در پیاده روها پارک می کنند.
رئیس دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: فرهنگ استفاده از پیاده روها باید برای عموم مسئولان و مردم اعم از دستگاه های ذیربط، پلیس ، موتورسواران و دیگر شهروندان به درستی اعمال شود .
مومن سرائی افزود: قانونگذار دستگاه های اجرایی را 13 سال پیش مکلف کرده تا هر سال، 30 درصد دستگاه مربوطه خود را مناسب سازی کنند که اگر طی این سال ها ، این اتفاق افتاده بود اکنون همه دستگاه ها برای همه افراد جامعه ، مناسب سازی شده بودند.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی فقط هنگامی که یکی از معیارهای جشنواره شهید رجایی برای دستگاه برتر، موضوع ‘مناسب سازی’ تعیین شد، نسبت به این امر اهتمام ورزیدند.
وی این سئوال را مطرح کرد که آیا باید حتما برای ‘مناسب سازی’ ، نمره و امتیازی برای دستگاه ها قائل شد تا به آن عمل کنند و گفت: متاسفانه دستگاه های اجرایی، ‘مناسب سازی’ را اولویت خود نمی دانند و حتما یا باید به این کار واداشته شوند و امتیازی بالای سر کار باشد یا اینکه برای خودشان یا عزیزانشان مشکلی پیش آید.
سامانه ای برای اطلاع دادن مشکلات مناسب سازی موسوم به سامانه معبر با شماره 3000012322 از سوی بهزیستی راه اندازی شده است و مردم می توانند مشکلات خود در این زمینه را به این شماره، پیامک کنند .
منبع: ایرنا
ارسال دیدگاه