شروع دور جدید ماراتن تجربه‌نگاران عرصه تعلیم‌و‌تربیت؛ ‌سیزدهمین «جشنواره تجارب برتر تربیتی» آغاز شد

به گزارش پانا، یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین دستاوردهای نظام تعلیم‌و‌تربیت در جهت ایجاد، تغییر، بهبود و اصلاح رفتار دانش‌آموزان در حوزه عمل، تربیت در فرایند یاددهی و یادگیری است و جشنواره تجارب برتر تربیتی در راستای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش و در جهت بهبود، ارتقا و اعتلای عملکرد نظام تربیتی است و به‌صورت سالانه برگزار می‌شود.

هدف «جشنواره تجارب برتر تربیتی» دست‌یابی به تجربه‌های زیسته و مستندسازی اندوخته‌های تربیتی کارکنان شاغل و بازنشستگان آموزش‌و‌پرورش و همچنین ثبت، کاربست و الگوسازی تجربه‌های موفق در جهت ارتقای کیفیت خدمات به فراگیران است.

مستندسازی تجارب برتر تربیتی نه‌تنها تدابیر، روش‌ها و ابتکاراتی بدیع، خلاقانه، نوآورانه و سازنده را در جهت بهبود و ارتقای عملکرد نظام تعلیم‌و‌تربیت میان اعضای این نظام به اشتراک می‌گذارد، بلکه اطلاعات مفید عینی، قابل سنجش و اثرگذار که قابلیت کاربست در موقعیت‌های دیگر را داشته باشد، در اختیار همگان قرار می‌دهد و از طرف دیگر امکانی فراهم می‌آورد تا تلاش‌های تمام دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت در همه نقاط کشور دیده شود و مورد استفاده و قدردانی قرار گیرد.

‌تجربه چیست؟

تجربه در لغت به معنای آزمودن، آزمایش و آزمودگی است و در اصلاح آگاهی یا مهارتی است که فرد در طول زندگی به دست می‌آورد. به تعریف روانشناسی؛ معلومات کسب‌شده از یک رویداد زندگی، در تعبیر عامه؛ تجربه راه درست یا نادرستی است که دیگری رفته و بقیه می‌توانند از آن سرمشق بگیرند. از نظر عده‌ای هم تجربه استفاده از آموخته‌های دیروز برای امروز و فردا است و منشأ تجربه، تأثیر متقابل فرد و محیط بر یکدیگر است.

مستندسازی به چه معناست؟

مستندسازی تجربه، به‌معنای ثبت و ذخیره‌کردن تجربیات شخصی در قالب نوشتاری، صوتی یا تصویری است. این فرآیند به شخص امکان می‌دهد که تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و از آن به‌عنوان یک منبع یادگیری و الهام برای خود و دیگران استفاده کند. به تعبیری دیگر؛ مستندسازی یعنی ثبت، مکتوب کردن، گردآوری، تنظیم و تدوین، دسته‌بندی و نگاه‌داری اطلاعات و مفاهیمی که خود از فعالیتی هدفمند، دقیق و منظم حکایت دارد. ‌بررسی مفاهیم فوق نشان می‌دهد که همه‌ آن‌ها بر حفظ و نگهداری اطلاعات تکیه می‌کنند. وجه اشتراک اقدامات مستندسازی، مکتوب‌کردن بخشی از دانسته‌ها و آگاهی‌های انسان است.

مستندسازی تجارب

منظور از مستندسازی تجارب در این جشنواره؛ شناسایی، معرفی، ثبت و کاربست تجارب و ابتکارات تربیتی تمامی ‌دست‌اندرکاران مدارس دولتی و غیر‌دولتی، مراکز مشاوره، کانون‌های فرهنگی و تربیتی و ادارات است. این امر سبب کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از دوباره‌کاری با بهره‌گیری از تجربه‌های ارزشمند است. ‌بنابراین ضروری است که ایجاد و توسعه فرصت‌های مناسب برای ایده‌پردازی و طراحی راهکارهای نوآورانه و یافتن ظرفیت‌های شناسایی‌نشده نظام آموزش‌و‌پرورش کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد پل ارتباطی در راستای تبادل تجربیات ارزنده پیشکسوتان با نسل جدید و فراهم کردن شرایطی برای تکریم از تجربیات ارزشمند این افراد خالق و پیشکسوت عرصه تعلیم و تربیت، از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می‌رود.

«تجربه» باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

راه‌حل‌های استفاده‌شده بدیع و نو، کاربردی بودن، قابلیت الگوگیری و تعمیم‌پذیری آن، نگارش روان، قابل فهم و دارای ساختار منطقی، اصول و علائم نگارشی رعایت‌شده از ویژگی‌هایی است که باید در تجربه به‌کار رود. همچنین تجربه باید مبتنی بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی و دینی، صداقت، امانت و ارزش‌های انسانی و اخلاقی در اجرا رعایت‌شده و امکان راستی‌آزمایی داشته باشد.

در گزارش تجربه باید مرز بین دستاوردهای تجربه‌نگار و یافته‌های اخذ‌شده از کار دیگران، روشن، شفاف و بدون ابهام باشد.

مخاطبان این جشنواره چه کسانی هستند؟

مخاطبان این جشنواره‌ تمامی معلمان بازنشسته و شاغل (در مدارس دولتی و غیر دولتی)، دبیران، آموزگاران، مدیران مدارس، معاونان مدارس، مربیان پرورشی، مشاوران، مربیان بهداشت (مراکز مشاوره و ادارات داخل و خارج از کشور) و کارکنان اداری هستند.

‌‌‌جشنواره از چند بخش تشکیل شده است؟

جشنواره تجارب برتر تربیتی‌ در ۳ بخش به شرح زیر اجرا می‌شود؛

بخش اول «تربیتی» است که شامل تمام فعالیت‌های مرتبط با ساحت‌های شش‌گانه‌ اعم از فرهنگی، هنری، تربیت‌بدنی، اردویی، قرآن، نماز، عترت، مشاوره، مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

**از آن‌جا که برگزاری فعالیت‌ها به‌صورت عادی جزو وظایف ضروری هر مدرسه‌ای است‌ در این جشنواره به‌عنوان تجربه برتر تلقی نمی‌شود، مگر با رویکرد ارتقای کیفیت اجرای آن‌ها و به‌صورت خلاقانه و نوآورانه، که با ابتکار نوینی ایجاد و اجرا شده باشد.

بخش دوم «تجربه‌های ماندگار» است که افراد بازنشسته می‌توانند به‌طور مستقیم، تجربیات مستندسازی‌شده خود را در جشنواره شرکت دهند. افراد شاغل نیز می‌توانند با شناسایی و مصاحبه با افراد بازنشسته‌ای که دارای تجارب موفق و ارزشمند هستند، نسبت به مستندسازی تجارب آن‌ها در قالب‌های مختلف اقدام کنند.

**در صورت برگزیده‌شدن اثر در این بخش‌، از مصاحبه‌شونده و مصاحبه‌کننده، به‌صورت مشترک قدردانی می‌شود.

بخش سوم «به‌روزرسانی ایده‌های تربیتی» است که دانش نهفته در تجارب‌گاه، هرگز مورد بازخوانی و تحلیل و ارزیابی قرار نمی‌گیرد و فراتر از آن در گذر زمان محو و نابود می‌شود و افراد در آینده از دسترسی به بخش عظیمی از دانش و تجربه بشری، محروم می‌شوند. از این رو این بخش ‌سعی دارد با در دسترس قرار‌دادن تجارب برتر سال‌های گذشته، زمینه را برای تحلیل و ارزیابی، آسیب‌شناسی راه‌حل‌های موجود و تلفیق تجربیات مرتبط و مشابه و استخراج دانش موجود در تجربیات و در نهایت عملیاتی‌کردن آن، در سطح گسترده‌تر برای افراد علاقه‌مند فراهم کند.

موارد اجرایی برای شرکت در جشنواره

*باید شناسنامه تجربه در قالب یک صفحه مجزا تنظیم و به گزارش تجربه پیوست شود.

*گزارش تجربه ‌باید حداکثر در ۶ صفحه ‌تنظیم و ‌ارائه شود.

*اصل موضوع باید بدون حاشیه‌پردازی بوده و جزئیات لازم طوری شرح داده شود که مخاطب کاملا بتواند با تجربه همراه شود.

*در عنوان گزارش باید نام تجربه، مجری، استان و شهرستان، نام مدرسه و تاریخ اجرا حتما نگارش شود.

*متقاضیان به شرکت در این جشنواره می‌توانند برای معرفی بهتر روند اجرای تجربه‌، آثار خود را در قالب‌های متفاوتی مثل فیلم، پادکست، موشن‌گرافی و … مستندسازی کنند اما باید نسخه متنی تجارب همراه هم با قالب‌های مذکور ارسال شود. ملاک داوری نسخه متنی آثار خواهد بود.

 

*تجربه تا حد امکان باید خلاقانه، نوآورانه، مؤثر، سازنده، ایده‌بخش، بدیع، کمتر تکرارشده، ناآشنا و در عین حال؛ مفید، کاربردی و قابل تعمیم باشد، چون در این جشنواره موضوعات غیرمرتبط و عنوان‌های تکراری پذیرفته نمی‌شوند، مگر اینکه با شیوه و رویکردی نوین و متفاوت به آن‌ها پرداخته شده باشد.

*‌تجربه باید حداکثر مربوط به دو سال تحصیلی اخیر باشد.

*از تمام شرکت‌کنندگان در این جشنواره تعهدنامه مبنی بر صحت مطالب و راستی‌آزمایی دریافت می‌شود و در صورتی که در هر مرحله خلاف آن ثابت شود، اثر ارسالی داوری نخواهد شد.

*افرادی که سال گذشته در دوازدهمین دوره جشنواره، رتبه اول تا سوم کشوری را کسب کرده‌اند، نمی‌توانند در سال جاری در مرحله کشوری به رقابت با سایر افراد بپردازند.

*از نفرات برتر کشوری در مراسم اختتامیه با اهدای هدیه و لوح تقدیر، توسط مقامات وزارتخانه تجلیل خواهد شد.

مدارک لازم برای شرکت در جشنواره

متقاضیان باید شناسنامه اثر، تعهدنامه راستی‌آزمایی، متن کامل گزارش تجربه اثر با یک قطعه عکس اسکن‌شده‌‌، مستندات پیوست اعم از ارائه تجربه در قالب‌های دیگر و سایر شواهد و مدارک، در قالب لوح فشرده ‌یا راه‌های دیگری که دبیرخانه اجرایی جشنواره مستقر در استان زنجان اعلام خواهد کرد، به همراه نسخه پرینت شدە‌‌ آن را ارسال کنند.

مهلت ارسال آثار

مهلت ارسال آثار برای شرکت در این جشنواره از مدارس به منطقه/ شهرستان، دهه اول دی‌ماه ۱۴۰۳ و از مناطق و نواحی به استان، دهه اول بهمن‌ماه ۱۴۰۳ است. همچنین مهلت ارسال آثار از استان به دبیرخانه کشوری، پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شده است.

متقاضیان می‌توانند برای شرکت در ‌جشنواره تجارب برتر تربیتی و مطالعه اطلاعات بیشتر و دریافت نمون‌برگ‌های لازم اینجا مراجعه کنند.