دانش‌آموزان در سیستم آموزشی به ماشین‌ تبدیل شده‌اند

نامزد دریافت جایزه جهانی ‘هانس کریستین اندرسن’ و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: در سیستم آموزشی کشور به امتحان و رسیدن به دانشگاه اهمیت بیشتری داده می ‌شود و دانش‌آموزان ناخواسته تبدیل به ماشین‌‌هایی می‌شوند که مغزشان پر از اطلاعات است.

به گزارش کودک پرس ، فرهاد حسن ‌زاده پنجشنبه شب در نشست علمی ‘بررسی ادبیات داستانی نوجوان’ در دانشگاه بین المللی امام رضا (علیه‌السلام) مشهد افزود: طبق آمار امسال حدود 13 میلیون دانش آموز در ایران مشغول تحصیل هستند.
وی اظهار داشت: کتابخانه‌ های مدارس چندان فعال نیستند و تشویق به خواندن فقط توسط برخی معلم ‌های دلسوز یا برخی والدین انجام می ‌شود.

وی با اشاره به تفاوت رمان نوجوان و بزرگسالان گفت: برخی نوجوانان کتابخوان گرایش به رمان ‌های بزرگسالان دارند اما شکل عام آن این است که به جریان و طرح داستان نگاه ساده ‌تری داشته باشیم، ممکن است در نوشتن داستان برای بزرگسالان مسائل ساده را پیچیده کنیم، اما برای نوجوانان باید پیچیدگی‌ ها را به سادگی بیان کرد و قهرمان در متن داستان باید کنش‌ گر و عامل باشد تا منفعل و مفعول.
حسن زاده افزود: نوجوان به دلیل ساختار تکامل نیافته ذهنی خود از درک پیچیدگی‌ های زندگی و داستان قاصر است لذا در نوشتن برای نوجوان‌ ها اثری موفق ‌تر است که بتواند بین بزرگسالی و نوجوانی در نوسان باشد و نویسنده با هر قدمی که برمی ‌دارد، گاهی از تجربه ‌ها و تفکرات بزرگسالی مایه بگذارد و گاهی خود را به جای مخاطب گذاشته و از دریچه چشم او نگاه کند.
وی اظهار داشت: برای ارتباط با کودکان و ورود به دنیای آنان باید مفهوم کودکی را شناخت و با تمام وجود قدم به دنیای آنها نهاد، نمی‌ توان ماسک زد و ادای کودکی درآورد.

وی گفت: در ادبیات داستانی بزرگسالان مخاطب اهمیت چندانی ندارد و نویسنده در فرآیند نوشتن او را کنار می‌گذارد اما در داستانی که برای کودک یا نوجوان نوشته می‌شود، توجه به مخاطب، بخشی از دغدغه‌ها است.
این نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان افزود: برخی نوشتن را هنری می ‌دانند که باید با آزادی و بدون چهارچوب انجام شود و نویسنده نباید خود را همسطح مخاطب کند، در حالی که من و مخاطبانم با هم داد و ستد داریم و با هم بازی می کنیم.
وی اظهار داشت: نوشتن یک بازی همراه با شادمانی درونی است و از مخاطبانم می‌ خواهم با شخصیت ‌های داستان بازی کنند، آنها را به مقصد برسانند و پایانی را که دوست دارند بر داستان بنویسند.
فرهاد حسن ‎زاده علاوه بر نامزدی دریافت جایزه جهانی ‘هانس کریستین اندرسن’ معروف به ‘نوبل ادبیات کودک’، تاکنون سه نوبت نامزد دریافت جایزه جهانی ‘آسترید لیندگرن’ از معتبرترین جایزه ‌های ادبیات کودک جهان شده است.

کتاب ‌های این نویسنده جوایز بسیار از جشنواره ‌های داخلی و بین ‌المللی کسب کرده است که از جمله آن می ‌توان به جایزه ماه طلایی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، تقدیر در سه دوره کتاب سال ایران، برگزیده چند دوره جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تندیس نقره ‌ای از جشنواره لاک ‌پشت پرنده، لوح سپاس جایزه هانس کریستین اندرسن در سال 2018 و همچنین دیپلم افتخار برای کتاب ‘زیبا صدایم کن’ از سوی IBBY اشاره کرد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا