به گزارش کودک پرس ، ندا موحدیپور(مروج کتابخوانی و داور جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان):بیش از 5000 باشگاه در 80 شهر و 20 روستا ثبت خودشان را اعلام کردهاند. طرح جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان سراسر کشور دومین دوره خود را پشت سر میگذارد. این طرح از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طراحی و با مشارکت افراد و سازمانهای مردم نهاد فعال شده است.
قرار بوده هر باشگاه با دست کم 12 نفر و یک تسهیلگر بزرگسال کار خودش را شروع کند. در مدرسه، کلاس درس، کتابخانه کانون پرورش فکری، کتابخانه نهاد، مسجد، پارک، کافی شاپ، کنار دریا و رودخانه، در هر مکان و هر زمانی که خودشان انتخاب میکنند بنشینند، بایستند و هر طور که دوست دارند درباره کتابها باهم گفتوگو کنند. پرسش کنند. بخندند. کتاب را دوست داشته باشند یا نداشته باشند.
قرار بوده دستکم، نفری یک کتاب در این باشگاه بخوانند و برای خرید کتابها به لیست کتابهای انتخاب شده از سوی مراجع مختلف که کتابهای کودک را با سلیقهها و نظرات مختلف بررسی میکنند، مراجعه کنند. قرار بوده کتابفروشها هم به این لیست سری بزنند و از آن با خبر شوند. و احتمالا خودشان هم شروع کنند به بررسی که چرا جایزه شهید فهمیده به کتاب “الف” اهدا شده، چرا داوران لاک پشت پرنده کتاب “ب” را با ارزش دانستهاند، چرا شورای کتاب کودک کتاب “ج” را مناسب دانسته، چرا کتابک کتاب “د” را معرفی کرده و چرا جایزه پروین اعتصامی به کتاب “ه” تعلق گرفته و … هر کدام از این مراجع با چه معیارهایی به کتاب و ادبیات کودک مینگرند و آن را با کیفیت و مناسب اعلام میکنند. قرار بوده کتابفروشان هم بخشی از فعالان و مشارکتکنندگان در این بررسی باشند. از گرفتن نظرات مشتریان تا توجه و تقویت فروش کتابهایی که ارزش خوانده شدن دارند.
در این طرح کتابفروشان با حمایت وزارت ارشاد میتوانستند کتابهای با تخفیف 50 درصد در اختیار اعضاء باشگاه قرار دهند.
قرار بوده اعضاء باشگاه بهترین کتابی که دوست داشتهاند را در فیلم 50 ثانیهای معرفی کنند و به نویسندهای که مورد علاقهشان بوده یا حرفی با او داشتهاند، نامهای بنویسند. حدود 500 فیلم و 900 نامه از کلیه باشگاهها برای داوری ارسال شده است.
با این حساب دستکم 65000 نفر در باشگاهها و اگر در هر شهر و روستا یک کتابفروش به این طرح پیوسته باشد، 100 نفر و با توجه به مستندات باشگاهها نویسندگان، سازمانها و نهادهای دیگری نیز با فعالیتهای باشگاهها همراه شدهاند که باید آنها را هم به این آمار اضافه کرد. از مربیانی که راهنماییرانندگی، تامیناجتماعی و کل مدارس شهر و روستا را درگیر فعالیتهایشان کردهاند تا آنهایی که آرام و بیصدا در حیاط منزل یا کتابخانهای کوچک به بحث و گفتوگو پرداختهاند. اعداد و آمار که فوقالعادهاند. آمار نشان میدهد موافق یا مخالف، فعال یا منفعل، افراد بسیاری با زوایای گوناگون این طرح آشنا و درگیر شدهاند.
وقتی مستندات فعالیتهای باشگاهها را که با اشتیاق و انگیزه تسهیلگران گره خورده، ورق میزنیم. وقتی فیلمها را که چقدر با کیفیتتر شدهاند میبینیم و نامههای جسورانه بچهها را میخوانیم، باید از همه دستاندرکاران این طرح و فعالان آن تشکر کنیم که علیرغم همهی نقصهایی که هر طرحی بر روی کاغذ دارد، اجرا شد و حالا وارد مرحلهی دیگری میشود.
عموما کارکرد جایزهها، ایجاد اشتیاق و انگیزه و همچنین امکان دیده شدن برای فعالان حوزهای مشخص است. از طرفی دیگر دیده شدن کارها و بروز آنها سبب میشود تا توجه به معیارها و سنجههای کار کیفی هم مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.
از این بابت نیز، طرح توانسته است اشتیاق برانگیزد و فعالان این حوزه را بر آن دارد تا از گوشه و کنار ایران خلاقیت و روشهای خود برای ترویج کتابخوانی را به اشتراک بگذارند.
و در داوری نیز از ابتدا تاکید بر خوانده شدن کتابهای با کیفیت، ایجاد فضای گفتوگو و مشارکت و میزان حس تعلق بچهها به هویتی با نام باشگاه کتابخوانی بوده است.
داستان جایزهها در جهان نشان میدهد که آنها آسیبهایی هم میزنند. جایزهها سبب شدهاند، طرحها و کارها شبیه بههم و یکسان شوند. جایزهها تبدیل شدهاند به فضایی که آدمها را معروف کنند و اعتبار بدهند. جایزهها چارچوبی میسازند و افراد را به فعالیت درون آن تشویق میکنند.
اما در کنار همهی اینها، آنچه که بتواند نام جایزه را بهانه نگه دارد و به کارکردهای جریان ساز آن اضافه کند، میتواند باشگاهها را وارد سطح دیگری کند.
مسلما فعال شدن نهادهایی مانند آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهاد کتابخانههای عمومی کشور در کنار این طرح میتواند سطح کیفی آن را ارتقاء دهد. اما هدف این طرح از ابتدا تاکید بر “تسهیلگران” بوده است. این افراد با هر نقش و شغل اجتماعی، اعلام کردهاند که یک کتابدوست هستند و میخواهند کتابدوستی را با بچهها زندگی کنند. پس آنها هستند که باشگاهها را ادامه خواهند داد:
یک تسهیلگر خودش چه میخواند، چگونه مسیر خواندنش را طراحی میکند، چگونه خواندنش را به چالش میکشد، پرسشهایش را چگونه سروسامان میدهد، چقدر فیلم و تیاتر میبیند، چقدر به موزه میرود، چقدر موسیقی گوش میکند، چقدر با دیگر تسهیلگران درباره پرسشهایش حرف میزند و …
از طرف دیگر، بانیان جایزه هم همانطور که توانستند هموندان گوناگونی را همچون نویسندگان، ناشران، کتابفروشان، مروجان کتابخوانی، مراجع انتخاب کتاب کودک مناسب و تسهیلگران را دور هم جمع کنند تا ارتباطات معنادارتری داشته باشند، با انتشار باکیفیت آثار باشگاهها شامل روایتهای تسهیلگران، نامه و فیلمهای بچهها فضایی را برای تغذیه بیشتر این هموندان فراهم خواهند کرد. و با معرفی گروهها و فعالیتهای دیگری که از یکدیگر یاد بگیرند و ایده بدهند، به استمرار این جریان کمک خواهند کرد.
منبع: ایبنا
ارسال دیدگاه