جشنواره کودک یکی از چرخ های سینمای کودک است

فرشته طائرپور گفت: با توجه به سخت گیری هایی که ما در تهران نسبت به تولیدات سینمای کودک داشتیم و فاصله ای که ایجاد شد، قطعا این جشنواره از دوره های قبل بهتر است و من اعلام می کنم جشنواره سی ام نمره قبولی را کسب کرد.

به گزارش کودک پرس ، فرشته طائرپور گفت: با توجه به سخت گیری هایی که ما در تهران نسبت به تولیدات سینمای کودک داشتیم و فاصله ای که ایجاد شد، قطعا این جشنواره از دوره های قبل بهتر است و من اعلام می کنم جشنواره سی ام نمره قبولی را کسب کرد.

 

فرشته طائرپور در بهمن ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات انگلیسی است. او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیأت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و در سال‌های بعد ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۱۹۹۱-۱۹۸۲) با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشته است. طائرپور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک نیز به کار پرداخت. خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان که طائرپور مدیرعامل آن است تاکنون بیش از ده فیلم سینمایی و حدود بیست هزار دقیقه آثار ویدیویی تهیه کرده است. طائرپور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نیز نخستین داور زن از مجموعه سینمای ایران محسوب می‌شود. او همچنین نخستین داور جشنواره فیلم‌های کودکان در جشنواره‌های فرانکفورت، قاهره و حیدرآباد بوده است، در ضمن نخستین سینماگر ایرانی است که در پنجاه سال گذشته توانسته به عضویت هیأت رییسه سازمان بین‌المللی فیلم سازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) درآید. فرشته طائرپور در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ به عنوان نخستین تهیه کننده زن، به عنوان رییس هیأت مدیره خانه سینما که بزرگ ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی است، انتخاب و مشغول به کار بوده است.

فرشته طائر پور عضو شورای سیاستگذاری سینمای کودک این روزها در میان هنرمندان و اهالی مطبوعات به تماشای فیلم های جشنواره سی ام در اصفهان نشسته است. به گفته وی در تمامی ادواری که جشنواره کودک در اصفهان و جاهای دیگر برگزار شده حضور پیدا کرده است. در روزهای جشنواره خبرهای زیادی پیرامون سینمای کودک از این تهیه کننده زن سینمای ایران شنیده می شود.

به بهانه جشنواره کودک ما نیز به گپ و گفت با ایشان نشستیم که در ادامه می خوانید.

طائرپور در ابتدای صحبت اشاره ای به سوالات کلیشه ای خبرنگاران در این روزها داشت و ادامه داد: گمان میکنم مکارانی که اعتقاد دارند از سینمای کودک همین جشنواره مانده است، کم لطفی می کنند.

وی افزود: من هم معتقد هستم جشنواره دوران افول و رکودی را هم در عرصه تولید هم نمایش و هم جشنواره طی کرده است و دورهه های آخر برگزاری جشنواره در اصفهان گویای همین مسئله است. در آن زمان جشنواره قابل اعتنا و امتیاز نبود.

طائرپور گفت: با توجه به سخت گیری هایی که ما در تهران نسبت به تولیدات سینمای کودک داشتیم و فاصله ای که ایجاد شد قطعا این جشنواره از دوره های قبل بهتر است ما هنوز تا ایده آل فاصله داریم اما من اعلام می کنم جشنواره سی ام نمره قبولی را کسب کرد.

تهیه کننده و کارگردان سینمای کودک با اشاره به آثار ارسالی به جشنواره گفت: در این دوره فیلم های مناسب بیشتری داریم و هم فیلم های خارجی خوبی به جشنواره آمده است.

وی با بیان اینکه برخی از رفتن جشنواره از اصفهان گله داشتند، تصریح کرد: اگر مثبت اندیش و واقع بینی کنند بایستی اعتراف کنند که این فاصله به جشنواره کمک کرده است. مثل موجود خسته ای است که کمی تجدید قوا کرده و حالا حضور بهتری از خود نشان می دهد.

طائرپور گفت: هر چرخی که در سینمای کودک درست بچرخد کل سینمای کودک جریانش درست می چرخد و قطعا همانگونه که تولید یکی از چرخ های این سینما محسوب می شود جشنواره کودک هم یکی از چرخ های آن است.

وی افزود: همه این چرخ ها می چرخند تا کودکان را به نقطه مطلوب برسانند.

طائرپور در پاسخ به سوال ما پیرامون فیلم خاله قورباغه گفت: فیلمبرداری این کار حدود 5ماه زمان برد و هنوز چند ماه دیگر برای اتمام مراحل دیگر زمان فرصت دارد.

وی افزود: قبلا گفته بودم اگر خاله قورباغه آماده شد هم به جشنواره نمی آید ولی حالا می گویم به جشنواره می آمد ولی امکان داشت تنها برای نمایش بیاید نه رقابت.

طائرپور ادامه داد: به دلیل حضورم در شورا برای حضور فیلم خاله قورباغه محدودیت دارم چرا که اگر در جشنواره برگزیده نشود برای من خوب نیست و اگر برگزیده شود برخی دوستان حضور من در شورا را در این مسئله موثر می دانند.

این تهیه کننده و کارگردان سینمای کودک چند روز پیش در نشست خبری جشنواره گفته بود: جشنواره کودک و نوجوان، کودک شاداب و دوست داشتنی ما است که امسال سی ساله شده است.

وی با بیان اینکه شرط اصلی ساخت یک فیلم خوب حمایت دولت نیست، گفته بود: حمایت دولت از فیلمسازان برجسته یک امتیاز محسوب می شود.