تهران | 20 هزار کودک مشغول کارند

به گزارش کودک پرس ،بر اساس آمارهای غیررسمی حدود 20هزار کودک کار در پایتخت وجود دارد؛ آماری که روز گذشته توسط رئیس کمیته شهر دوستدار کودک شورای شهر تهران در حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح شد. زهرا شمس‌احسان با بیان اینکه بدون تردید اصلی‌ترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است، گفت: «این سازمان از یک‌سو مسئولیت ارائه خدمات به معلولان را دارد و از سوی دیگر وظیفه ساماندهی وضعیت زنان و کودکان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر جامعه را به دوش می‌کشد.»

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ماده قانونی برنامه ششم توسعه افزود: «دولت مکلف شده نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی، به‌گونه‌ای عمل کند که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به 25درصد میزان کنونی کاهش یابد. همچنین بر اساس ماده2 آیین‌نامه حمایت از کودکان کار و خیابانی، سازمان بهزیستی موظف شده با همکاری و مشارکت شهرداری و تشکل‌ها و انجمن‌های خیریه، اقدام به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان کار کند.»

به‌گفته او در ماده ششم همین آیین‌نامه ذکر شده که تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب جهت اجرای مراحل ساماندهی کودکان کار با شهرداری‌هاست. از این‌رو شمس‌احسان در ادامه صحبت‌هایش آماری از اقدامات مدیریت شهری در راه‌اندازی مراکز پرتو و پذیرش کودکان کار در این مراکز و توانمندسازی آنها ارائه داد و گفت: «کودکان در این مراکز علاوه بر شرکت در برنامه‌های آموزشی، دوره‌های مهارت‌آموزی هم طی می‌کنند و از این طریق توانمند می‌شوند. به همین دلیل توسعه و ارتقای استاندارد‌های خدمات مراکز پرتو در راستای افزایش جذب کودکان در این مراکز اولویت مهم شورای ششم است.»

رئیس کمیته شهر دوستدار کودک تأکید کرد: «برای موفقیت مراکز پرتو جهت رشد و شکوفایی کودکان، می‌بایست استفاده از نیروهای مجرب در حوزه‌های حساسی چون مددکاری و روانشناسی در دستور کار قرار گیرد. همچنین با توجه‌به ضعف نظارتی والدین این کودکان، انتظار داریم سازمان بهزیستی به‌عنوان نهاد تخصصی در این حوزه، با همکاری شهرداری، نظارت مؤثر و مستمر بر فعالیت این مراکز داشته باشد. قطعاً با تدوین الگوی منسجم و واحد برای تمام مراکز پرتو، ایجاد نظام جامع آموزش و توان‌افزایی نیروهای انسانی شاغل در این مراکز و بهبود فرایندهای خدمت‌رسانی، استانداردسازی و کیفی‌سازی‌ خدمات، شاهد نتایج و عملکرد قابل‌قبول خواهیم بود.»