به گزارش کودک پرس ، عادل بزدوده با اشاره به این مساله که در تمام جهان در زمینه تربیت مخاطبان بالفعل هنرهای نمایشی همواره شاهد حضور تئاتر و نمایش در میان ساعتهای درسی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی بودهایم، گفت: در ایران نیز در طی سالهای دهه 60 تا اواسط دهه 70 شاهد حضور پررنگ تئاتر در مدارس بوده ایم؛ اما طی یکی، دو دهه اخیر اجرای تئاتر و حضور مستمر آن در مراکز آموزشی وزارت آموزش و پرورش با فراز و فرودهای متعددی همراه بوده است.
کارگردان نمایش «کوزه عسل نیست» ادامه داد: هنرهای دراماتیک و به ویژه تئاتر در کنار رسالت سرگرم سازی، یکی از مهمترین بسترها در مسیر آموزش مفاهیم درسی برای کودکان و نوجوانان به شمار میرود.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام شده از تاثیر غیرقابل انکار زنگ تئاتر در مدارس برای آموزش مفاهیم درسی در تمامی شاخهها و در نگاهی کلانتر تربیت جامعه فرهنگی حکایت دارد.
سازنده عروسک «پسرخاله» با مثبت ارزیابی کردن این نکته که وزارت آموزش و پرورش در سال جاری (1397) تصمیم گرفته است تا زنگ تئاتر در مدارس را بار دیگر احیا کرده و به آن توجه ویژهای داشته باشد، تصریح کرد هرچقدر به حضور برنامهها و فعالیتهای فرهنگی در محیطهای آموزشی به ویژه در مدارس کشورمان همت بگماریم در حقیقت بذری را خواهیم کاشت و در آینده ثمره و میوههای رسیده آن را در قالب تربیت نسلی فرهنگی که بیهیچ شکی در ارتقاء سطح فرهنگ و دانش جامعه ما موثر است، درو خواهیم کرد.
به گفته خالق عروسکهای مجموعه نمایشی «مدرسه موشها» و «زیزیگولو»، برای توفیق طرح زنگ تئاتر در مدارس کشور نیازمند آن هستیم تا وزارت آموزش و پرورش از نیروهای خبره و آموزش دیده و از اساتید فن نمایش کودک و نوجوان و یا تئاتر عروسکی در مدارس استفاده کند تا بتواند بیشترین بهره و خروجی را از این برنامه در ساعتهای درسی دانش آموزان داشته باشد.
وی بر لزوم استمرار این طرح و نیز اجرای آن توسط نیروهای آموزش دیده و خبره در مدارس کشور برای تولید آثار و بهره بردن از تئاتر برای انتقال مفاهیم آموزشی به دانش آموزان تاکید کرد.
بزدوده دامنه خیالپردازی و ذهن باز کودکان را بستری مناسب برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در قالب اجرای برنامههای هنری دانست و افزود: تئاتر یکی از جذابترین شیوههای ارتباطی است و به دلیل زنده بودن بالاترین درصد تاثیرگذاری بر مخاطبان را داراست.
خالق عروسکهای مجموعه نمایشی «خونه مادربزرگه» یادآور شد: در این میان مخاطبان کودک و نوجوان با همراهی هرچه بیشتر و مشارکت خود در اجراهای مدرسهای، علاوه بر آنکه آموزشهایی مانند ارتقا سطح اعتماد به نفس، نحوه صحیح مکالمه و برقراری تعاملات اجتماعی را میآموزند، میتوانند به واسطه این هنر درسهای مربوط به زمینه علمی و آموزشی را نیز فرا بگیرند.
وی تاکید کرد که بی هیچ شکی هنر تئاتر میتواند آموزشهای علمی و درسی ر در اذهان دانشآموزان مادگارتر کند.
وزارت آموزش و پرورش در سال 1397 قانونی را برای ایجاد و افتتاح زنگ تئاتر در مدارس تصویب کرده و در نظر دارد مساله آموزش دروس علمی به واسطه هنر به ویژه هنر خلاق، زنده و پویای تئاتر را بار دیگر در مدارس احیا کند.
منبع: ایرنا
ارسال دیدگاه