بچه‌های ایرانی در دهه ۶۰ بیشتر از امروز به سینما می‌رفتند

به گزارش کودک پرس ، سیدجواد هاشمی تهیه کننده و کارگردان فیلم پیشونی سفید ۲ معتقد است کودکان و نوجوانان در دهه ۶۰ بیشتر از امروز به سینما می‌رفتند.
هاشمی با اشاره به وضعیت سینمای کودک و نوجوان گفت: متأسفانه سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های غلط باعث شد تا ۱۵ سال بچه‌های ما از عادت خوب سینما رفتن محروم شوند. در دهه ۶۰ کودکان عادت به سینما رفتن داشتند و فیلم‌هایی مانند گلنار، دزد عروسک‌ها، پاتال و آرزو‌های کوچک و شهر موش‌های ۱ فیلم‌هایی است که در دهه ۶۰ توسط کودکان در سینما دیده شد.
وی ادامه داد: کودکان ما به جای تماشای آثار ایرانی به تماشای آثار خارجی نشستند و آثاری که در داخل ساخته شد اکثراً آثار خوبی نبود یا بیشتر درباره کودکان بود تا برای کودکان و همین مسئله سینمای کودک را با رکود مواجه کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه امروز کودکان به آثاری علاقه نشان می‌دهند که تخیلی و فانتزی و هیجان انگیز باشد، افزود: در پیشونی سفید ۲ تلاش کردیم بخشی از تصاویر و جلوه‌های تصویری را که کودکان در فیلم‌های خارجی می‌بینند به شکل ایرانی شده تماشا کنند و در این راه نیز از امکانات داخلی استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه امروز یکی از مسائل اصلی در سینمای ایران آوردن مخاطب به سالن سینماست، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود یک فیلمنامه حتماً باید بفروشد تبدیل به عذابی برای نویسندگان شده است، زیرا سازندگان و کارگردان فیلم وقتی می‌خواهند متن یک فیلمنامه نویس را تبدیل به فیلم کنند، مجبورند برای داشتن گیشه حتی یک قدم عقب‌تر از تماشاگر حرکت کنند.
وی ادامه داد: امروز در سینمای ایران فیلمی بهتر می‌فروشد که ذائقه یک قدم عقب‌تر از سینمای ایران را رعایت کرده است و فیلمی که با مؤلفه‌های درست یک اثر کلاسیک ساخته شده باشد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل فیلمسازی که می‌خواهد اثرش بفروشد و گیشه را داشته باشد مجبور است با ذائقه‌های مردمی پیش برود و الا زمین می‌خورد.

هاشمی با اشاره به اینکه فیلمنامه برای او مهم است و شش سال در سینما سکوت کرد تا یک متن خوب به دستش برسد، ادامه داد: قصد دارم فیلم شهر گربه‌ها را بسازم، اما اول باید فیلمنامه آن درست باشد، البته در فیلم‌های دیگرم به نام تورنادو و پیشونی سفید ۳ فیلمنامه بسیار بهتری را تبدیل به فیلم کردم.

 

 

 

 

منبع: روزنامه جوان