اکران یک انیمیشن مسئله‌دار در مدارس شیراز

در این آموزش‌ها انیمیشنی هندی بنام کُمِل (با موضوعیت تعرض به دختر نوجوان هندی) نمایش داده می‌شود. مخاطبان نوجوان این فیلم به تمام اطرافیان از جمله دایی و عمو و… بدگمان شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ،  ماجرا از تماس‌های تلفنی یکی پس از دیگری پدر و مادرهای نگران به یکی از همکاران خبرنگار در شیراز شروع شد.

مشکلات روانی حاصل از یک برنامه  دانش‌آموزی رابطه خانوادگی و روح و روان نوجوانان شرکت کننده را بهم ریخته است. این نگرانی‌ها و پیگیری‌ها سرنخی می‌شود تا به جستجویی چرایی و چگونگی این اتفاق بپردازم.

با چند تلفن و پیگیری متوجه شدیم که  مرکز ملی سیفژ ایران (شعبه سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان که زیر نظر سازمان ملل متحد تاسیس شد) در هفته پایانی آبان ماه گذشته با همکاری چندین مجموعه خصوصی و دولتی از جمله آموزش و پرورش و حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس؛ برنامه‌ای با عنوان «عصر فیلم کوتاه و نمایش فیلم برای کودکان» برای حدوداٌ ۴۵۰ دانش آموز ناحیه سه و چهار شیراز برگزار کرده است.

در این میان، یک روانشناس آموزش‌های خودمراقبتی در رابطه با مسائل جنسی را به دانش‌آموزان ارائه می‌کند و سپس آنها با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ نیز آشنا می‌شوند.

در این آموزش‌ها انیمیشنی هندی بنام کُمِل ( با موضوعیت تعرض به دختر نوجوان هندی و آموزش به او و دیگر نوجوانان توسط اورژانس اجتماعی جهت جلوگیری از تکرار دوباره این تعرض‌ها ) نمایش داده می‌شود. نوجوانان مخاطب فیلم که بسیاری از آنها تاکنون با این پدیده‌ها برخورد نکرده‌اند؛ دچار آسیب‌های حاصل از این نوع آموزش می‌شوند و روح و روان آنها در هاله‌ای از وحشت فرو رفته و بقدری حساس می‌شوند که به تمام اطرافیان از جمله دایی و عمو و… بدگمان شده و در ارتباطات خانوادگی دچار مشکلات عدیده شده‌اند. برخی نیز مشکلات عمیق‌تری بهم زده‌اند و گوشه‌گیر و در خود فرو رفته شدند.

کُمِل انیمیشنی هندی و از سری مجموعه آموزهای سند 2030 در هند است که  استفاده و بکارگیری آن این‌بار توسط نهادهای دولتی و حتی انقلابی جای پرسش و نگرانی بسیار دارد.

این اتفاق در کنار حساسیت موجود نظام و رهبر انقلاب در اجرای سند 2030 و تآکید به لزوم طراحی سندهای تربیتی بومی و وابسته به فرهنگ ایرانی اسلامی، نشان از واقعیت‌های جاری در سطح مدارس و نهادهای مرتبط است که اگر بزودی پیگری و درمان نشود باید منتظر عوارض بعدی بود.

فارغ از اینکه آموزش و پرورش بعنوان نهاد تربیتی و آموزشی کودکان ما موظف به رعایت اصول و مبانی بومی و فرهنگی ایرانی اسلامی است و حوزه هنری انقلاب اسلامی بعنوان؛ نهاد انقلابی که از سازمانهای تحت نظارت رهبری بحساب می آیند و این در جای خود باید توسط مسئولین امر مورد پرسش و مطالبه قرار بگیرد؛ باید پرسید آیا مسئولینی که از سطوح بالا تا پایین اداری این معضلات حاصل نگاههای و عملکرد آنهاست، حتی در این سطح متوجه ماجرا نیستند که آموزشهای عیان و بی پرده و رک گویی مرتبط با پیشگیری جنسی مناسب سن کودکان دبستانی  نیستند؟ و باید این نوع آموزشها را به والدین کودکان داد تا در محیطی امن و با توجه به اقتضائات کودک به فرزندانشان بیاموزند؟

آیا باید پذیرفت؛ اجرای اردوی دانش اموزی و اکران انیمیشن های 2030  آن هم به شکلی بسیار غیر حرفه ای به هدف آموزش پیشگیری جنسی رخ داده است؟ و اگر اینگونه است براستی اثر مطلوب  حاصل شده ؟

بهترین راه برای جلوگیری از اثرات سوء این نوع آموزشهایی که ریشه در فرهنگ و اعتقاد مردم ما ندارد و در آموزشهایی که در ادامه این  نوع آموزشها در برنامه 2030 وجود دارد که در واقع آموزش عیان سکس و رابطه جنسی است. بهتر است مسئولین امر با تبعیت از فرامین رهبر انقلاب به طراحی و اجرای نظام اموزشی منطبق بر فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان بپردازند تا نتایج حاصله از این نوع آموزشها بجای ایجاد استرس و بهم ریختگی روحی و روانی که اثرات بلند مدت گریز ناپذیر خواهد داشت نوعی از تربیت بر مبنای نتیجه گیری فرزندانی اگاه و متعهد باشد.

 

 

 

 

منبع: شیرازه