الزامی شدن صندلی کودک در خودرو برای جلوگیری از مرگ‌ومیر کودکان است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید «بیشتر نمایندگان مجلس با اصلاح ماده 19 قوانین راهنمایی‌ و رانندگی و الزامی شدن صندلی کودک در خودروها موافق هستند.»

به گزارش کودک پرس ، کودکان، قربانیان اصلی حوادث رانندگی در کشور محسوب می‌شوند. آنها نه پشت فرمان هستند و نه حتی می‌توانند در برابر یک پیشامد احتمالی از خودشان مراقبت کنند. ازسوی‌دیگر به دلیل ساختار ضعیف بدنی و استخوانی، بیشترین آسیب را در تصادف‌ها می‌بینند. صندلی ایمنی کودک تمهیدی برای کاهش مرگ‌ومیر کودکان در سوانح رانندگی است البته استفاده از آن در کشور ما هنوز چندان جا نیفتاده است.

ماده 19 و ایمنی کودکان

شش‌ماه قبل کمیسیون عمران مجلس خبر از اصلاح ماده 19 قوانین راهنمایی‌ورانندگی و الزامی شدن داشتن صندلی کودک داد که خبر خوبی برای جلوگیری از مرگ‌ومیر کودکان است. اما در این مدت خبری از مطرح شدن این ماده در صحن علنی مجلس و تبدیل آن به قانون نشده و همچنان کودکان از قربانیان حوادث رانندگی در ایران هستند.

آبان‌ماه سال گذشته کمیسیون عمران با اصلاح ماده19 قوانین راهنمایی‌ورانندگی داشتن صندلی کودک در خودروهای سواری را الزامی کرد.

ماده 19 این قانون می‌گوید: «بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و همه سرنشینان انواع خودروهای درحال حرکت در تمام راه‌ها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای رانندگان و ترک‌نشینان هر نوع موتورسیکلت اجباری است. با متخلفان برابر جریمه پیش‌بینی‌شده در جدول جرائم رانندگی برخورد می‌شود.» با اصلاح این ماده استفاده از صندلی کودک در خودروهای حامل کودک اجباری خواهد شد.

در چند سال گذشته پلیس راهنمایی‌ورانندگی به دنبال اجباری کردن استفاده از صندلی کودک در خودروها بوده است چون طبق اعلام پلیس ۸درصد جانباختگان تصادفات رانندگی در ایران کودک هستند.

برپایه اعلام آخرین آمار سازمان پزشکی‌قانونی در سال ۱۳۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که سهم کودکان زیر 10 سال 7.4 درصد بوده است. یعنی سال گذشته حدود 1250 کودک بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند که آمار به‌نسبت بالایی است.

وزارت بهداشت هم بارها از آمار بالای مرگ کودکان در تصادف ابراز نگرانی و اعلام کرد: «حوادث اولین عامل مرگ کودکان ایرانی است.»

موافقت بیشتر نمایندگان

سیدهادی بهادری، عضوکمیسیون عمران مجلس درباره آخرین تصمیم‌ها برای مطرح شدن اصلاح ماده 19 قوانین راهنمایی‌ورانندگی در صحن مجلس رانندگی به «دنیای‌خودرو» گفت: «ماده 19 قوانین راهنمایی‌ورانندگی در آبان‌ماه سال گذشته در کمیسیون عمران اصلاح و به تصویب اعضا رسید اما هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده و در نوبت تقویم برنامه‌های مجلس است.»

بهادری با تاکید بر اینکه تصویب اصلاحیه این ماده در مجلس و قانونی شدن آن حائزاهمیت است، گفت: «در چند ماه گذشته بررسی بودجه و موارد دیگر باعث شد اصلاح این ماده در صحن مطرح نشود. اما به‌نظر می‌رسد اصلاح ماده 19 در صحن رأی بیاورد زیرا اعضای کمیسیون و بیشتر نمایندگان موافق آن هستند.»

این نماینده مجلس درباره دلایل اصلاح ماده 19 قوانین راهنمایی‌ورانندگی در کمیسیون عمران توضیح داد: «متاسفانه بیشتر تلفات در تصادفات جاده‌ای به‌دلیل نبستن کمربند ایمنی است و بستن کمربند ایمنی در جاده‌ها برای تمام سرنشین‌ها الزامی است.

ضمن اینکه با الزامی شدن صندلی کودک برای خودروهای سواری، آمار تلفات کودکان در تصادفات رانندگی کاهش می‌یابد.»

انتهای پیام/