بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در سوم دی ۱۴۰۴، نشست آموزشی و توجیهی یکروزه مربیان و مربیمسئولان تعدادی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، با هدف ارتقاء مهارتهای مدیریتی، تبیین وظایف حرفهای و ایجاد انسجام سازمانی در مسیر تحقق مأموریتهای تربیتی، با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، معاون اداری و مالی و جمعی از مدیران و کارشناسان ستادی، در شیراز برگزار شد.
این نشست با رویکرد توانمندسازی منابع انسانی و ارتقاء کیفیت فعالیتهای فرهنگی، هنری و تربیتی مراکز کانون برگزار شد؛ و با تشریح سیاستها، ساختار سازمانی و فرآیندهای کاری، زمینه همافزایی، و افزایش اثربخشی برنامهها را در سطح مراکز استان فراهم کرد.
در ابتدای این برنامه، علی خواجهنژادیان، مدیرکل کانون فارس، با تسلیت شهادت امام هادی علیهالسلام، مربیان را مهمترین سرمایه کانون دانست؛ و اظهار کرد: کانون پرورش فکری دارای سرمایهای ارزشمند به نام اعتماد مردم است؛ و نخستین وظیفه مربیان، امانتداری و صیانت از این سرمایه اجتماعی بهشمار میرود.
وی با تأکید بر جایگاه سرمایه انسانی افزود: کانون همواره کیفیت را بر کمیت مقدم دانسته است؛ و رقابت اصلی این نهاد با سایر دستگاههای تربیتی، رقابت در کیفیت، عمق اثرگذاری و تربیت متمایز است.
مدیرکل کانون فارس با اشاره به مأموریت ویژه کانون در شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان تصریح کرد: کانون مسئولیت تربیت کودکانی را بر عهده دارد که قرار است چراغ راه آینده کشور باشند؛ و مربیان باید با گسترش دامنه شناسایی، بهویژه از طریق ارتباط مؤثر با مدارس، استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان را شناسایی و هدایت کنند.
وی افزود: مربی باید بذر ایمان را در دل کودکان بکارد؛ و این امر تنها با باور قلبی و رفتار عملی مربی محقق میشود، چرا که همهچیز در منش، رفتار و گفتار مربی تجلی پیدا میکند.
خواجهنژادیان بر ضرورت تعامل هدفمند با ظرفیتهای بیرونی تأکید کرد؛ و گفت: ارتباط با ادارات، فرمانداریها و حلقههای مردمی باید در راستای تقویت مأموریت تربیتی کانون باشد؛ و مربیان نباید در این مسیر از وظیفه اصلی خود که تربیت است، غافل شوند.
وی کار با نوجوانان را از مهارتهای پایهای مربیان برشمرد و خاطرنشان کرد: نقش دادن به نوجوانان، استفاده از ابزارهایی مانند نمایش خلاق و فراهمکردن بستر ایدههای نو، از الزامات فعالیتهای تربیتی اثرگذار در مراکز بهشمار میرود.
مدیرکل کانون فارس با اشاره به شعارهای محوری کانون شامل «نوجوانمحوری، مخاطبمحوری، خانوادهمحوری و رشد و توانمندسازی» گفت: مخاطبمحوری به معنای گسترش چتر خدمات کانون تا مناطق کمتر برخوردار است؛ و مربیان باید در کنار انجام وظایف حرفهای، برای توسعه فردی خود نیز برنامهریزی داشته باشند، چرا که پویایی و نشاط شغلی در گرو توجه به مسیر رشد فردی است.
وی نظم اداری، دقت در امور مالی و تمرکز بر انجام صحیح وظایف را از خطوط قرمز کاری دانست؛ و بر تعامل مؤثر با آموزشوپرورش، توجه به تربیت معنوی کودکان و حل مسائل مراکز در چارچوب تدبیر و شاخصهای ارزیابی تأکید کرد.
در ادامه نشست، مجید خطبایی، معاون فرهنگی کانون فارس، با تأکید بر ضرورت برنامهریزی فصلی و سالانه، هدف از این برنامهریزی را ارتقاء انسجام فعالیتها و پاسخگویی دقیقتر به نیازهای مخاطبان عنوان کرد.
وی بومیسازی پویشها و جشنوارهها، تنوعبخشی به اجرای فعالیتها و گسترش فعالیتهای ادبی، هنری، فرهنگی و علمی را از راهبردهای اصلی معاونت فرهنگی برای کشف و پرورش استعدادها برشمرد.
وی افزود: اطلاعرسانی بهموقع برنامهها تعامل مستمر با مدارس و اجرای منظم فعالیتهای روزانه و هفتگی موجب افزایش دسترسی کودکان و نوجوانان به خدمات کانون و ارتقاء اثربخشی برنامهها خواهد شد؛ و مراکز باید از ظرفیتهای محلی برای تحقق این اهداف استفاده کنند.
در بخش دیگری از نشست، منصور امینی، معاون اداری و مالی ادارهکل کانون فارس، ساختار و مأموریت حوزه اداری و مالی را تشریح کرد؛ و هدف این حوزه را پشتیبانی مؤثر از فعالیتهای مراکز و کاهش چالشهای اجرایی عنوان نمود.
وی اظهار داشت: آشنایی مربیان و مسئولان مراکز با ضوابط اداری، بیمه، مرخصیها، اضافهکار، گزارش عملکرد و اسناد مالی، زمینه شفافیت، نظم اداری و پیشگیری از بروز مشکلات را فراهم میکند.
امینی افزود: با توجه به محدودیت برخی اعتبارات، استفاده از ظرفیتهای برونسازمانی میتواند به تقویت پشتیبانی از برنامههای مراکز کمک کند، مشروط بر آنکه تمامی امور در چارچوب مقررات انجام شود.
نشست با حضور امیدرضا مویدی، کارشناس ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، عباس زیبنده، مسئول حراست، زهرا پیروی، رئیس امور اداری، مرجان بامداد، رئیس امور مالی و سمیه کشاورز، مدیر روابطعمومی و اطلاعرسانی ادارهکل کانون فارس، ادامه یافت؛ و هر یک در حوزه تخصصی خود به تبیین ضوابط، پاسخ به پرسشها و بررسی مسائل مراکز پرداختند.
در بخش پایانی نشست، مباحث مرتبط با ارزیابی عملکرد مراکز، شاخصهای سنجش فعالیتها، الزامات اداری و مالی، مسائل حراستی و امنیتی وشناخت عناصر خبری و نحوه ثبت و ارسال گزارشها بهصورت منسجم تشریح شد؛ و مربیان نیز دغدغهها و چالشهای مراکز خود را مطرح کردند.
این اقدام با هدف افزایش هماهنگی، شفافیت و ارتقاء عملکرد مراکز انجام شد.













ارسال دیدگاه