به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، آیین پایانی این رویداد با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون، احسان منصوری مدیرکل کانون استان مرکزی، سید علیاکبر موسوی مدیرکل کانون استان قزوین و علیرضا خضریفرد مدیرکل کانون استان برگزار شد.
داوران بخش «پایاننامه» شامل فرزانه فخریان، مژگان خوشنام و منصوره مهدیزاده پس بررسی آثار، شاهین ایمانیخو با پژوهش «رابطه سبکهای هویت با رفتارجنسی و رابطه با جنس مخالف در گستره تحول نوجوانی» از استان گیلان را به عنوان برگزیده معرفی کرد.
همچنین در بخش پایاننامه ندا مرادپوردزفولی با پژوهش «بررسی مقایسهای اسطورهها و بازنوشتههای آنها برای استفاده در آموزش فلسفه به نوجوانان» از استان خوزستان شایسته قدردانی شناخته شد.
داوران بخش پایاننامه و رساله آثار ارسالی را عمدتاً از حوزههای علوم تربیتی، روانشناسی و جامعهشناسی دانستند. بیشتر پژوهشها از نظر روششناسی استاندارد و مراحل تحقیق علمی صحیح ارزیابی شدند.
با این حال، بخشی از آثار گرچه از نظر روش قوی بودند، در زمینه نوآوری، روزآمدی و پیوند با مسائل واقعی کودک و نوجوان نیاز به تقویت داشتند. پژوهشهایی که با رویکرد کاربردی، مسئلهمحور و توأمان به موضوعات پرداخته بودند، جایگاه بالاتری در داوری کسب کردند.
هیأت داوران توصیه کرد پژوهشگران بر انتخاب مسائل واقعی و قابل حل تمرکز کنند و حتی در موضوعات تکراری، نگاههای نو و متمایز ارائه دهند.
اسامی برگزیدگان و بیاینه هیأت داوران بخش مقاله
بر اساس این گزارش، هیأت داوران بخش «مقاله» متشکل از زهرا زارع، سعید غیائی و رضا قیومیپور پس از بازبینی آثار، صادق حامدینسب با مقاله «پدیدارشناسی راهکارهای مدیریت فعالیتهای زیست رسانهای نوجوانان برای پیشگیری از هویتزدایی اجتماعی آنها» از خراسان جنوبی، فروغ شاکریان با مقاله «تحلیل جامعهشناختی تاثیر موقعیت اجتماعی بر مسیرهای رشد و هویتیابی نوجوانان عضو مرکز شماره یک کانون اهواز و مرکز شهرستان کارون» از استان خوزستان و سمیه محمدی با مقاله «طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی قصهگویی و نمایش خلاق در دوره پیش دبستانی» از استان گلستان به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی کرد.
هیأت داوران بخش مقاله با قدردانی از تمامی پژوهشگران و به ویژه مربیان خلاق کانون، آثار ارسالی به هفدهمین جشنواره پژوهش را بر اساس شاخصهایی مانند نوآوری در ایده و رویکرد، خلاقیت در پاسخ به نیازهای واقعی زیستبوم کودک و نوجوان، کیفیت فنی و ساختاری، تناسب محتوا با اهداف جشنواره و مسئلهمحوری بررسی کردند.
ویژگی برجسته آثار برتر، دغدغهمندی، شور و تعهد نویسندگان نسبت به فرآیند پژوهش بود که پژوهش صرف را به ابزاری پویا برای بازتاب تجربههای زیسته، تعمیق تأملات حرفهای و خلق موقعیتهای یادگیری جمعی و مشارکتی تبدیل کرده بود.
هیأت داوران امیدوار است این تلاشها گامی در مسیر نهادینه شدن فرهنگ پژوهش و تبدیل آن به گفتمانی سازنده در عرصه فرهنگی و پرورشی کشور باشد.
اسامی برگزیدگان و بیاینه هیأت داوران بخش اقدامپژوهی
همچنین داوران بخش «اقدامپژوهی» شامل اقبال قاسمیپویا، بهمن کاظمی و نزهت اکبریفر پس از بررسی آثار، زهرا حسنخانی از استان مرکزی با پژوهش «بهبود فضای محیط کار با استفاده از الگوی شادابسازی در مرکز کانون سنجان»، راضیه جعفری از استان فارس با اقدامپژوهی «چگونه توانستم مشکل انزواطلبی و گوشهگیری هنرجوی خود در کارگاه نقاشی کانون را برطرف کنم؟» و اعظم و سودابه نوریزاده از قزوین با پژوهش «تقویت مهارتهای عملی اعضا گروه سنی ج دختر مرکز سگزآباد بر پایه نظریههای یادگیری اجتماعی» به عنوان برگزیده معرفی کرد.
در همین حال زینب سلیمانی از مازندران نیز با اقدامپژوهی «چگونه توانستم رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزم امیر را با استفاده از روشهای مشارکتی و همدلی کاهش دهم؟» در این بخش به عنوان برگزیده معرفی شد.
داوران بخش اقدامپژوهی تأکید کردند جوهره واقعی این نوع پژوهش در تعهد پژوهشگر به حل مسائل واقعی و بهبود شرایط موجود نهفته است. پژوهشهای اثرگذار باید مشکلات محیط کار یا جمع هدف را شناسایی و راهکار ارائه کنند و پرداختن به موضوعات تکراری یا از پیش تعیینشده ارزش پژوهشی ندارد و منابع را هدر میدهد.
نوآوری، شناخت دقیق مسئله، علاقه واقعی به سازمان و مخاطبان، وجدان حرفهای و انگیزه توسعه اجتماعی از مؤلفههای کلیدی اقدام پژوهی است. رضایت واقعی پژوهشگر در مشاهده حل مسئله و بهبود شرایط است و نه دریافت جوایز.
داوران همچنین بر نگاه مشارکتی، بهرهگیری از مشاوران پژوهشی، تعادل میان دادههای کیفی و کمی و پرهیز از پیچیدگی نظری نامتناسب با روش اقدام پژوهی تأکید کردند.
اسامی برگزیدگان و بیانیه هیأت داوران بخش جستار
هیأت داوران بخش «جستار» هفدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون شامل مسلم قاسمی، سعید حسامپور و مریم کوچکی نیز پس از ارزیابی آثار، عباس حدادیاننایینی با جستار «بازیها فقط سرگرمی نیستند!» از اصفهان، محمدحسین منتظری با «جستاری بر پژوهش اعضا» از استان گلستان و دنیا یارمحمدی با جستار «هنر مادر نبودن» از البرز و شکوفه آقاکثیری با جستار «در فلسفه خمشدن قبل از شکستن» از اصفهان به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی کرد.
داوران این بخش، جستار را متنی اندیشهورز، صمیمی و اثرگذار دانستند که با زبانی ساده و دقیق، مخاطب را به قلب مسئله دعوت میکند. انتخاب موضوع مرتبط با دنیای کودک و نوجوان، پرهیز از زبان پیچیده و شعارزدگی و توجه به روایت انسانی و معنادار از مؤلفههای اصلی این قالب است. آثار این دوره از نظر تنوع موضوعی و روزآمدی قابل توجه بودند، اما برخی به دلیل عدم انطباق با ساختار جستار یا فاصله گرفتن از موضوع جشنواره، امتیاز لازم را کسب نکردند.
داوران بر اهمیت آموزشهای عملی و کارگاهی در حوزه جستار نویسی تأکید کردند تا این ظرفیت به پرورش نویسندگان خلاق و اثرگذار در حوزه کودک و نوجوان منجر شود.

اسامی برگزیدگان و بیانیه هیأت داوران بخش پژوهش اعضا
در بخش پژوهش اعضا هیأت داوران شامل پریسا حسنی، پروانه کیانیان و زهرا عبدالحی در گروه سنی (9 سال به بالا) لیلا حسنخانی و یاسمین کرمی با پژوهش «پرورش جوجه یاکریمهای بدون مادر» از استان مرکزی، فاطمهزهرا جعفریان، زکیه جعفری و نهال پولادی با پژوهش «بررسی تاثیر مقدار سیبزمینی زیر غده» از استان اصفهان، ماهان پولادیباغبادرانی و حسین ترک علینقیپور با پژوهش «زنبور سفالگر» از اصفهان بهعنوان برگزیده و آریان حسینی با پژوهش «جنگ جهانی» از گلستان به عنوان شایسته قدردانی این گروه سنی معرفی کردند.
بر همین اساس در گروه سنی (۱۱ سال به بالا) امیرعلی شهرآبادی با پژوهش «بانک آب تاثیر پودر جاذب در مصرف کمتر آب در کشاورزی» از شهرستان الوند استان قزوین، نرگس خوشلهجه، نازنینمریم قامتی و شهرزاد کریمی با پژوهش «مشاغل فراموش شده (آهنگری)» از شهرستان قوچان خراسان رضوی و مطهره میرفندرسکی و نازنینزهرا جوکار با پژوهش «بررسی دلایل محبوبیت انیمه و تاثیر آن بر روابط دوستانه در بین دانشآموزان» از تهران و ترنم رازقی و مبیناسادات طباطبایی با پژوهش «بریکت زیستی (زغال زیستی)» از استان قم به عنوان برگزیدگان این ردهی سنی شناخته شدند.
در عین حال در گروه سنی (۱۴ سال به بالا) نیز دیانا زادخوش و آوا اکرامیفرد با پژوهش «محاسبه فاصله و تعیین نوع ستاره تپنده دلتا اسکوتی با استفاده ز دادههای ASAS-SN و پارالاکس Gaia» از خرمآباد لرستان، حسین حقمنش با پژوهش «بررسی میزان رضایت دانشآموزان دبیرستان پسرانه شهید باهنر-از برنامه نماز جماعت مدرسه در سال ۱۴۰3» از مشهد و محمد تقدسی با پژوهش «آیا میتوان با دور ریختنیها ولتمتر ساخت؟» از استان قم به عنوان برگزیده این بخش معرفی شدند.
داوران بخش پژوهش اعضا بر اصالت اثر و نقش محوری خود اعضا در فرآیند پژوهش تأکید کردند و این بخش را زمینهای برای پرورش روحیه پرسشگری و مسئولیتپذیری دانستند. به باور آنان، پژوهش باید حاصل تجربه، مشاهده، آزمون و تحلیل باشد و نه گردآوری یا بازنویسی منابع.
در این بیانیه بر نقش مهم مربیان و راهنمایان در ایجاد فضایی امن و اخلاقمدار برای پژوهش تأکید شده و استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی تنها در صورتی ارزشمند دانسته شده که در خدمت فهم مسئله باشد. داوران همچنین بر ضرورت آموزش مرجعنویسی، پرهیز از کپیبرداری و پذیرش پژوهش بهعنوان فرایندی پویا و همراه با یادگیری مستمر تأکید کردند.
هفدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «از پرسش تا پژوهش؛ از پژوهش تا پیشرفت» از ۲۴ تا ۲۷ آذر ۱۴۰۴ در مجتمع فرهنگیهنری کانون در شهرک پردیسان قم برگزار شد.

ارسال دیدگاه