بهگزارش روازطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس طرح «کتابنما» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، تقویت تفکر خلاق و افزایش سواد کاربردی کودکان و نوجوانان، با محوریت تولید نمایش عروسکی خلاق، در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس اجرا شد.
این طرح در راستای تحقق اهداف تربیتی و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با توجه به ضرورت بهرهگیری از شیوههای نوین و جذاب در معرفی کتاب و کتابخوانی، در تابستان و پاییز ۱۴۰۴، در مراکز کانون استان فارس به مرحله اجرا درآمد؛ تمرکز بر تبدیل معرفی کتاب به تجربهای ملموس، مشارکتی و اندیشمندانه برای مخاطبان کودک و نوجوان طراحی شد.
در قالب طرح «کتابنما»، نمایش عروسکی بهعنوان ابزاری مؤثر برای انتقال مفاهیم کتاب انتخاب شد؛ تا کودکان و نوجوانان از طریق فضای فانتزی، خلاقانه و تعاملی نمایش، درگیر مفاهیم محوری کتاب شوند؛ و ضمن تجربه اندیشیدن و تخیل، انگیزه لازم برای مطالعه و بازخوانی کتاب در آنان تقویت شود.
عاطفه شیروانی، کارشناس نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، با اشاره به نقش نمایش عروسکی در افزایش سواد کاربردی و تقویت تفکر فلسفی کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: طراحی و اجرای طرح «کتابنما» بر پایه نیازسنجیهای تربیتی و آموزشی انجامشده است؛ در مراکز کانون و توسط خود مربیان صورت گرفت؛ تا فعالیتها متناسب با نیازها، شرایط و ظرفیتهای هر مرکز برنامهریزی شود.
وی افزود: پس از شناسایی نیازهای مراکز، کتابی متناسب از میان آثار انتشارات کانون پرورش فکری انتخاب شد؛ تا بهعنوان محتوای اصلی فعالیت مورد استفاده قرار گیرد و سپس مفاهیم و جملات کلیدی کتاب، در قالب نمایشنامههایی که توسط خود مربیان نوشته شد، به دیالوگهای نمایشی تبدیل و به مخاطبان کودک و نوجوان ارائه شود.
کارشناس نمایش استان فارس با بیان اینکه نوآوری اصلی طرح «کتابنما» در آزادی عمل مربیان نهفته است، گفت: مربیان در انتخاب شیوه ارائه کتاب، تکنیکهای نمایش عروسکی، ابزارهای خلاق و نحوه اجرا از اختیار کامل برخوردار بودند؛ و این موضوع زمینه بروز خلاقیت فردی و گروهی مراکز را فراهم کرد.
به گفته وی، این شیوه اجرا موجب شد کودکان و نوجوانان بهجای دریافت مستقیم پیامهای آموزشی، درگیر تجربه، تخیل و اندیشیدن شوند؛ و همین امر علاقه آنان به مطالعه و بازخوانی کتاب را افزایش داد.
شیروانی با اشاره به نحوه اجرای طرح در مراکز تکنیرو بیان کرد: در این مراکز، طرح «کتابنما» با بهرهگیری از ظرفیت اعضاء کانونمدرسه و خانوادهها بهصورت مشارکتی اجرا شد؛ که این رویکرد، علاوه بر تقویت فعالیتهای گروهی، به افزایش تعامل خانوادهها با برنامههای فرهنگی کانون نیز منجر شد.
بر اساس این گزارش، ۱۴ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس شامل مراکز شماره سه، چهار، پنج و شش شیراز و مراکز شهرهای زرقان، صدرا، لار، کازرون، نیریز، فسا، صفاشهر، استهبان و بوانات بهصورت فعال در اجرای این طرح مشارکت داشتند؛ و هر مرکز متناسب با امکانات، شرایط و خلاقیت مربیان خود، شیوهای متفاوت از معرفی کتاب را تجربه کرد. همچنین سایر مراکز استان نیز در حال بررسی و طی مراحل اولیه اجرای این طرح هستند.
علی خواجهنژاد، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، با اشاره به دستاوردهای تربیتی و فرهنگی این طرح، اظهار کرد: طرح «کتابنما» با رویکرد ارزشگذاری بر خلاقیت مربیان، تقویت فعالیتهای گروهی و فراهمسازی بستر تبادل تجربه میان مربیان طراحی شده است؛ و توانسته است کیفیت معرفی کتاب در مراکز کانون را ارتقاء دهد.
وی افزود: کودکان و نوجوانان از طریق فضای فانتزی نمایش عروسکی، بهصورت غیرمستقیم با مفاهیم فلسفه اندیشیدن، چرایی موضوعات و ارزشهای تربیتی آشنا میشوند؛ و این رویکرد، انتقال فرهنگ مطالعه و سواد خواندن را به شکلی ملموس، اثرگذار و ماندگار امکانپذیر کرده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در پایان تأکید کرد: اجرای نمایش عروسکی در قالب طرح «کتابنما» بهعنوان عرصهای برای تجربه، اندیشه و تبادل خلاقیت، الگویی موفق از رویکردهای نوین در فعالیتهای فرهنگی و هنری به شمار میرود؛ و قابلیت توسعه در سایر حوزههای تربیتی و فرهنگی را داراست.




ارسال دیدگاه