به گزارش خبرگزاری کودک پرس، استان ایلام، نشست آموزشی قصهگویی با حضور ملوک هاشمی قصه گو،قصه پژوه و مدرس نشست های قصه گویی با حضور مربیان واعضای مراکز کانون برگزار شد.

در ابتدای نشست چولکی،کارشناس مسئول کانون استان ضمن خیر مقدم به مهمان نشست، ازحضور وی ابراز خرسندی و تقدیرنمود وبرگزاری نشست را فرصتی مناسب جهت ارتقای دانش مربیان واعضادر آستانه برگزاری جشنواره و راهگشا جهت ورود به یک رقابت فرهنگی دانست .

در این نشست، هاشمی از قصهگویی بهعنوان «شناسنامه و پیشانی کانون پرورش فکری» نام بردوتأکید کرد که قصهگویی همواره برگ زرینی در کارنامه افتخارات کانون بوده و خواهد بود. در ادامه، شرکتکنندگان با نکات ضروری و کاربردی قصهگویی بهویژه برای حضور در جشنواره آشنا شدند؛ نکاتی که برای نوجوانان و مربیانی که بهتازگی به خانواده کانون پیوستهاند، بسیار راهگشا بود.

قصه پژوه و قصه گوی پیشکسوت کانونی در بخشی از سخنان خود، قصهگویی را نوعی طراحی، ساختار و کارگردانی قصه دانست و گفت: همانگونه که در فیلمها و رمانهای موفق، کارگردانی قوی باعث درگیر شدن ذهن مخاطب میشود، در قصهگویی نیز قصهگو باید بتواند با طراحی درست، مخاطب را با فراز و فرودها و نقطه اوج قصه همراه کند. این کارگردانی از همان لحظه انتخاب قصه آغاز میشود.

وی بر اهمیت انتخاب قصهای که قصهگو به آن علاقهمند باشد تأکید کرد و افزود: قصه باید با روحیات قصهگو هماهنگ باشد؛ بهویژه در قصههای بومی، طنز و خلاق. همچنین توجه به بهروز بودن قصه، وجود حادثه اصلی و فرعی، امکان نقد و تحلیل حوادث و بهرهگیری از بازآفرینی و بازنویسی خلاقانه، از ارکان قصهگویی موفق است.
در ادامه این نشست، به این نکته اشاره شد که قصه بدون حادثه معنا ندارد و مدیریت تعداد حوادث، زمانبندی آنها و اصالتبخشی به حوادث، نقش مهمی در انتقال ماهیت اصلی قصه داردو مهمترین اصل در این مسیر، در نظر گرفتن مخاطب و میزان توان او در درک و هضم حوادث قصه است.
هاشمی با بیان اینکه هر قصه ساختار ویژه خود را دارد، به اهمیت لباس قصهگویی متناسب با قصه و قصهگو پرداخت و سپس مراحل طراحی قصه را تشریح کرد؛ مراحلی از جمله: ورود و زمینهسازی، شناخت نوع مخاطب، قهرمان، زمان قصه، موضوع، منبع و خاستگاه قصه و بهویژه عنوان که یکی از مهمترین عناصر آغاز قصه معرفی شد.

وی ادامه داد :عنوان میتواند بهانهای خلاق برای شروع قصه باشد، به شرط آنکه تمامیت قصه را لو ندهد و متناسب با گروه سنی مخاطب انتخاب شود.
در بخش دیگری از این نشست، موضوع ارتباط با مخاطب مورد تأکید قرار گرفت و سه رکن اصلی قصهگویی شامل قصه، قصهگو و مخاطب تشریح شد. همچنین نقش قهرمانان قصه، زمانبندی، تعامل با مخاطب، اوجگیری، گرهگشایی و جمعبندی نهایی بررسی شد.
این قصه پژوه افزود: قصه باید در وجود قصهگو نهادینه شود تا ارتباطی عمیق با مخاطب شکل بگیرد. اولین عنصر این ارتباط، تماس چشمی است؛ قصهگو باید با مدیریت نگاه، کلام و هیجانآفرینی، مخاطب را با خود همراه کرده و در نقطه اوج، دگرگونی لازم را در او ایجاد کند.
در ادامه تأکیدکرد که «نقطه اوج قصهگویی، بزنگاه اصلی قصه است» و حتی یک سؤال میتواند بهعنوان نقطه اوج عمل کند. پس از آن، گرهگشایی و پایانبندی اهمیت مییابد. پایان موفق، پایانی است که مخاطب آن را درک کند و در عین حال ذهن او را درگیر نگه دارد.
در پایان این نشست آموزشی، به پرسشهای شرکتکنندگان پاسخ داده شد وتوضیحاتی نیز درباره قصههای ۹۰ ثانیهای و ویژگیها و الزامات آنها ارائه شد.
همچنین حاتمی ،کارشناس ادبی استان در خصوص بازنویسی و بازآفرینی قصه ها توضیحاتی ارائه نمود.

ارسال دیدگاه