حمیدرضا خانمحمدی در دوره آموزشی تبیینی دبیران قرارگاه جهادی استانها و سرگروههای مردمی پروژههای نهضت مدرسهسازی دولت چهاردهم، ضمن قدردانی از تلاشهای صورتگرفته، بر ضرورت تبیین گفتمانی و نهادینهسازی نگرش جهادی و قرارگاهی در نهضت مدرسهسازی تأکید کرد.
خانمحمدی در این نشست با اشاره به اهمیت نگاه قرارگاهی در عمل، اظهار داشت: با تعداد کم افراد نیز میتوان کارهای بزرگ و ماندگار انجام داد. ساخت مدرسه و تجهیز کلاسها ضروری است، اما آنچه به این حرکت عمق میبخشد، نگرش جهادی و قرارگاهی مردم پایه است.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امروز بیش از ۷۰۰۰ پروژه مدرسهسازی در کشور درحال ساخت است، این کار بزرگی است و بسیار اهمیت دارد، اما بیش از ۷۰۰۰ گروه مردمی و جهادی حول این پروژهها و دغدغهمندی که بین مردم است ارزش بالاتری دارد و باید این ظرفیت عظیم مردمی سازماندهی و هدایت شود.
وی با اشاره به تاکیدات وزیر آموزش و پرورش، نگرش را رکن اساسی کار جهادی دانست و خاطرنشان کرد: این تاکیدات و تجارب میدانی نشاندهنده عمق نگاه جهادی است. همان روحیهای که در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هشت ساله و ۱۲ روزه دیدیم، امروز در عرصه نهضت تحولی مدرسهسازی و عدالت آموزشی دولت چهاردهم تبلور یافته است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: رییسجمهور بر مردمباوری و ظرفیت عظیم مشارکت مردمی اعتقاد راسخ دارد، این راهبرد در دولت برای اجرای برنامهها و حل مسائل است که از مسیر عدالت آموزشی آغاز شده است. ایشان باور عمیق دارد که آموزش و پرورش زیربنای توسعه است، حقیقتا برای آن وقت و انرژی هم می گذارند.
خانمحمدی به تجارب و ثبت خاطرات خوب از سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: در بازدید اخیر از پروژههای روستای کوشک هزار در شهرستان بیضا استان فارس، جلوههای زیبایی از این همراهی مردمی مشاهده شد. مدارس ما از گذشته با مشارکت مردم ساخته و اداره شدهاند و امروز باید این مسئولیتپذیری به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به «۷ پله نردبان کار قرارگاهی» که توسط وزیر آموزش و پرورش ترسیم شده است، افزود: گام نخست این نردبان، تثبیت نهضت مدرسهسازی است.
خانمحمدی خطاب به دبیران قرارگاههای استانی تصریح کرد: دبیری قرارگاه در استانهای پهناور کار سادهای نیست، اما باور داریم کار شما تخصصی، حساس و در عین حال اثرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: دبیران قرارگاه باید گنجیاب باشند و ظرفیتهای مردمی را شناسایی و فعال کنند. طرح شهید عجمیان بهعنوان یک کار جهادی ترکیبی موفق، مسیر نهضت را شتاب داده و عدالت آموزشی را عمق بخشیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین بر ابعاد تربیتی و فرهنگی فعالیتهای جهادی تأکید کرد و افزود: این اقدامات تنها ساختوساز نیست؛ آثار تربیتی آن در روحیه دانشآموزان، معلمان و خانوادهها مشهود است. باید فراتر حرکت کنیم و بهگونهای عمل کنیم که نسل آینده این فرهنگ جهادی را بیاموزد.
وی با اشاره به پویش ایران سرافراز بهعنوان یک طرح اثرگذار و ارتقایی برای تقویت هویت ملی در مدارس، خاطرنشان کرد: پرچم و نقشه ایران باید در تمامی مدارس کشور نصب شود تا دانشآموزان با مفهوم مرز، هویت ملی و ایراندوستی بیشتر آشنا شوند.
خانمحمدی در پایان با بیان خاطراتی از همراهی و مشارکت پرشور مردم در پروژههای مختلف، تاکید کرد: امروز مهمترین مسئولیت نهضت مدرسهسازی بر دوش شما دبیران قرارگاههاست. باید انرژی گذاشت و قدرت ملت را در این عرصه نشان داد. هر کار با مردم و برای مردم شدنی است و ثمرات ارزشمندی به همراه خواهد داشت.
رئیس سازمان نوسازی مدارس در ادامه با بررسی روند عملیاتی اجرایی نهضت در سامانه ساتع با چند تن از مسئولان مردمی پروژهها در مناطق مختلف تماس گرفت و از روند اجرایی پروژهها مطلع شد.

ارسال دیدگاه