واژه‌ اعجازمی‌کند!

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، حمیراخدابنده دوگاهه طی این آیین ادبی که با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای نوقلمان نوجوان و فرصت‌سازی برای آنان جهت  بهره‌گیری از تجربه و دیدگاه‌های صاحبان قلم و اندیشه‌ در شهرستان سیاهکل برگزارشد، از روزهای رو به فراز فعالیت‌هایش در عرصه ادبیات برای مخاطبان صحبت‌کرد.

واژه‌ اعجازمی‌کند!

آغاز راه از داستان‌نویسی تا سُرایش

این شاعر و نویسنده با اشاره به مسیر ادبی خود، اظهارداشت: کار نوشتن را از ۹ سالگی با داستان‌های کوتاه آغاز کردم و در دوران نوجوانی، داستان‌هایم  قالبی نوجوانانه به خود گرفت.

 وی افزود: نخستین داستان بلند را در نوجوانی نوشتم و در بزرگ‌سالی احساس کردم که می‌توانم شعر بگویم و  این تحول تدریجی، نقش به‌سزایی در سال‌های فعالیت‌هایم داشته‌است.

نقش کانون در بالندگی ادبی

خدابنده از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان فضای فرهنگی الهام‌بخش نام‌برد و گفت: کانون برایم همه چیز بود و کتاب‌هایی که می‌خواندم انگیزه‌ای برای نوشتن‌شد.

او هم‌چنین، از مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون پرورش فکری رشت به نیکی یاد کرد و افزود: سال ۱۳۷۲ نیز به عنوان مربی وارد کانون شدم و تجربه دوگانه، عضویت و مربی‌گری، دیدگاهی عمیق‌ از فضای کانون و تاثیر آن بر پرورش استعدادهای نسل کودک و نوجوان بخشیده‌است.

گیلان، سرشار از الهام

 همکار پیش‌کسوت کانون پرورش فکری استان گیلان در پاسخ به سوالی درباره چگونگی بهره‌گیری از محیط‌پیرامون برای نگارش و سرایش اظهارکرد: خوشبختانه در استان گیلان تمامی صداها در دسترس است؛ صدای رودخانه، جیرجیرک، صدای بارش باران و همه این‌ها ما را وارد دنیایی رها و سرشار از خلاقیت‌می‌کند و این ارتباط با محیط‌پیرامون نقش ‌به‌سزایی در خلق آثار فاخردارد.

واژه، اعجازگر و نجات‌بخش

خالق آثاری چون: «نامه‌های عموابراهیم»، «ادبیات کودک در گیلان»، «ترنم و ترانه» به نعمت‌های خدادی انسان اشاره تاکید کرد: خداوند به ما ۵ حس اعطا کرده و چناچه به درستی از آن بهره‌گرفته و قدردان آن باشیم، خوشبخت‌خواهیم‌شد.

خدابنده دوگاهه ادامه‌داد: محرک‌های دیداری و شنیداری، هرکدام یک نشانه و آغازی بر خلق یک اثر است. کلمه اعجازمی‌کند و وقتی به درستی از آن استفاده‌کرده و به‌کارمی‌بریم و  متنی‌که می‌خوانیم سرشار از حرف، خیال، پیام و ناگفتنی‌ها است و می‌تواند به عنوان ناجی یاریگر ما باشد و از این رو هرچه دایره واژگانی گسترده‌تری داشته باشیم، می‌توانیم شاعر و نویسنده موفق‌تری باشیم.

اهمیت مطالعه و تجربه در ادبیات

وی هم‌چنین درپاسخ به‌پرسشی در ارتباط با آثارش گفت: اثر یک شاعر و نویسنده همچون فرزندی است که نمی‌توان میان آنها تفاوت قائل شد، اما می‌توان حسی خاص نسبت به برخی از آنها داشت.

این شاعر، نویسنده و منتقد ادبی با تاکید بر ضرورت دانش‌اندوزی، مطالعه کتاب و بهره‌گیری از راهنمایی صاحبان قلم و اندیشه را لازمه خلق اثر دانست و افزود: مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گنجینه‌ای از مطالب خواندنی است که‌می‌تواند به ارتقای توان‌مندی‌ها کمک‌کند.

او درپایان  اضافه‌کرد: کانون نه تنها یک خانه برای پرورش استعدادها، بلکه یک معدن غنی از دانش است و می‌تواند پله‌های پیش‌ترفت را برای هر نوقلمی هموارکند .

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم با قدردانی از همراهی حمیراخدابنده و حاضران، به اهمیت برگزاری آیین استانی« سلامی‌دوباره» پرداخت و گفت: امروز در فضایی حضورداریم که شعر در آن نفش‌می‌کشد و واژه‌ها از دل زندگی سربرمی‌آوردند.

واژه‌ اعجازمی‌کند!

طاهره نژادغلامی هم‌چنین ابراز اطمینان‌کرد که در سایه هم‌نشینی، شنیدن و آموختن، زمینه‌های رشد و بالندگی نوقلمان نوجوان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم‌شود.

خوانش اثر از سوی حمیراخدابنده دوگاهه و اعضای به‌قالب‌رسیده کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پایان‌بخش این هم‌نشینی در روز دوشنبه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ به‌شمارمی‌رفت.

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!