سمیه سادات ابراهیمی در ارتباط تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفتوگو، در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس وجود دارد گفت: برای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس نیاز به یک نگاه پیشگیرانه در مدارس همراه با بالابردن امید، نشاط و هویتبخشی به دانشآموزان داریم تا بتوانیم از آسیبهای اجتماعی پیشگیری کنیم.
وی افزود: یکی از برنامههای رسمی مدارس، برنامه ملی نماد است که این برنامه چندین مرحله دارد؛ اولین بخش برنامه نماد، آموزشهای ارتقایی و رشدمدارانه است.
وی با بیان اینکه در ۳ سطح مدیران، معلمان و کارکنان همچنین در حوزه والدین و دانشآموزان در موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، آموزشهایی را داریم افزود: علاوه بر اجرای این برنامه ملی، در راستای افزایش نشاط و امید در مدارس، اردوهای تربیتی را با عنوان «تمشک» در سراسر کشور برگزار میکنیم که اکنون نیز این اردوها در حال برگزاری و در راستای هویت بخشی و افزایش نشاط و امید در بین دانشآموزان است.
ابراهیمی با تاکید بر نگاه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با انجام فعالیتهای تربیتی و رشدمدارانه اظهار کرد: در کنار این موضوعات، طرح همیار مشاور را داریم زیرا معتقدیم نقش همسالان در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، موثر است لذا در هر کلاس یک همیار مشاور حضور دارد تا در مواقع لازم به دانشآموزان کمک کند تا از مشاور مدرسه برای حل مشکل خود کمک بگیرد.
وی با تاکید بر نقش همسالان در کاهش آسیبهای اجتماعی، از طرح دیگری با عنوان یاریگران زندگی در مدارس گفت و تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز بر نقش همسالان تاکید دارد لذا امسال این دو برنامه با قوت در مدارس سراسر کشور اجرا میشود.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی درباره میزان نقش معلمان در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی افزود: اهمیتی که بحث پیشگیری در نگاه وزیر دارد بسیار فرصت مغتنمی است که هر هفته جلساتی درباره موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با حضور مدیران کل استانها و شخص وزیر برگزار میشود.
وی در ادامه نماد را یک برنامه معلممحور دانست که شناسایی را در مراحل اولیه انجام میدهد چراکه معتقد است ارتباط موثر با دانش آموزان باید امیدبخش و هویتبخش در کلاسهای درس باشد.
وی نقش معلمان را در کاهش آسیبهای اجتماعی مهم دانست و آنان را خط مقدم آموزشها در این باره اعلام کرد.
ابراهیمی اضافه کرد: برای معلمان در مناطقی که بهصورت آزمایشی انتخاب شدند و تمام ارکان آموزش و پرورش پای کار کاهش آسیبها هستند، آموزشهایی را درنظر گرفتهایم.
وی در ادامه گفت: اولین آموزشها برای معلمان است زیرا توانمندی آنان در پیشگیری از آسیبها در مراحل اولیه اتفاق میافتد و این امر مهمی است.
ارسال دیدگاه