ضرورت بازی محور بودن محتواهای آموزشی پیش از دبستان
پژوهشگر آموزش و پرورش گفت: آموزش دوره پیش از دبستان باید متناسب با سطوح شناختی کودکان و بازی محور باشد.
به گزارش کودک پرس ،علی خالقی نژاد پژوهشگر آموزش و پرورش اظهار کرد: محتواهای آموزشی و داستانهای کودکان برای سنین ۳تا۶ سال، باید متناسب با سطوح شناختی آنها انتخاب شود؛ در واقع تناسب محتوای آموزشی، انیمیشن و فیلمها با سطوح شناختی کودکان بسیار حائز اهمیت است و باید به این نکته مهم توجه داشت که آموزش دوره پیش از دبستان باید بازی محور باشد؛ به طوری که از طریق بازی میتوان بسیاری از موارد مانند مفاهیم ریاضی را به کودکان آموزش داد.
او افزود: بازی محور بودن موارد آموزشی برای کودکان باعث میشود تا آنها تحرک و نوعی ورزش داشته باشند و این محتوای آموزشی برای کودکان میتواند جنبههای ملی، مذهبی، اخلاقی، بهداشتی و ورزشی باشد.
این پژوهشگر آموزش و پرورش بیان کرد: تجربههای جهانی نشان میدهد آموزشهای مستقیم برای کودکان در سنین پایین و پیش از سن دبستان مناسب نیست و باید آنها را در معرض آموزشهای غیر مستقیم قرار دهیم در واقع انتخاب یک معلم خصوصی برای تدریس درسی مانند زبان انگلیسی یا دروس دیگر برای کودکان پیش از سن دبستان توصیه نمیشود و حتی در بعضی موارد خطرناک است اما روشهای غیر مستقیم مانند انیمیشن و فیلم آموزشی با زبان انگلیسی مناسب است.
خالقی نژاد تصریح کرد: فاصله گرفتن از بازی محوری برای کودکان پیش از سن دبستان و حرکت به سمت آموزش مستقیم پیامدهای خوبی برای آنها ندارد؛ در واقع کودکان نیاز به بازی و تحرک دارند و نظام آموزشی و والدین باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
ارسال دیدگاه