اهمیت توجّه به نوجوانان در منظر رهبر معظّم انقلاب اسلامی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: دیری نمی‌گذرد که نوجوانان امروز کشورمان ایران، صحنه‌گردانان اصلی و پیشران کشور در تمامی عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شوند به همین دلیل است که توجّه به ابعاد مختلف و متنوّع آموزش و پرورش نسل نوجوان کشور مورد تأکید و توجّه و توصیه مکرّر رهبر معظّم انقلاب اسلامی در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته قرار گرفته است.

به گزارش کودک پرس ، به‌مناسبت انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اثر وجیهه سامانی، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی یادداشتی به بیان دیدگاه‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص لزوم توجه به گروه سنی نوجوان پرداخت. متن این یادداشت به شرح ذیل است:

به نام آن‌که جان را روشنی داد

انقلابِ اسلامیِ عظیم و همه‌جانبه و تاثیرگذار ایران که سرآغاز فصلی نو در تاریخ میهن عزیزمان و بلکه تاریخ جهان شد، به لطف الهی و همّت مردم غیور این سرزمین و علیرغم تمامی توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های روزبه‌روز دشمنان قسم‌خورده آن، همچنان پابرجا و استوار به‌سوی گسترش حاکمیّت ارزش‌های اسلامی در جهان به‌پیش می‌رود. این انقلاب که در سال گذشته وارد گام دوّم خود شد، هنوز مورد تحلیل و بررسی و مطالعه‌ی مراکز تحقیقاتی پژوهشی در سراسر جهان است. زیرا امواج این انقلاب الهی که با زعامت حضرت امام خمینی (قدّس‌سرّه) به پیروزی رسید، بیش از سه دهه است که با رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به سمت تحقّق نظام اسلامی، دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی حرکت می‌کند تا سرانجام منجر به تحقّق تمدّن اسلامی شود. إن‌شاء‌الله.

نسل اوّل مجاهدان راه انقلاب اسلامی با تحمّل سختی‌ها و مشکلات مبارزه با رژیم طاغوتی پهلوی را به‌نتیجه رساندند و نسل بعدی در دفاع از دین و سرزمین اسلام، هشت سال در مقابل هجوم نظامی و تجاوزگرانه دشمن تا بن‌ دندان مسلحی که پشتیبانی قدرت‌های شرق و غرب آن دوران را به همراه داشت با جانفشانی و جانبازی ایستادگی کردند و نگذاشتند حتّی یک میلیمتر از سرزمین عزیزمان در دست متجاوزان باقی بماند. پس از پایان دفاع مقدّس، اگرچه دشمنی‌های سیاسی و تحریم‌های اقتصادی و تهاجم فرهنگی دشمن متوقّف نشد امّا به همّت شیرزنان و دلیر مردان این کشور در عرصه‌های علمی و فرهنگی و سیاسی، راه اصیل انقلاب اسلامی ادامه یافت.

در گام دوّم انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار و تعیین‌کننده در حفظ و استمرار و تعهّد به اصول و آرمان‌های دوّم این انقلاب الهی و مردمی، همانا نیروی انسانی متعهّد، تلاشگر و وفادار به اسلام و ایران و انقلاب است، و دیری نمی‌گذرد که نوجوانان امروز کشورمان ایران، صحنه‌گردانان اصلی و پیشران کشور در تمامی عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شوند.

به همین دلیل است که توجّه به ابعاد مختلف و متنوّع آموزش و پرورش نسل نوجوان کشور مورد تأکید و توجّه و توصیه مکرّر رهبر معظّم انقلاب اسلامی در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته قرار گرفته است.

در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ و به‌مناسبت انتشار تقریظ معظّمٌ‌له بر کتاب «تن‌تن و سندباد» اثر برادر گرامی جناب آقای محمد میرکیانی در مقاله‌ای با عنوان «داستان مقاومت» که در پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای منتشر شد با بررسی بیانات و دیدگاه‌های ایشان در بازه‌ی زمانی اسفند ۱۳۶۰ تا اردیبهشت ۱۳۹۵، به تشریح منویّات معظّمٌ‌له در ۱۲ محور پرداخته شد.

اینک و در دهه‌ی فجر سال ۱۳۹۸ و به‌مناسبت انتشار تقریظ ایشان بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اثر خواهر گرامی سرکار وجیهه سامانی، به اختصار به بیان ابعاد دیدگاه‌ها و توجّه معظّمٌ‌له به گروه سنی نوجوانان اشاره می‌کنم.

 

ابعاد و جهات ضرورت توجّه به نوجوانان در منظومه‌ی فکری رهبر معظّم انقلاب اسلامی

۱. نقش کلیدی و اصلی تربیت نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین عمل شکل‌گیری جامعه‌ی اسلامی.

۲. توجّه به تمامی ابعاد فردی، اجتماعی و نیز ویژگی‌های جسمی، اخلاقی، دینی، عقلی، روحی نوجوان تراز انقلاب اسلامی.

۳. اهمیّت روش‌های تعلیم و تربیت و محیط فرهنگی در تحقّق اهداف مورد نظر.

۴. نقش هنر و ادبیّات در تعلیم و القای مفاهیم، معارف و ارزش‌های انسانی، دینی، انقلابی به نوجوانان.

۵. توجّه به برنامه‌ریزی همه‌جانبه و مستمر دشمنان انقلاب اسلامی برای تأثیرگذاری در نوجوانان با هدف تهی‌کردن فکر و روح نسل آینده از تمامی ارزش‌ها، اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی.

 

براساس نکات فوق که تفصیل آن در مقاله‌ی «داستان مقاومت» بیان شده می‌توان ویژگی‌های مطلوب نسلی که قرار است اداره‌ی انقلاب، نظام و این سرزمین عزیز را در آینده عهده بگیرد، از مجموعه بیانات معظّمٌ‌له به این صورت فهرست کرد:

 

۱. دانایی، توجّه به استعدادها، علم دوستی.

۲. خلّاقیّت، ابتکار، نوآوری.

۳. آراستگی به فضائل اخلاقی(مهربانی، نوع دوستی و …)

۴. اندیشه‌ورزی، تفکّر، ایده‌پردازی.

۵. سلامت جسمی، توجّه به ورزش.

۶. دارای هویّت ملّی، میهن‌دوستی، اصالت به استقلال اقتصادی و سیاسی.

۷. دین‌داری، التزام فکری، قلبی، و عملی به اصول و احکام دینی.

۸. دارای اعتماد به نفس، تکیه به خود.

۹. امیدواری، صبوری، تحمّل سختی‌ها.

۱۰. شجاعت، دلاوری، عدم هراس از دشمن.

۱۱. جوانمردی، دفاع از مظلومان.

۱۲. دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، عدم امید به دشمنان، استکبارستیزی.

۱۳. تکیه به استعداد و توان ملّی.

۱۴. علاقمند به منافع عمومی، تفکّر و تعهّد اجتماعی.

۱۵. وجدان کاری، اخلاق حرفه‌ای.

۱۶. بصیرت سیاسی، موقع‌شناسی، وظیفه‌شناسی.

۱۷. تکریم و احترام به والدین، سالمندان، معلّمان، پیشکسوتان.

۱۸. بصیرت تاریخی، آگاهی از تاریخ دین و سرزمین و جهان.

۱۹. مطلوب‌گرایی، غایت‌گرایی، نگاه به آینده.

۲۰. آراستگی فردی، توجّه به نظافت و پوشش و آراستگی محیط فردی و اجتماعی.

۲۱. مسئولیت‌پذیری، تعهّد اجتماعی.

۲۲. مطالعه کتاب‌های مفید در تمامی حوزه‌های متنوّع فرهنگی، تاریخی، دینی، سیاسی و …

بدیهی است می‌توان موارد ۲۲ گانه فوق را به صورت‌های دیگری نیز تنظیم و تکمیل کرد، امّا چکیده و خلاصه‌ی تمامی محورهایی که توجّه به آن ها در تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان از منظر رهبر معظّم انقلاب اسلامی لازم است در محدوده‌ی همین محورها قابل ذکر است.

نویسنده کتاب ارزشمند «آن مرد با باران می‌آید» در کتاب خود به برخی از محورهای فوق توجّه کرده که از این لحاظ می‌توان ویژگی‌های این کتاب را بدین ترتیب بیان کرد:

۱. پرداختن به موضوع مهمّ تاریخ نهضت اسلامی ملّت ایران، که دشمنان سال‌هاست تلاش دارند آن دوران سلحشوری ملّت را یا به‌کلّی از ذهن نسل جدید دور نگاه دارند، و یا تصویری مخدوش و تحریف شده از آن دوران ترسیم کنند.

۲. توجّه به طبقه‌ی متوسّط جامعه که بخش اصلی و مهم در انقلاب اسلامی و تأسیس و حفظ نظام جمهوری اسلامی داشته‌اند. در این حوزه نیز دشمنان انقلاب در تمامی چهل سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای تحریف عنصر مهم مردمی بودن این انقلاب داشته‌اند و از جمله گاه نقش اصلی در پیروزی انقلاب را به طبقات خاص روشنفکری و … نسبت داده‌اند، گاه به حرکات محدود برخی گروه‌های مسلّح، و گاه و البتّه مضحکانه به نقش برخی قدرت‌های استکباری در بروز و پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرده‌اند.

۳. جذّابیّت و روانی داستان و پرهیز از مغلق‌گویی و تکلّف و درازنویسی‌های بی‌فایده.

۴. شخصیت‌پردازی صحیح و توجّه به روحیات فردی و ویژگی‌های شخصیّتی داستان و ترسیم واقعی نوع توجّه، تفکّر و نقش‌آفرینی‌های افراد مختلف و انعکاس رفتارهای طبیعی هر یک در طول داستان.

۵. مخاطب قراردادن گروه سنّی نوجوان که به دلایل پیش گفته از اهمّیّت فوق‌العاده برخوردار است.

۶. توجّه به تحوّل تدریجی و طبیعی شخصیّت‌های داستان و باورپذیری وقایع از نظر مخاطب.

۷. توجّه به جنبه‌ی مستند بودن وقایع و پرهیز از تحریف و یا مطالب تخیلی و انتزاعی در داستان.

۸. پاکیزگی قلم و پرهیز از استفاده از عناصر غیرواقعی یا غیراخلاقی برای افزودن جذّابیّت کاذب به داستان.

۹. تعهّد نویسنده به اصول، آرمان‌ها، معارف و ارزش‌های انقلاب اسلامی.

در خاتمه با تبریک مجدد به خانم وجیهه سامانی برای تألیف این کتاب که مورد توجّه و لطف حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای قرار گرفته است و با آرزوی توفیق و استمرار این جهاد فرهنگی، امیدوارم آثار بعدی ایشان در همین مسیر اصیل انقلاب اسلامی، تألیف و به جامعه‌ی کتاب‌دوست و کتاب‌خوان کشور ارائه شود. ان‌شاء‌الله

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

 

 

 

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس