فرزندان را چگونه به همکاری در کارهای خانه دعوت کنیم؟

اگر فرزند شما پس از بازي با اساب بازي هاي خود ان ها را وسط سالن رها كرد با فرياد به او نگوييد كه چند بار بايد به تو بگويم بعد از هر بار بازي وسايلت را جمع كن؟!! بهتر است بجاي اين تذكر مخرب او را با لحني زيبا صدا زده و با جمله اي خبري بگوييد كه اسباب بازي هايش وسط سالن ريخته، و حتي ميتوانيد اضافه كنيد كه ممكن است كسي روي آن ها پا بگذارد و خراب شوند و آنها را از دست بدهد. در صورت اول كودك لجبازي مي كند و در صورت دوم همكاري.

دکتر ساناز صالحی روانشناس بالینی در در ادامه سلسله یادداشت های اختصاصی برای کودک پرس، چند پیام و توصیه تربیتی برای والدین در خصوص فراخواندن کودکان برای همکاری در کارهای خانه را در یادداشتی ارائه کرد .

 

اگر مايل هستيد فرزندانتان را براي همكاري، جلب كنيد پنج مورد زير را به كار كيريد.

١_شرح دهيد. آنچه را كه مشاهده كرده ايد شرح دهيد. مشكل را توضيح دهيد.

اگر فرزند شما پس از بازي با اساب بازي هاي خود ان ها را وسط سالن رها كرد با فرياد به او نگوييد كه چند بار بايد به تو بگويم بعد از هر بار بازي وسايلت را جمع كن؟!! بهتر است بجاي اين تذكر مخرب او را با لحني زيبا صدا زده و با جمله اي خبري بگوييد كه اسباب بازي هايش وسط سالن ريخته، و حتي ميتوانيد اضافه كنيد كه ممكن است كسي روي آن ها پا بگذارد و خراب شوند و آنها را از دست بدهد. در صورت اول كودك لجبازي مي كند و در صورت دوم همكاري.

٢_اطلاعات دهيد.

به جاي آنكه فرزندتان را با خشونت مورد خطاب قرار دهيد و بگويد؛ هيچ وقت به فكرت نرسيده در كارهاي خانه به من كمك كني؟!
بهتر است به او اطلاع دهيد كه؛ اگر ميز را براي شام آماده كني واقعا به من كمك كرده اي.
و يا اگر به طور مثال ته مانده ي ميوه ي خود را در اتاق رها كرد به جاي چسباندن برچسب هاي بي نظم و امثال آن به او اطلاع دهيد كه جاي ته مانده ي ميوه در سطل آشغال است.

٣_با يك كلمه منظور خود را بيان كنيد!
يك جمله ي كوتاه تاثيري متفاوت و شگفت با جمله اي طولاني دارد.
به جاي آنكه بگوييد: باز هم كه يادت رفت تغذيه ات را به برداري، هميشه يادت مي رود، تو اگر سرت به بدنت وصل نبود اورا هم حتما فراموش مي كردي.حالا بيا تغذيه ات ..
بهتر است با جمله اي كوتاه فرزندتان راصدا بزنيد تغذيه اش را نشان دهيد و بگوييد: تغذيه ات…
در جمله ي طولاني اول علاوه بر تخريب كودك و برحسب فراموشكاري بر اون ، بارواني ازرده راهي مدرسه مي شود كه آثار آن را در كلاس درس نيز به همراه دارد، اما درجمله ي كوتاه دوم، فرزند شما بهتر مي تواند به ياد داشته باشد هر روز تغذيه و يا حتي وسايلش را جانگذارد.

٤_احساسات خودتان را شرح دهيد و در آن بارهصحبت كنيد. و در باره ي شخصيت كودك اظهار نظر نكنيد.
نگوييد چرا حوله ي خيست را روي كاناپه مي اندازي؟ شلخته، بي انضباط و…
بگوييد؛ وقتي حوله ي خيست را روي كاناپه مي اندازي خيس مي شود و من اصلا خوشم نمي ايد يك جاي خيس بنشينم و ناراحت مي شوم.
و يا اگر كودكتان ميان صحبت شما ميپرد، او را بي ادب خطاب نكنيد و نگوييد كه تو هميشه وسط حرف ديگران ميپري. بلكه بگوييد؛ وقتي شروع به گفتن موضوعي مي كنم و نمي توانم ان را تمام كنم، خيلي ناراحت مي شوم.
*كودكان حق دارند احساسات واقعي والدين خود را بدانند. مي توانيد بدون آنكه آنها را ناراحت كنيد احساس خود را به صورت كامل و صريح بيان كنيد و شخصيت خودِ كودك را چنگ نزنيد*

٥_يادداشت بنويسيد.
گاهي هيچ صحبتي مثل يك يادداشت مؤثر نيست.
به طور مثال مادري شاغل يادداشتي نوشته و بر صفحه ي تلويزيون چسبانده است؛ قبل از روشن كردن اين دستگاه فكر كم ((مشقهايم را نوشته ام؟! تمرين هايم را انجام داده ام؟!))
شما نيز مي توانيد در يادداشت دادن به فرزندتان خلاقيت به كار ببريد.

در اخر شما به راحتي مي توانيد راهكارهاي گذشته ي خود را پس از مطالعه ي مطلب فوق مقايسه كنيد