تلویزیون فعلاً از سودآوری بچهها دل نمیکند!
خوشحالی بابت خبر حذف تبلیغات بازرگانی از شبکه پویا که از سوی مدیر این شبکه اعلام شده بود با تبصرهای که معاون سیما روی این خبر زد، عمر کوتاهی داشت.
به گزارش کودک پرس ، از عجیبترین فعالیتهای ضدفرهنگی که در رسانه ملی انجام میشود پول درآوردن از بچههاست. بازرگانی صداوسیما آنچنان در کسب درآمد انگیزه دارد که برای سود بیشتر از افتادن به جان بچههای مردم نیز پرهیز نمیکند. اتفاقاً بچهها در مقایسه با بزرگترها استعداد و ظرفیت بسیار بیشتری در شرطی شدن دارند و خیلی راحتتر میشود با تبلیغات بازرگانی آنها را اغوا کرد. ماجرا از این قرار است که وقتی پای فرهنگ اصالت سود به میان بیاید دیگر کسی به این راحتی جلودار آن نیست. اصالت سود به صغیر و کبیر رحم نمیکند؛ نه بزرگسال سرش میشود نه خردسال، نه دلش به حال زن جامعه میسوزد نه اساساً به نوع انسان تعهد دارد. اصالت سود عقل هم ندارد و اتفاقاً دوست ندارد جامعه زیاد عاقلانه رفتار کند. برای اصالت سود جامعه هدف اتفاقاً بچهها هستند و روی معصومیت و پاکی آنها خیلی حساب باز شده است.
از اموری که اصالت سود خیلی در آن مهارت دارد و استاد آن است توجیهگری است، مثلاً وقتی والدین میگویند چرا به جان بچههای مردم افتادهاید پاسخ میدهد وضع مالی اصلاً خوب نیست، پول نداریم، با بحران مواجهیم و از این حرفها. انگار که شرع و عرف و قانون در مواقع بیپولی اجازه میدهد شما مثلاً بچههایتان را روی پا بگذارید و با دست خودتان آنها را ذبح کنید یا زبانم لال دست آنها را بگیرید و ببرید وسط میدان بردهفروشان و آنها را با زر و سیم معاوضه کنید.
مرتضی میرباقری معاون سیما میگوید: «حذف تبلیغات از شبکه کودک در هدفگذاری کلان رسانه ملی قرار دارد، اما این کار به تدریج انجام خواهد شد.» جالب است که یک کار غلط را میتوان با توجیه انجام داد و وقتی غلط بودنش ثابت شد میتوان جبران آن را به عقب انداخت. اصلاً هم معلوم نیست به ایشان و مدیران دیگر سیما از سوی مردم و جاهای دیگر فشار وارد میشود که با سرنوشت بچهها بازی نکنید. این کاهش تدریجی، اما معلوم نیست در بازه زمانی چند ده ساله قرار است اتفاق بیفتد و چند نسل باید پیش از توقف کامل قربانی شوند. واقعیت این است که کنترل کودکان هنگام تماشای برنامههای کودک از سوی والدین کار آسانی نیست.
معاون سیما در بخش دیگری از سخنانش به این اشاره میکند که: «سازمان صدا و سیما علاقهمند است از همین امروز تبلیغات را در شبکه کودک حذف کند، اما شرایط سخت مالی و اقتصادی اجازه این کار را نمیدهد و امیدواریم با یاری نهادهای مسئول در این زمینه با سرعت بیشتری حرکت کنیم.»
آیا تلویزیون میتواند از اصالت دادن به سود دل بکند؟ این بستگی به همت مدیران دارد. ناگفته نماند که دولت تدبیر و امید! نیز در فاجعهآفرینی اصالت سود علیه خانوادهها نقش پررنگی بازی میکند، اما کناری نشسته و با لبخند شاهد این وضعیت اسفناک است؛ دولتی که حاضر است با محدود کردن بودجه صداوسیما منافع مردم را پای امیال سیاسی خود قربانی کند.
ارسال دیدگاه