درخشش ادبیات کودک ایران در ژاپن
نمایشگاهی از کتابهای کودک ایرانی همراه با معرفی برنامه «با من بخوان» در ژاپن برگزار میشود.
به گزارش کودک پرس ، نا بر اعلام شورای کتاب کودک، «در حوزه ادبیات کودکان ایران چه میگذرد؟» از سلسله نشستهای معرفی ادبیات کودکان جهان با پشتیبانی کتابخانه بینالمللی ادبیات کودکان و شعبه ملی انجمن جهانی قلم ژاپن روز ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۶ خردادماه) برگزار میشود.
این نشست به مناسبت برگزاری نمایشگاهی از کتابهای کودک ایران با عنوان «سرزمین شعر و افسانه کتاب کودک ایران» برگزار میشود که آن هم بخشی از برنامهای است که به مناسبت نودمین سالگرد برقراری ارتباط دیپلماتیک میان ایران و ژاپن در کتابخانه بینالمللی ادبیات کودکان برگزار میشود.
در این برنامه کیکو آیکو و سااوری کاتاگیری از مترجمان زبان فارسی در ژاپن درباره جذابیتهای ادبیات کودکان ایران و وضیعت کتاب و کتابخوانی در ایران صحبت و برنامه «با من بخوان» را به عنوان یکی از برنامههای ترویج کتابخوانی موفق در ایران معرفی میکنند.
کیکو آیکو پیشتر با زهره قایینی مدیر برنامه «با من بخوان» و هورزاد عطاری یکی از هماهنگکنندگان پروژه در برنامه با من بخوان دیدار کرده و با این برنامه آشنا شده بود. او همچنین از دو مرکز خانه کودک کوشا و مرکز توانمندسازی آوای ماندگار دیدار کرده و در نشستهای آواورزی و الفباورزی و بلندخوانی کودکان شرکت داشته و از نزدیک با شیوه کار برنامه «با من بخوان» آشنا شده است.
در معرفی طرح «با من بخوان» آمده است: «با من بخوان» برنامهای برای ترویج کتابخوانی برای همه کودکان بهویژه کودکان محروم و در بحران است. این طرح که زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اجرا میشود بر پایه رساندن کتابهای مناسب و باکیفیت به دست همه کودکان بنا شده است، بهویژه کودکانی که در وضعیت معمول زندگی به اینگونه از کتابها دسترسی ندارند. «همه کودکان حق دارند کتابهای باکیفیت بخوانند» در سرلوح این برنامه قرار دارد.
«با من بخوان» بر تقویت سواد پایه و سهیم شدن کتاب با کودکان و نوجوانان با روش بلندخوانی، گفتوگو و نمایش در پیوند با کتاب تمرکز دارد تا همزمان با ایجاد لذت و شوق خواندن تأثیرگذاری ژرفتری بر ذهن و جان کودکان بگذارد. این برنامه بر اساس این رویکرد، افزون بر گزینش آگاهانه کتابهای مناسب و باکیفیت و رساندن آن به دست کودکان، میکوشد با برگزاری کارگاههای گوناگون، مربیان و آموزگاران را در زمینه بلندخوانی و فعالیتهای در پیوند با آن توانمند کند.
ارسال دیدگاه