فهیمه سلیمانی: نوشتن برای کودک به مراتب سختتر از بزرگسال است
فهیمه سلیمانی، نویسنده در خصوص جشنواره کودک گفت: نگارش برای کودکان و نوجوانان سختتر است، به دلیل اینکه نویسنده یک بزرگسال است و باید برای مخاطب کودک و نوجوان بنویسد، در صورتی که سالها است از دوران کودکی خود فاصله گرفته است.
به گزارش کودک پرس، فهیمه سلیمانی بازیگر و نویسنده در گفتوگویی درباره تفاوت نویسندگی در دو عرصه کودک و بزرگسال ادامه داد: ناخودآگاه نوشتن برای مخاطبی که سالها است از فضای فکری او دور بوده و حس و حال آنها با فضای کودکی نویسنده تفاوت پیدا کرده، سخت خواهد بود. این یکی از دلایلی است که نویسندگی کودک و نوجوان را سخت میکند.
وی ادامه داد: نویسندهای که برای فضای کودک و نوجوان مینویسد به هر حال باید با آن آشنا باشد، خواستهها و توقعات کودک را بشناسد تا بتواند درباره آن بنویسد. بچههای این نسل هم از لحاظ خواستهها و هم از لحاظ فرهنگی و امکانات با نسل ما تفاوت دارند.
وی تصریح کرد: در واقع ما باید توانایی داشته باشیم تا خود را جای آنها بگذاریم و با چشم آنها ببینیم. اگر این اتفاق رخ دهد قطعا کارهای کودک ساخته شده بیشتر مورد استقبال بچهها قرار میگیرد. اما اگر متون مربوط به کودکان بر اساس زاویه دید نسل گذشته نوشته شود، مطمئنا نه میتواند ارتباط خوبی برقرار کند و نه دیده خواهد شد.
سلیمانی درباره اقتباس از کتب کودک و نوجوان در آثار سینمایی، گفت: ممکن است اقتباس فیلمنامه با کمک ادبیات داستانی راهگشا نباشد، اما میتواند در ایجاد ارتباط و جذب مخاطب تا حدودی به سینمای کودک کمک کند.
وی افزود: گاهی اوقات خلاقیت برخی از جوانان بسیار بیشتر است. اگر دقت کنیم بسیاری از کارهای کودک ساخته شده در سالهای پیشتر توسط چنین جوانانی نوشته شده و الان همان جوانها کار را ادامه داده و سنی از آنها گذشته است، اما قرار نیست همان افراد این ژانر را ادامه دهند و همانقدر خلاق باشند. در حقیقت مشکل اساسی ریسکپذیر نبودن کارگردانها و تهیهکنندگان سینما است.
این نویسنده درباره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان گفت: طرح جشنواره امسال برایم جالب بود که مسابقه فیلمنامهنویسی جشنواره کودک به دو بخش حرفهای و اندیشههاینو تقسیم شده، یعنی فیلمنامههای حرفهای کنار آثار فیلمنامهنویسان کمتجربهتر داوری نمیشود و این اتفاق خیلی خوبی است.
وی ادامه داد: این اتفاق جشنواره میتواند نویسندههای خیلی خوبی را به سینمای ایران و ژانر کودک معرفی کند. به نظر من تنها راه افزایش کیفیت کارهای کودک همین جشنوارههای متعدد است که بتواند در این ژانر کار کند و توجه مدیران را به سمت مقوله سینمای کودک و نوجوان که بسیار هم مهم است و خیلی کم به آن توجه میشود جلب کند. انتخابهای درست در اینجا میتواند نقش به سزایی در بالا رفتن کمیت و کیفیت داشته باشد.
منبع: آنا
ارسال دیدگاه