جای فعالان تئاتر کودک در جشنواره همدان کجاست؟
آناهیتا غنیزاده با بیان اینکه بهتر بود همه گروههای شرکتکننده در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از همان روز ابتدای جشنواره در همدان حضور میداشتند تا امکان استفاده از ورکشاپها و تماشای دیگر آثار برایشان فراهم شود، بر لزوم تدوین آییننامه برای این جشنواره تاکید کرد.
به گزارش کودک پرس ، این کارگردان تئاتر که در بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با نمایش «شازده کوچولو» در همدان حاضر خواهد شد، در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: با توجه به زمان بندی که اعلام شده سه روز بعد از شروع جشنواره میتوانم به همدان بروم و متاسفانه در این جند روز برنامههای جنبی و تماشای کارهای شهرستانها و بخش بینالملل را از دست میدهم.
غنیزاده در این باره گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تنها فرصت برای تمرکز بر این حوزه تئاتری است و میتواند برای دستاندرکاران تئاتر کودک و نوجوان بسیار مفید و ارزشمند باشد اما واقعیت این است که اگر سیستم جشنواره از ابتدا براساس یک رویکرد درست و مثبت باشد با سلایق و علایق مدیران در دورههای مختلف دستخوش تغییر نمیشود.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین جشنوارههای ما همین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که ۲۵ سال عمر دارد و تنها تکیه گاه فعالان این گونه تئاتری است که بخش بین الملل آن هم تنها فرصت برای دیدن تجربههای تازه و متفاوت است، ضمن اینکه همین بخش بینالملل با تلاش اهالی تئاتر کودک و نوجوان در طی این سالها رشد یافته و ما باعث شدیم این جشنواره مطرح و شناخته شده باشد، هرچند به خاطر شرایط ویژهای که امسال وجود دارد شاید تغییراتی به وجود آمده باشد اما هر سال از این بخش استقبال خوبی صورت گرفته است و ما از پسِ تجربه این سالها حتی وارد مرحله تولید مشترک هم شده بودیم.
کارگردان نمایش «لاکی عجق و جق» گفت: کسانی که در همدان در این حیطه مسئولیت دارند و نیز مدیران اداره کل هنرهای نمایشی، دبیرجشنواره و دیگر متخصصان این حوزه اگر بتوانند اجتماع و هماهنگی با هم داشته باشند که شورایی برای تدوین آییننامه جشنواره تشکیل شود اتفاق خوبی رقم خواهد خورد، مخصوصا اینکه شنیدهام پس از برگزاری جشنواره امسال، دبیرخانه دائمی راه اندازی خواهد شد و این گام اول بوده که برداشته شده است و با یک آییننامه جشنواره روبه رشد حرکت خواهد کرد.
غنیزاده که تابستان امسال نمایش «شازده کوچولو» را در تالار هنر اجرا کرده و با استقبال خوبی هم مواجه شده بود، یاداور شد: امسال صد سالگی تئاتر کودک و نیز ۲۵ سالگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است و انتظار داشتیم شرایط بهتری برای استفاده از ورکشاپها و دیدن اثار خارجی و ایرانی فراهم میشد.
او درباره بهتر شدن کیفیت جشنواره و نیز حوزه تئاتر کودک اظهار کرد: در چنین رویدادی یکی از دغدغهها «مسابقه» است، در حالی که از سالها قبل تأکیدم براین بوده که اگر مسابقه را حذف کنیم تا نمایشها در طول سال داوری شوند و بعد آثار برگزیده به جشنواره راه یابند نتیجه این میشود که در کل سال گروهها ملزم به تولید آثار با کیفیت می شوند. البته داوری در طول سال مستلزم داشتن بودجه است چون حتما انجام چنین کاری سختیهای خود را دارد ولی به نظرم با یک برنامه ریزی میتوان از تجربههایی که پیش از این وجود داشته استفاده کرد و دست کم این مسئله میتواند قابل بررسی و بحث باشد.
وی گفت: یک نکته مهم دیگر برای ارتقای آثار در این حوزه همکاری دیگر نهادها از جمله سازمان فرهنگی هنری شهرداری است که سالنهای زیادی را دراختیار دارند چرا که متقاضی اجرای نمایش در تئاتر کودک زیاد است اما امکانات بسیار محدود و اگر این سازمان همکاری مناسبی داشته باشد و مثلاً فرهنگسراها شکل منسجمی بگیرند تا گروههایی که به تازگی در این عرصه فعال می شوند بتوانند در آنجا کار خود را اجرا کنند و بعد وارد سالن های حرفهای شوند اقدام موثری انجام گرفته است.
این هنرمند در پایان خاطرنشان کرد: برای به نتیجه رسیدن در این عرصه باید همه کسانی که دغدغه کار کودک، خردسال و نوجوان را دارند با هم باشند و اگر اداره کل هنرهای نمایشی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری، حوزه هنری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر برای بهبود اوضاع تئاتر کودک و نوجوان دست به دست هم دهند، گامهای خوبی را میتوانیم برداریم.
منبع: ایسنا
ارسال دیدگاه