سالیانه ۶۰ هزار دانشآموز دیرآموز شناسایی میشوند
رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور گفت: سالیانه در اجرای طرح سنجش یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشآموز را تست میکنیم که طی این آن هشت یا ۹ هزار دانشآموز با نیاز ویژه و۶۰ هزار کودک دیرآموز و اوتیستیک شناسایی میشوند.
به گزارش کودک پرس ، مجید قدمی در نخستین کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت در سالن تلاش افزود: مجموعه این اطلاعات به صورت الکترونیکی در شناسنامه سلامت دانش آموزان قرار می گیرد و مسئولان مدرسه به آن دسترسی دارند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح سنجش دانش آموزان در سال 30 تا 40 میلیارد تومان هزینه دارد و ما دنبال آن هستیم که برای این سنجش ها به سن تولد نزدیک تر شویم؛ بنابراین سال گذشته از والدین کودکان پنج سال نیز خواستیم آنان را برای سنجش بیاورند اما چون طرح اجباری نبود فقط 300 هزار نفر مراجعه کردند. در حالی که باید یک میلیون و 300 هزار نفر مراجعه می کردند بنابراین پیگیر آن هستیم که این برنامه ها را توسعه دهیم.
رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور اظهار داشت: 22 درصد کودکان را در مدخل مدرسه شناسایی کردیم که واکسن آنان ناقص زده شده است. ما به کودکان دارای معلولیت خدمات رایگانی مانند سمعک، واکر، ویلچر و هزینه داروهای مصرفی مستمر را پرداخت می کنیم.
قدمی افزود: به طور مثال دانش آموزی ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان دارو مصرف می کرد. در حوزه توانبخشی نیز به 32 هزار دانش آموز خدمات ارائه دادیم.
* 148 هزار دانش آموز استثنایی در کشور
رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور گفت: به رغم شرایط سخت اقتصادی کشور برای هر دانش آموز با نیاز ویژه و معلولیت بین سه تا چهار برابر دانش آموز عادی هزینه می شود.
قدمی خاطرنشان کرد: امسال برای 148 هزار دانش آموز با نیاز ویژه حدود 950 میلیارد تومان اختصاص یافت. همچنین 23 هزار نیروی انسانی در هزار و 560 مدرسه به دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمت ارائه می کنند.
وی ادامه داد: والدین پس از تولد فرزند دچار معلولیت دچار وضعیتی می شوند که به آن در اصطلاح روانشناسی، دوره ماتم زدگی اطلاق می شود و پس از دوره افسردگی نهایت کودک را پذیرش می کنند.
قدمی اضافه کرد: هنگامی که والدین به نقطه پذیرش کودکان معلول برسند، می توانیم از همکاری آنان در مدرسه استفاده و با حضور فعال آنان از حقوق اجتماعی کودکان دفاع کنیم.
رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته 200 هزار نفر از والدین کودکان معلول در کلاس های آموزش اولیا شرکت کردند و هرچند مردان معمولا در دوره های آموزشی شرکت نمی کنند اما سال گذشته توانستیم 30 هزار نفر از مردان را نیز در این کلاس ها آموزش دهیم.
قدمی گفت: هنگامی که فرزند معلول متولد می شود، معمولا پدران تلاش می کنند صورت مساله را پاک کنند و به طور مثال صبح زود می روند و شب دیرهنگام به خانه می آیند در حالی که برای رشد معقول فرزند دارای نیاز ویژه، هم پدر و هم مادر باید کمک کنند.
وی افزود: سازمان آموزش استثنایی کشور شورایی دارد که وزیر و 6 نماینده وزارتخانه و نماینده اولیای کودکان دارای معلولیت در آن حضور دارند.
قدمی ادامه داد: اقدام دیگر سازمان آموزش استثنایی کشور، راه اندازی انجمن مرکزی اولیا است تا هم افزایی لازم را در این زمینه داشته باشیم.
منبع: ایرنا
ارسال دیدگاه