نیاز به مخاطب شناسی در برابر تغییر ذائقه کودکان برای ساخت محصولی مناسب
سینمای کودک و نوجوان در تاریخ سینمای ایران جایگاه ویژهای دارد و در هر دوره با فراز و نشیبهای فراوانی همراه بوده است. از فیلمسازان بزرگی در تاریخ سینمای ایران میتوان نام برد که کار خود را با آثار سینمایی کودک و نوجوان شروع کردهاند. فیلمسازانی چون عباس کیارستمی و مجید مجیدی از این دست هستند ولی نکته جالب توجه درباره این سینماگران این است که مخاطب آثار آنها با وجود اینکه در حیطه سینمای کودک قرار میگیرد والدین کودکان و در واقع بزرگسالان بودند.
به گزارش کودک پرس ، سینمایی که بتواند نظر کودکان را به خود جلب کند بیش از هر چیز بر پایه سرگرمی شکل میگیرد و محتوا در این آثار باید با وسواس و دقت بسیاری شکل گیرد. از همین رو سینمای کودک را میتوان سینمایی جدی و مهم دانست که نیاز به کارشناسی و آسیبشناسی جدی دارد چرا که سینمای ما با وجود گذشتهای پر رونق در این حیطه امروزه در عرصه جهانی و داخلی حرفی برای گفتن ندارد و از طرفی معدود آثار ساخته شده یا آثار مناسبی نیستند و یا توان رقابت با آثار سینماهای جهان را ندارند. از همین رو با برخی سینماگران با تجربه در زمینه سینمای کودک و نوجوان گفت و گوهایی داشتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گوها را میخوانید.
وحید نیکخواه آزاد: آثار سینمای کودک باید با مخاطبشناسی دقیقتری ساخته شوند
نیکخواه آزاد با اشاره به عدم نظارت و کارشناسی دقیق با آثار سینمایی کودک و نوجوان اظهار داشت: مدیران فرهنگی کشور که از تولیدات هر سال آگاهی دارند باید مخاطبشناسی دقیقی را صورت دهند و با توجه به اینکه معمولاً آثار سینمایی کشور در تولید یک وابستگی به دولت دارند، مسئولان دولتی فرهنگ و هنر کشور میتوانند نظارت دقیق و درستی بر تولیدات داشته باشند تا با کارشناسیهای دقیق اشکالات فیلمها را در حیطه سینمای کودک کشف کنند چرا که این سینما بسیار بخش حساسی است که باید توجه دقیقی نسبت به آن صورت داد.
فریال بهزاد: ذائقه سینمایی کودکان ما تغییر کرده
فریبال بهزاد با اشاره به تغییر ذائقه کودکان با دیدن آثار سینمایی مربوط به بزرگسالان اظهار داشت: غیبت چند ساله فیلمهای کودک مناسب در سینماهای ایران باعث شد تا کودکان مخاطبان فیلمهای کمدی بزرگسال شوند. کودکان شاهد فیلمهایی شدند که نباید در آن سن این فیلمها را میدیدند و از طرفی آموزش و پرورش نیز به این مسائل دامن زد. سالهای گذشته شاهد این بودم که یک فیلم کودک در سینما اکران بود اما مدارس کودکان را به دیدن فیلمهای بزرگسالان میبردند.
بهزاد خاطرنشان کرد: بچهها حرف و چیزهای تابو را میدیدند و ذائقهشان تغییر میکرد و از همان کودکی با مفاهیم بزرگسال عادت کردهاند و سینمای کودک دیگر آنها را جذب نمیکند. بسیاری از فیلمها نیز وجود دارند که فقط نام آثار کودک را به یدک میکشند و هیچ ربطی به این سینما ندارند.
ابراهیم فروزش: محصول مناسبی در سینمای ما برای کودکان وجود ندارد
ابراهیم فروزش با اشاره به اهمیت ویژه سینمای کودک اظهار داشت: ما بخش عظیمی از جمعیت کشورمان را کودکان و نوجوانان تشکیل میدهند و باید برای همه آنها خوراک مناسبی در سینما داشته باشیم. ما باید بدانیم که چه آثاری را تولید کنیم تا کودکان از دیدن فیلم در سینما دلزده نشوند. در دورهای که همه کودکان امروز ما در ارتباط با فضای مجازی میتوانند به بهترین آثار روز دسترسی داشته باشند مطمئناً با فیلمهای ضعیف قادر به برقراری ارتباط نخواهند بود و در حال حاضر محصول مناسبی در سینماهای ما برای کودکان وجود ندارد.
منبع: برنا
ارسال دیدگاه