لزوم اهمیت به زنگ تئاتر در مدارس

داوود کیانیان نمایشنامه‌نویس پیشکسوت تاثیر افزودن زنگ تئاتر در مدارس را باعث تربیت دانش‌آموزانی خلاق در این زمینه دانست.

به گزارش کودک پرس ، کیانیان از بنیانگذاران تئاتر مدارس با بیان این که تئاتر، هنری است که برای بقا و دوام به حضور مخاطبان فعال احتیاج دارد، گفت: بی‌تردید تربیت نسل مخاطبان پویا امری است که از سال‌های کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و در این میان مدارس و وزارت آموزش و پرورش نقشی انکار ناشدنی در تربیت چنین نسلی برعهده دارند.
نویسنده کتاب «تئاتر خلاق» افزود انتظار ما از وزارت آموزش و پرورش پرهیز از نگاه مقطعی برای برگزاری زنگ تئاتر در مدارس است، در یکی، دو دهه اخیر بارها شاهد فعالیت هنرمندان نمایشی در مدارس بوده‌ایم اما هیچگاه این روند مستمر و ثابت نبوده است.
کیانیان ادامه داد: بر همین اساس است که انتظار ما از مسئولان آموزش و پرورش آن است که به حضور تئاتر در مدارس نگاهی مستمر و نه مقطعی داشته باشد.

وی که خود یکی از بنیانگذاران تئاتر در مدارس به شمار می‌رود با تاکید بر این نکته که وزارت آموزش و پرورش با در اختیار داشتن نیروی انسانی کودک و نوجوان، مهم ترین بستر برای تربیت آینده سازان ایران انقلابی و اسلامی به شمار می رود، خاطرنشان کرد: در کنار دروس علمی که به عنوان سرفصل‌های وزارت آموزش و پرورش در انتقال مباحث درسی به دانش آموزان قرار دارد؛ استفاده کردن از زنگ هنر می‌تواند به پرورش خلاقیت و نگاه متفاوت کودکان و نوجوانان به مسائل مختلف زندگی کمک شایانی کند.
نویسنده نمایشنامه عروسکی «کشتی حیوانات» با بیان این که بهره‌مندی هر کشوری از نسلی خلاق می‌تواند به عظمت آن جامعه کمک کند، افزود: بدون هیچ تردیدی بنیان‌های تربیت خلاقیت در میان کودکان و نوجوانان را باید در سال‌هایی دانست که آنها در مدرسه مشغول یادگیری علوم و فنون مختلف هستند.

 

به گفته کیانیان، تئاتر یکی از جذاب‌ترین هنرها در ارتباط گیری با کودکان و نوجوانان است و در تمامی نظام‌های آموزشی استفاده کردن از زبان هنر برای انتقال مفاهیم علمی و درسی در کنار نکات اجتماعی و اخلاقی از مهم ترین اولویت‌ها به شمار می‌رود و خوشحالیم که بار دیگر وزارت آموزش و پرورش با قرار دادن زنگ تئاتر در مدارس به احیای این نگاه توجه ویژه‌ای داشته است.

وی یادآور شد: در این میان وزارت آموزش و پرورش با تربیت هنرمندان متخصص در زمینه نمایش کودک و نوجوان به ویژه نگاه تئاتر «تعلیمی- تربیتی» (تئاتر پداگوژی) در مدارس می‌تواند به ارتقاء سطح علمی و درعین‌حال هنری و خلاقه کودکان و نوجوانان همت گمارد.

این نمایشنامه‌نویس پیشکسوت معتقد است: حضور چنین افرادی زمانی می‌تواند دارای بالاترین درصد بهره وری و پیشرفت باشد که توسط متخصصان و پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان به ویژه با گرایش تئاتر مدارس مورد تربیت قرار گیرند و امیدواریم آموزش و پرورش در استفاده کردن از این نیروها به تربیت شکل نگاه تخصصی آنها نیز اهتمام داشته باشد.

 

 

وزارت آموزش و پرورش در سال 1397 قانونی را برای ایجاد و افتتاح زنگ تئاتر در مدارس تصویب کرده است و بنا دارد به واسطه این اتفاق مساله آموزش دروس علمی به واسطه هنر به ویژه هنر خلاق، زنده و پویا تئاتر در مدارس را بار دیگر احیا کند.