برخی فیلمسازان بزرگ به واسطه سینمای کودک مطرح شدند

مهرداد موفق با اعتقاد به اینكه فیلمسازان نسبت به علاقه شخصی‌شان به سراغ یك ژانر می‌روند،گفت: «در تاریخ سینمای ایران فیلمسازان بزرگی داریم كه به واسطه سینمای كودك و نوجوان مطرح شده‌اند، ولی در ادامه مسیر حرفه‌ای خود تغییر ژانر داده‌اند.»

به گزارش کودک پرس، مهرداد موفق، در آستانه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان درباره سختی كار كردن برای این رده سنی گفت: «برخی به غلط فكر می‌كنند فیلمسازی برای كودك و نوجوان إلزاما نیاز به منطق و اصول قرص و محكمی ندارد، این برداشت غلط، دست كم گرفتن سینمای كودك و جفا به نسل آینده است. در بحث تولید قطعا كار با كودكان سخت اما لذتبخش است و سعه صدر بالایی می‌طلبد.»

او با اعتقاد به اینكه فیلمسازان نسبت به علاقه شخصی‌شان به سراغ یك ژانر می‌روند،گفت: «در تاریخ سینمای ایران فیلمسازان بزرگی داریم كه به واسطه سینمای كودك و نوجوان مطرح شده‌اند، ولی در ادامه مسیر حرفه‌ای خود تغییر ژانر داده‌اند.»

كارگردان «آخرین نفر» تولید آثار سینمایی بیشتر در حوزه كودك و نوجوان را مهم دانست و افزود: «اگر خوراك فكری و فرهنگی مناسب رده سنی كه به كودكان و از طرفى هم به نوجوانان ارتباط ندارد، تولید شود، این بچه‌ها به اجبار سراغ آثاری بالاتر از سنشان می‌روند كه آسیب‌های جدی تهدیدشان خواهد كرد.»

این كارگردان سینما، احترام به كودك درون را مهمترین اصل برای فیلمساز ژانر كودك عنوان كرد و گفت: «فیلمساز كودك باید با شیطنت‌های دوران كودكی خود به راحتی كنار آمده باشد و كودك درونش را سركوب نكند، این اصل مهم‌تر از حشر و نشر با كودكان است.»

او جایگاه جشنواره كودك و نوجوان را مهم دانست و تاكید كرد: «جدی گرفتن و اهمیت دادن و توجه به جشنواره كودك و نوجوان منجر به جدی گرفتن این ژانر و ارتقا كیفیت آثار می‌شود.»

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به حمایت سازمان سینمایی از زیرساخت‌های فكری و فرهنگی نسل آینده، تصریح كرد: «اعضای سیاست‌گذاری جشنواره باید از سطوح بالایی انتخاب شوند و با قدم‌هایی استوارتر و دوری از حواشی آثار جشنواره را  به استاندارهای جهانی نزدیك كنند.»

به اعتقاد موفق، عدم استفاده از اقتباس یكى از مهمترین پایه هاى فیلمنامه‌نویسی در سینما است كه اقتباس در سینمای ایران باید از سینمای كودك آغاز شود.

این كارگردان و فیلمنامه‌نویس در پایان خطاب به فیلمنامه‌نویسان جوانی كه به تازگی وارد این عرصه شده‌اند پیشنهاد كرد: «فیلمنامه‌نویسان جوان علاوه بر احترامی كه به فیلمنامه‌شان می‌گذارند، سراغ آثاری بروند كه امكان تولید و ساختنشان با هزینه كم وجود داشته باشد. البته این به معنای كار آپارتمانی نیست بلكه در یك باغ و لوكیشن جذاب هم می‌توان فیلمی با هزینه كم تولید كرد.»

منبع : خبر آنلاین