دمیدن بارقه استعداد قاری نوجوان در جلسات خانگی/ تلاوت به خواست توریست‌ها

احمد کعبی نوجوان ۱۴ ساله خوزستانی است که همچون پدر به تلاوت قرآن اشتیاق دارد و با حمایت‌های پدرش حضور موفقی در عرصه‌های قرآنی استان و کشور داشته است.

به گزارش کودک پرس ، شهرستان کارون یکی از شهرهای خوزستان است که در زمینه قرآن استعدادها و چهره‌های شناخته‌ شده‌ای را به استان و کشور تقدیم کرده است. یکی از استعدادهای نوخاسته این شهرستان یک قاری نوجوان به نام احمد کعبی است؛ دانش‌آموزی که نامش دو سالی هست در میان برترین‌های مسابقات قرآن، عترت و نماز در صدر قرار دارد و از افتخارات شهرستان کارون در زمینه تلاوت قرآن است.

او به سبک قاری معروف مصری؛ استاد محمدصدیق منشاوی قرآن می‌خواند و دوستان و استادانش امید دارند منشاوی آینده جهان اسلام باشد. اولین استاد احمد، پدرش است. پدر احمد نیز قاری قرآن است و به برکت تلاوت‌ها و جلسات قرآنی که در ماه رمضان منزل به منزل در محلات کارون برگزار می‌شد، اشتیاق و علاقه احمد را به تلاوت قرآن دید.

متن زیر گفت‌وگو با احمد و پدر او است.

 

ناجح کعبی، پدر احمد کعبی قاری نوجوان شهرستان کارون است. او درباره سابقه فعالیت خود در زمینه تلاوت قرآن و نحوه آشنا ساختن احمد با قرآن کریم گفت‌: به دلیل آشنایی با سبک استاد محمدصدیق منشاوی یکی از قراء مصری و علاقه شدید به این قاری توانستم با احمد تا آنجا که مقدور بود کار کنم و قالب این شیخ را به احمد یاد دهم. سعی کردم تا آنجا که می‌توانم قواعد تجوید و فصاحت را هم به احمد یاد دهم و احمد را به جلسات قرآن سطح شهر ببرم و او را با دیگر استادان مثل حاج مهدی دغاغله، حاج مجید سعیداوی و ناجی حیدری آشنا کنم. همچنین اساتید دیگر مثل حاج قاسم مقدمی که خود از بچه‌های خوب این منطقه است و استاد حاج حسین محمدی.

 

 

احمد همچنین از آموزش‌های دارالقرآن امام هادی(علیه‌السلام) شهرستان نیز برخوردار بوده و لازم است از آموزش و پرورش شهرستان تشکر ویژه داشته باشم.

پدر احمد که متولد سال ۵۳ است، می‌گوید: احمد مرا به یاد دوران دبستان و راهنمایی خودم می‌اندازد. در آن زمان من هم در مدرسه قرآن تلاوت می‌کردم. البته آن موقع مانند حالا دست بچه‌ها را نمی‌گرفتند. قدر خودمان را ندانستیم و من هم استعداد خود را جدی نگرفتم. گاه مسئولانی می‌آمدند و مرا به تلاوت ترغیب می‌کردند اما در مسابقات شرکت نمی‌کردم.

بعد از دبیرستان از استاد سیدجواد یاسری در امر تجوید کمک گرفتم. پس از آن فقط تلاوت‌های خانگی می‌کردم و از سطح مسابقات و محافل قرآنی دور بودم. بیشتر تلاوت‌های شیخ منشاوی را می‌شنیدم و تلاوت و تجوید قرآن را از همین راه بیشتر یاد گرفتم. گاهی به کتابخانه می‌رفتم و کتاب‌های آموزش تجوید می‌خواندم و از این طریق تجوید خود را تقویت کردم. گاه نزد اساتیدی مثل حاج مهدی دغاغله تلاوت کردم و به ادامه تلاوت ترغیب شدم.

 

یک بار در مسابقات بسیج شرکت کردم و رتبه اول را کسب کردم. این اولین مسابقه‌ای است که شرکت کردم و مربوط به چهار سال پیش است.

وی درباره استعداد احمد در تلاوت گفت: در ماه رمضان سال‌های پیش در مراسم جزءخوانی قرآن در محله خودمان تلاوت می‌کردم، این جلسات منزل به منزل برگزار می‌شد، احمد در این جلسات پیش من می‌نشست و متوجه شدم به تلاوت قرآن علاقه دارد. احمد آن موقع هشت، نه سال داشت. صدای خوبی هم در تلاوت داشت و بعد دیدم فرازهایی هم می‌خواند.

به این ترتیب ترغیب شدم احمد را آموزش دهم و برای آموزش او تلاوت‌های شیخ منشاوی را می‌گذاشتم تا بشنود و بتواند تلاوت‌های او را تقلید کند. کم کم با تجوید و فصاحت آشنا شد و خد را شکر در این فضا رشد کرد.

 

 

پس از آن احمد را به جلسات مختلف سطح شهر بردم و ترغیب شدم که بیشتر با احمد کار کنم. اولین حضور احمد در مسابقات، یک حضور کشوری در اصفهان بود که مربوط به دو سال پیش بود. فایلی از تلاوت احمد را به مسابقات فرستادیم، استاد شاه‌میوه یکی از داوران این مسابقات بود. پس از آن به اصفهان دعوت شد و در مسابقه شرکت کرد. کم‌کم پله‌های ترقی را طی کرد و خدا را شکر به رتبه‌های بیشتری نائل شد.

در مسابقات شهرستان کارون بسیج شهرستان اول شد. در مسابقات حفظ استان دوم شد و سال گذشته در سطح آموزش و پروش استان رتبه نخست را به دست آورد و موفق به صعود به مرحله کشوری شد. امسال هم مقام نخست استان را در مسابقات قرآن آموزش و پرورش به دست آورد.

 

یکی از موفقیت‌های احمد امسال شرکت در مسابقات قرآنی «اسراء» و کسب مقام اول در بخش تقلید از تلاوت شیخ منشاوی بود. این مسابقات از طرف شبکه قرآن سیما در سطح کشور برگزار شد. حضور در فینال کار سنگینی بود و خدا را شکر احمد به آن فائق آمد و رتبه اول را کسب کرد.

در ادامه نیز گفت‌وگویی با احمد کعبی داشتیم.

 

 

او گفت: متولد سال ۸۳ هستم و از چهار سال گذشته تلاوت قرآن را یاد گرفتم. از دو سال گذشته با آموزش‌هایی که از پدرم گرفتم و بقیه اساتید که باید از آنها تشکر کنم به اینجا رسیدم.

اولین استادم پدرم بود و الان هم استادم است. استاد حاج مهدی دغاغله، حاج مجید سعیداوی، حاج حسین محمدی و حاج قاسم مقدمی از دیگر استادان من هستند. در دارالقرآن کارون هم سید علی حسینی مربی من است.

هر روز در خانه تلاوت قرآن می‌کنم. در مدرسه «خوروَش» کارون درس می‌خوانم و سال آینده کلاس نهم می‌روم. بعضی از دوستانم مرا که می‌بینند می‌گویند دوست دارند قرآن را اینطور بخوانند، از من می‌پرسند، کجا بروند.

اولین رتبه‌ای که آوردم مربوط به سه- چهار سال قبل بود که مسابقات ترتیل قرآن در فرهنگسرا کارون برگزار شد، اول شدم.

 

 

او همچنین درباره مسابقات قرآنی «اسراء» که در آن رتبه اول را در کشور به دست آورد، گفت: این مسابقه سه مرحله دارد؛ دو مرحله آن تلفنی است. مرحله آخر حضوری است و در تهران برگزار می‌شود. اول از ما خواستند یک فایل صوتی بفرستیم. من هم فرستادم. بعد گفتند قبول شدی. مرحله بعد تلفنی بود که تلاوت کردم و به مرحله بعد رفتم که آن هم تلفنی بود. بعد از آن به مرحله فینال رسیدم. بین ۶ نفر اول بودم که در مرحله فینال سه نفر رتبه آوردند و من اول شدم. اختتامیه این مسابقات در کاشان برگزار شد.

در مسابقات از هر استان یکی از بچه‌ها به مرحله کشوری می‌آید. اینکه از همه استان‌ها آمده بودند، برایم جالب بود. آنجا ما را به جاهای تفریحی بردند و به همه خوش گذشت.

 

تلاوت شیخ منشاوی را بیشتر از همه دوست دارم. البته قبلاً از مصطفی اسماعیل هم می‌خواندم. از تلاوت شیخ منشاوی این فراز را بیشتر از همه دوست دارم: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ، فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (آل عمران، ۱۶۹- ۱۷۰).

این قاری نوجوان مدتی است که حفظ قرآن را هم در کنار تلاوت شروع کرده است. او گفت: وقتی قرآن یاد گرفتم بلافاصله شروع کردم به حفظ. الان دو جزء قرآن را حفظ کرده‌ام. خودم به تنهایی حفظ می‌کنم. دوست دارم حافظ کل شوم.

احمد می‌گوید: دوست دارم در درس‌هایم موفق باشم. دوست دارم مثل استاد مهدی دغاغله یا استاد شاه‌میوه موفق باشم.

در ادامه پدر احمد خاطره‌ای از حضور فرزندش در مسابقات قرآن اصفهان برای ما گفت: در کاشان، تعدادی توریست از فرانسه آمده بودند که وقتی تلاوت قرآن بچه‌ها را دیدند، برایشان جالب بود. احمد را صدا کردند و از او خواستند برای آنها بخواند، احمد هم یک فراز خواند که توجه آنها را جلب کرد.

 

 

آرزویم این است که احمد بتواند در این مسیر پیش برود و امیدوارم از قاریان خوب استان و ایران بشود. البته هدفم این است که با تعالیم قرآن و معانی بیشتر آشنا شود.

چیزی بالاتر از قرآن نیست. توصیه‌های زیادی از اولیاء و اوصیاء در این باره داریم. دوست دارم بچه‌های دیگر هم مانند احمد در این مسیر باشند. احترام و قدردانی خاصی برای بچه‌های قرآنی در آموزش و پرورش شهرستان قائل هستند.

لازم است بچه‌ها به جایگاه خوبی در درک مفاهیم قرآنی هم نائل شوند و خانواده‌ها ترغیب شوند بچه‌هایشان را به این راه هدایت کنند. ان شاءالله با کمک اساتید و آموزش و پرورش که متولی دانش‌آموزان است، گام‌های بیشتری برای ترغیب بچه‌ها به این امر خیر برداشته شود. چون آموزش و پرورش رسانه خوبی برای آشنایی مردم با قرآن است.

 

پدر این قاری نوجوان درباره استعدادهای قرآنی منطقه هم گفت: در این چند سال این موضوع را لمس کردم که استعدادهای خوبی در منطقه خوزستان خصوصاً کارون وجود دارد. می‌گویم کارون، چون شناخت بیشتری از منطقه خودم؛ کوت عبدالله دارم. این استعدادها باید پرورش داده شوند. نقش پدر و مادر خیلی مهم است؛ مخصوصاً پدر باید وقت بگذارد.

وی درباره برنامه ریزی برای پیشرفت بیشتر احمد در تلاوت گفت: با احمد به کلاس‌های استاد مهدی دغاغله می‌رویم. احمد آنجا تلاوت خود را ارائه می‌دهد که اگر اشکالی باشد رفع شود. احمد پیش استاد شاکرنژاد هم تلاوت کرده است. سعی دارم احمد را به تمامی جلسات ببرم و به این موضوع اصرار دارم که ترس و استرس او از بین برود و بیشتر با مجالس آشنا شود. کثرت تلاوت‌ها قاری را پخته‌تر می‌کند و به او اعتماد به نفس می‌دهد.

پدر این قاری نوجوان که به تلاوت معنامحور اهمیت زیادی می‌دهد، می‌گوید: برخی از نسخه‌های قرآن، مفردات را در حاشیه توضیح داده‌اند که به بچه ها توصیه می‌کنم از این مصاحف داشته باشند. اگر بخواهم تلاوت داشته باشم دو سه ماهی کار می‌کنم و طی این مدت حتماً قاری با معانی آن آیات آشنا می‌شود و هر چه بیشتر بگذرد بهتر می‌تواند نغمه را بخواند چون معنی آیه را بهتر درک کرده است.

 

دستگاه‌ها و مقامات مختلفی در تلاوت‌ها وجود دارد. این مقامات باز خود فروعی دارند که برای قاری باید شناخته شوند. احمد باید کاملاً با قالب شیخ منشاوی آشنا شود و این تلاش مستمر می‌خواهد. قبلا تلاوت استاد منشاوی در آیین‌نامه مسابقات نبود و چند سالی است که به منشاوی رجوع کردند و گفتند باید این تلاوت‌های سنتی (مثل تلاوت استاد شیخ منشاوی، استاد مصطفی اسماعیل) احیا شوند.

استاد منشاوی از نظر معنا و نزدیکی به محتوای قرآن تلاوت‌های فاخر دارند. قراء جدید بیشتر نغمه‌ای کار می‌کنند و یک فراز می‌خوانند که سه چهار نغمه دارد. در صورتی که قراء قدیمی قرآن را طوری می‌خوانند که به محتوا نزدیک است. خیلی به تلاوت استاد منشاوی سفارش کرده‌اند و گفتند آن‌طور که نازل شده است تلاوت می‌کند. این تلاوت‌ها واقعاً مردم‌پسند هستند. قراء امروز ما باید با تلاوت‌های اصیل آشنا شوند.

 

فرازی از سوره مبارک الرحمن را با صدای احمد کعبی می‌شنوید:

 

 

 

 

منبع: ایکنا