انتقاد مجری مشهور برنامه‌های کودک و نوجوان از اسپانسرها و مسئولان

به گزارش کودک پرس ، “فیتیله جمعه تعطیله” و “جمعه به جمعه خونه به خونه” جزء آخرین کارهایی بود که به عنوان تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های کودک و نوجوان از شبکه دو سیما دیدیم اما به یک باره آنتن را تحویل تهیه‌کنندگان و مجریان تازه وارد که خیلی هم نتوانستند اقبال قشر کودک و نوجوان را همچون قبل به خودشان جلب کنند، داد. همه می‌گفتند میان او و گروه فیتیله‌ای‌ها یکسری اختلافاتی بوجود آمد که البته انگار دامنه‌اش گسترده‌تر از این حرف‌ها بود. بعد از یک غیبت طولانی بالاخره مجید قناد “با یگ گله جا” برگشت و ۴۰ قسمت را با همکاری وزارت بهداشت به روی آنتن شبکه دو سیما برد.

 

حتماً از فحوای کلامش هم پیدا بود خیلی دل پُری از نبودن‌هایش دارد که دو روز پیش به قلبش سرایت می‌کند و مجری روزهای خاطرانگیز کودکان، نوجوانان و حتی جوانانی که چند دهه از او و برنامه‌هایش خاطره دارند راهی بیمارستان امید می‌شود. با مجید قناد تماس گرفتیم تا احوال این روزهایش را بپرسیم، صدایش بوی یک آزردگی می‌داد و قلبش به تب و تاب بیماری افتاده است؛ اما ساعاتی دیگر مرخص خواهد شد.

 

مشروح این گپ و گفت را در ادامه بخوانید:

 

در کنار بچه‌ها نیستم حال خوبی ندارم

مجید قناد تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های کودک تلویزیون با اشاره به اینکه وقتی از دنیای برنامه‌سازی که همچون معشوقه‌ای سال‌ها مجنونش بوده‌ام، فاصله بگیرم باید با روزهای بیماری دست و پنجه نرم کنم، تصریح کرد: روزگاری که مثل قبل در کنار بچه‌ها نیستم و از دنیای برنامه‌سازی و تصویرسازی برای کودکان فاصله دارم امراض و بیماری‌ها به سراغم می‌آیند. حال خوبی ندارم و افسرده شده‌ام که باید منتظر اسپانسر و حمایتگری باشم تا بتوانم یک برنامه برای توسعه تربیت و آموزش درست کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان این مملکت هستند را روی آنتن سیما ببرم.

 

 

دردهای ما با آنتی بیوتیک معالجه نمی‌شود

وی درباره بیماری‌اش گفت: چند روزی بود که احساس می‌کردم دریچه قلبم صلابت گذشته را ندارد تا اینکه دو شب گذشته این درد شدیدتر شد و بنده را راهی بیمارستان امید کرد. خوشبختانه بعد از آنژیو و آزمایش‌های دیگر توسط پزشکان تلاشگر این بیمارستان تا ساعاتی دیگر مرخص خواهم شد. اما خودم می‌دانم دردهای ما با آنتی بیوتیک معالجه نمی‌شود یک برنامه‌ساز تمام عشق و علاقه‌اش ساختن دغدغه‌هایش برای جامعه هدفش است. جامعه هدف من هم کودکان هستند که خیلی این روزها نگرانشان هستم. روزهایی که می‌بینم چقدر فضای مجازی و بازی‌های متنوع رایانه‌ای آن‌ها را از ما دور کرده است.

 

اسپانسرها با کودکانه‌ها کاری ندارند

قناد درباره عدم توجه سازمان‌های حمایتگر و اسپانسرها به حوزه کودک، تأکید کرد: نزدیک به سه دهه در رسانه ملی کار کودک و نوجوان کردم و شاید بیشتر مرا با “فیتیله جمعه تعطیله” بشناسند اما با “از مدرسه تا مدرسه” خیلی از جوانان ما با آن خاطره‌ دارند. بسیاری از من سوال کردند چرا نیستم و برنامه ندارم!؟ نخواستم خیلی شفاف درباره زوایای نبودن‌هایم صحبت کنم اما خیلی کوتاه باید بگویم که امروز ساختن برنامه در رسانه ملی نیاز به مشارکت دارد و اسپانسرهای ما برای سرمایه‌گذاری در این قشر، اقبالی ندارند.

 

 

مسئولان، کودکان را دریابند

وی در ادامه اضافه کرد: بسیاری از سازمان‌های حمایتگر و شرکت‌های خصوصی مشارکت نمی‌کنند چون بزرگترها می‌توانند از منابع و کالاهای تبلیغاتی‌شان خریداری کنند به همین خاطر خیلی کمتر با برنامه‌های کودک و نوجوان، مشارکت دارند. امروز اسپانسرها در ساخت برنامه‌ها حرف اول را می‌زنند، چون رسانه‌ملی امروز بودجه‌های محدودی برای ساخت برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی خودش دارد. من از مسئولان می‌خواهم بیش از پیش مراقب این قشر باشند که آینده‌سازان و جامعه تأثیرگذار مملکت ما به شمار می‌روند.

 

 

باید برنامه‌های کودکانه، هدایتگر داشته باشند

این مجری و تهیه‌کننده نام‌آشنای تلویزیون با اشاره به اینکه مسئولان هیچ‌گاه یادشان نمی‌رود که وقتی از فیتیلیه‌ای‌ها جدا شدم آن بچه ۸ ساله به چه روزی افتاد، خاطرنشان کرد: اگر کودکان ما امروز آموزش درستی نمی‌بینند و تعلیم و تربیت روند مناسب خودش را ندارد، چون به دو بخش آموزش و پرورش و صداوسیما که تعیین‌کننده‌اند، آن‌طور که باید و شاید توجه نمی‌شود. آن‌ها باید به لحاظ مادی و معنوی حمایت شوند تا بتوانند حمایت کنند. ما باید در این ورطه‌ای که دشمنان با شبکه‌های فاسد ماهواره‌ای و برنامه‌های رایانه‌ای می‌کوشند تا کودکان و نوجوانان ما را مدیریت کنند، برنامه‌سازی آموزشی-تربیتی مفرح همراه با القای مفاهیم ارزشمند دینی و اسلامی را رونق دهیم. جالب است بدانید برنامه‌ “فیتیله جمعه تعطیله” را همچون فرزندی به سن ۸ سال رساندم و به دلایلی از تیم جدا شدم. همگان دیدند که چه بلایی به سر این بچه ۸ ساله آمد که با آن وضعیت از کنداکتور تلویزیون خارج شد. امروز باید بیشتر دقت‌کنیم چه برنامه‌هایی ویژه کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود که هدایتگر باشند و تهیه‌کنندگانی باید آن‌ها را مدیریت کنند که نسبت به اصول و موازین مربوطه آگاهی داشته باشند.