انتقاد از «گرانی کتاب» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

امیر هوشنگ اقبال‌پور پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان یکی از موانع خرید کتاب برای بازدیدکنندگان سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را “گرانی کتاب” عنوان کرد.

به گزارش کودک پرس ، امیر هوشنگ اقبال پور روز چهارشنبه در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: سخنان زیادی درباره بی رغبتی مردم به خرید کتاب و مطالعه آن گفته می شود، در حالیکه دلیل این مساله، گرانی کتاب و نه چیز دیگر است.
اقبال پور ایرانیان را مردمی کتابخوان و کتاب دوست معرفی و اضافه کرد: وقتی درآمد خانواده ای پایین است، دیگر مجالی برای پرداختن به کتاب برای آن وجود ندارد درحالی که همواره انگشت اشاره به سمت مردم است که آنها علاقه مند نیستند.

مدیر مسئول انتشارات بین المللی آبرنگ ادامه داد: شاید نمایشگاه کتاب شلوغ به نظر آید و گفته شود که استقبال مردم هم از آن زیاد است اما واقعیت این است که وقتی دستان خالی از کتاب بازدیدکنندگان را زمان خروج از مصلی می بینیم، متوجه خواهیم شد که چه تعدادی کتاب خریداری کرده اند.
اقبال پور درباره شعار امسال نمایشگاه هم « نه به کتاب نخواندن» گفت: در این شعار از دو عبارت منفی استفاده شده در حالیکه ذهن در برخورد اولیه با آن، ابتدا برداشت منفی کرده و تصور می کند نباید کتاب خواند.

وی با تاکید بر اهمیت شعارهایی که برای نمایشگاه کتاب انتخاب می شود، ادامه داد: بهتر است قبل از انتخاب شعار در شورای سیاستگذاری، از متخصصان و اهالی فن در این رابطه مشورت گرفته شود.
این فعال عرصه نشر با بیان اینکه در نمایشگاه بین المللی کتاب بهتر است ناشران فقط کتاب های جدید خود را به نمایش گذارند، ادامه داد: در این صورت علاوه بر اینکه مخاطبان با کتاب های جدید آشنا می شوند، نمایشگاه محل حضور ناشرانی خواهد بود که در سطح کلان برای بازرگانی مجموعه خود برنامه دارند.
به گفته اقبال پور، نشر امروز متفاوت از نشر گذشته است از این رو در نمایشگاه باید محصولات جدید برای علاقه مندان کتاب ارایه شود.

این ناشر کودک و نوجوان درباره تاثیر کتاب خوانی گفت: کتاب به تقویت منطق و درست اندیشیدن کمک می کند.
اقبال پور «یار مهربان» را عاملی که به تقویت منطق کودک کمک می کند دانست و ادامه داد: منطق به کودک درست اندیشیدن را می آموزد و کسی که بیشتر کتاب بخواند، فلسفه زندگی صحیح تری دارد و قضاوت بهتری از خود و جامعه خواهد داشت.

مدیر انتشارات آبرنگ، همچنین نقش نمایشگاه ها را در ایجاد انگیزه برای مطالعه و انس با کتاب مهم توصیف کرد و افزود: بیشتر نمایشگاه های معتبر کتاب در جهان با هدف بستر سازی و ایجاد فرصت ها برای ارائه تازه های نشر و برقراری ارتباطات کاری و حرفه ای بین پدید آورندگان، تولید کنندگان کتاب و آژانس های ادبی برای ایجاد همکاری های مشترک از جمله مبادلات کپی رایت و ترجمه برگزار می شوند.

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار نه به کتاب نخواندن از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه امسال در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.