تشریح برنامه‌های سند حمایت و توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در هفته گذشته خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات را به عنوان مجری سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان منصوب کرد. گفت‌وگویی را در رابطه با برنامه‌های ایشان در این رابطه انجام داده‌ایم.

به گزارش کودک پرس ، چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات را به عنوان مجری سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان منصوب کرد. اما این کارگروه چه برنامه هایی دارد؟ آیا بودجه لازم برای پیشبرد اهداف آن در نظر گرفته شده و چه امکانات جدیدی برای خانواده ها و کودکان در فضای مجازی پدید می آید؟ سلجوقی در گفت وگویی کتبی، به این سوالات پاسخ داده است که می خوانید.

 

 

نخستین اقدام شما تا پایان سال در این حوزه چیست؟

با توجه به اینکه در آخرین ماه سال هستیم و این ماه معروف است به ماه ته جیب هزینه کردن و ماه جمع وجور کردن پروژه های نیمه کاره، شاید کمتر بتوان برنامه اجرایی آغاز کرد. ولی برنامه های از قبل تهیه شده جمع آوری و در صورت لزوم بازنگری و با مشورت صاحبان اندیشه و موضوع برنامه اجرایی تهیه و پس از کسب موافقت وزیر و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

حتی برنامه هایی که نیاز به منابع نداشته باشد، به زودی شروع خواهد شد و اتفاقا در همین روز اول تعدادی از تولیدکنندگان بخش خصوصی مبادرت به ارایه فعالیت های انجام شده کردند. شنبه گذشته نیز 10 مدرسه به طور آزمونه در شهرستان کرج استان البرز با همکاری سازمان آموزش وپرورش استان البرز و سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز و از سوی اپراتوری بخش خصوصی فعالیت خود را برای ارایه خدمات دانش آموزی شروع کرد و به زودی با رفع مشکلات عملیاتی در سایر مدارس توسعه خواهد یافت.

در برنامه اقدام، چند محور اساسی برای این حوزه تعریف شده است. چه کارهایی برای هرکدام از این محورها (شامل آموزش، فرهنگ سازی و ترویج فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان، فراهم سازی زیرساخت های ارتباطی، محتوایی و اعتماد و توسعه بازار و مقاوم سازی کسب وکار) دارید؟
همان طور که در ابلاغ ذکر شده است، محور فعالیت و اقدام، سند تهیه شده پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود و این سند تا این مرحله کلیاتش مورد بررسی و تایید قرارگرفته است و لازم است برنامه های عملیاتی با شاخص قابل اندازه گیری تهیه شود که در روز دوشنبه با تهیه کنندگان سند نشست تعیین ادامه فعالیت برگزار خواهد شد.

اهداف سال 97 چیست؟
همان طور که عرض شد برنامه عملیاتی باید تهیه شود ضمن اینکه این برنامه باید در یکپارچگی با سایر پروژه های سند الزامات شبکه ملی اطلاعات تهیه شود و چون سایر پروژه های سند الزامات شبکه ملی اطلاعات در دست تهیه است این اهداف منطبق و هماهنگ با سایر بخش های سند الزامات شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

یکی از اقداماتی که در برنامه آمده، تعریف دقیق شاخص ها به نحوی است که امکان اندازه گیری سالانه آن وجود داشته باشد. این کار در چه مرحله ای است؟ اگر شاخص ها تعریف شده اعلام بفرمایید واگرنه چه زمانی به سرانجام می رسد؟
شاخص ها تهیه نشده است و یکی از برنامه های اصلی و در کوتاه مدت تعریف شاخص ها و نحوه اندازه گیری وضع موجود و همین طور تعیین وضع مطلوب و نحوه رسیدن به وضعیت مطلوب است.

آیا نیروی انسانی و بودجه این کار در سال 97 دیده شده است؟
با توجه به اینکه به تازگی حکم صادر شده است و متولی برای این کار از قبل تعیین نشده بود، فکر کنم اعتباری در بودجه سال ۱۳۹۷ دیده نشده است و در خصوص نیروی انسانی نیز روش مدیریتی اینجانب به گونه ای است که برای این گونه ماموریت ها سازمان جدید تشکیل و نیروی انسانی جدید جذب نمی کنم بلکه باید با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و سازمانی واحدهای تابعه وزارت و درنهایت با برون سپاری کمبود یا نیاز به نیروی انسانی را تامین کرد. بهره وری حکم می کند تمامی واحدهای تابعه وزارت و سایر دستگاه های اجرایی را برای نیل به نتیجه بسیج کنیم. در ضمن نباید فراموش شود محور فعالیت های این برنامه باید بخش خصوصی و خود مردم به عنوان کاربران باشند و عهده دار شوند و ظرفیت سازی برای حضور به موقع این ذی نفعان از برنامه های اصلی باید باشد و از برنامه های دیگر باید رفع موانع و تسهیل کردن فضای کار برای اقدام توسط ذینفعان باشد.

به صورت محسوس خانواده ها شاهد چه خدمات و اتفاقاتی خواهند بود و این موضوع چقدر زمان نیاز دارد؟
بنا بر حدیث و تعبیر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله «فرزند از ابتدای تولد تا 21 سالگی، مراحل به هم پیوسته رشد و تربیت را پشت سر می گذارد. بر اساس تغییرات روحی، جسمی و عقلی که در انسان رخ می دهد، سه دوره تربیتی برای او نیاز است که پرورش وی نیز باید با شناخت ویژگی های هر دوره صورت پذیرد. از دیدگاه دین، کودک تا هفت سال اول زندگی سید و سرور است و تعبیر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هم از این مرحله تربیتی «سیادت کودک» است.

هفت سال دوم، سن تعلیم پذیری، اطاعت و فرمان برداری است و هفت سال سوم، سن نظرخواهی و مشورت است» و لازم است برنامه های خانواده ها و تولیدکنندگان محتوا و ارایه دهندگان خدمات با این دوره های سنی هماهنگ باشد هرچند نباید در توجه به این موضوع اقلیم و فرهنگ خانواده ها را هم فراموش کرد.بنابر این روايت که معصوم (علیهم‌السلام) فرمودند: العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر را حتما همه شنیده ایم و به قرینه همین روایت هرگونه آسیب اخلاقی هم در سن کودکی مانند نقش سنگ تا پایان عمر در ذهن کودکان باقی می ماند. تدبیر خانواده ها در این حوزه قطعا می تواند زمینه حفظ بسیاری از آینده سازان این مملکت را از آسیب های شبکه های اجتماعی فراهم کند که باقیات صالحات ارزشمندی برای خانواده هاست. از سوی دیگر هم در صورت عدم توجه خانواده ها به این مسوولیت موجب آسیب های فراوان به کودکان ما می شود که تاکنون هم شده است.

لذا این رویکرد و باور در بین خانواده ها برای دسترسی کودکان به فضای مجازی حاکم است و لازم است تولیدکنندگان خودشان را با این نیاز خانواده ها تنظیم کنند و دولت نیز در این مسیر نهایت همکاری را برای تسریع در نیل ذینفعان به اهداف خودشان خواهد داشت.در همین روز اول ابلاغ حکم، در نشست هایی که با تعدادی از ارایه دهندگان خدمات در این بخش داشتیم، نکته جالب توجه زحمات و تلاش هایی است که انجام شده لیکن موانعی باعث شده است از این ظرفیت های موجود استفاده نشود یکی از موارد عدم اطلاع کاربران از وجود این همه محتوا و خدمات قابل ارایه است و در ثانی چون این عزیزان در بخش خصوصی زحمت تهیه محتوا را کشیده اند، باید هزینه خود را از محل عرضه محصول و خدمات جبران کنند و هزینه تبلیغات و فرهنگ سازی موجب شده است استفاده با شمارگان زیاد این تولیدات را شاهد نباشیم.

از نظر بنده این موضوع درخواست خانواده هاست و قابلیت زمان بندی و تعیین زمان برای اقدام در آینده فراهم نیست و این نگرانی خانواده ها در صورت عدم پاسخگویی بازار موجب شده است از روش سلبی استفاده شود و فرزندان خودشان را با محرومیت مواجه کنند و اگر بازار به موقع عمل کند، به جای استفاده از روش سلبی خانواده ها از روش ایجابی استفاده خواهند کرد و محتوا متناسب با سن و روحیه فرزندان شان را از بازار تهیه و استفاده خواهند کرد.

در این راه مشورت متخصصان فضای مجازی و رتبه بندی محصولات در انتخاب خانواده ها کمک کننده است و همین طور خود خانواده ها در تولید و نشر محتوا نیز شراکت بیشتری خواهند داشت.

 

به علاوه جهت آگاهی از فعالیت های انجام شده و همکاری و ارایه پیشنهادات و نظرات علاقه مندان می توانند به سایت کارگروه تخصصی توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان به نشانی cop.itrc.ac.ir مراجعه کنند.

نشاني رايانامه cop@itrc.ac.ir و نشانی کانال سروش و تلگرام نیز @cop_iran است.