ارائه روش درمانی مکمل برای کودکان اوتیسمی
دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تاثیر طبیعت بر کاهش مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک و کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اوتیسم را با هدف تدوین برنامه طبیعت درمانی خانوادهمحور در رساله خود بررسی کرد.
به گزارش کودک پرس ، دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی واحد علوم تحقیقات گفت: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه طبیعتدرمانی خانواده محور؛ ویژه کودکان طیف اوتیسم و اثربخشی آن بر پردازش حسی، تعامل والد-کودک و نشانگان اختلال در این کودکان انجام شده است.
مریم رامشینی افزود: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد برنامه طبیعت درمانی خانواده محور باعث کاهش برخی مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک، کاهش برخی نشانگان اختلال و آشنایی بیشتر این کودکان با طبیعت شد.
این محقق واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: با توجه به نتایج مثبت این پژوهش در مدت زمان اندک و مقرون به صرفه بودن این مداخله، میتوان از این نوع روش درمانی در کنار سایر درمان های دیگر برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم استفاده کرد.
وی بیان کرد: در این پژوهش 14 کودک 3 تا 7 ساله مبتلا به اوتیسم با توجه به ملاک های خاص انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه 7 نفره آزمایشی قرار گرفتند، مداخلات طی 3 ماه در مدرسه طبیعت ساوان واقع در پارک جنگلی چیتگر انجام شد.
رامشینی با بیان اینکه برنامه طبیعت درمانی در نظر گرفته شده در این رساله شامل چند مرحله بود، گفت: در ابتدا فقط دنبال علاقمند شدن و درگیری ذهنی کودک به طبیعت بودیم بنابراین کودکان در این مرحله در فضای طبیعت بدون انجام فعالیت خاصی حضور داشتند. در مرحله بعد با پژوهشگر، تسهیل گر و والدین خود به انجام تکالیف خاص در زمینه کارهای باغبانی، کار با حیوان و انجام تکالیف مربوط به حواس پنج گانه می پرداختند.
رساله دکتری تاثیر طبیعت و کاهش مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک و کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اوتیسم توسط مریم رامشینی دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، به راهنمایی دکتر سعید حسنزاده و مشاوره دکتر غلامعلی افروز و دکتر هادی هاشمی رزینی دفاع شد.
منبع: ایرنا
ارسال دیدگاه