ماجرای کنار رفتن انجمن ناشران کتاب کودک از غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت+ فیلم

نادرقدیانی مدیر انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان ماجرای کنار رفتن این انجمن از مدیریت غرفه کودک و نوجوان ایران درنمایشگاه کتاب فرانکفورت را شرح داد.

به گزارش کودک پرس ،نادر قدیانی رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان ماجرای کناره‌گیری انجمن از مدیریت غرفه کودک و نوجوان ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را چنین شرح می‌دهد:

حدود 10سال قبل ترکیه به عنوان کشور ترکیه یک غرفه نسبتاً خوب و آبرومندانه‌ای راه اندازی می‌کرد، با برنامه و شرایط خاص خود، با این هدف که ناشرانش را معرفی کند‌، موفق بود،‌ من برای برای اولین بار سال 71 به نمایشگاه بولونیا رفتم پیش از آن دو سال بود که ایران شرکت می‌کرد، در این 26 سال چند بار به این نمایشگاه‌ها رفته‌ام،‌ همین مدت هم حضور در نمایشگاه فرانکفورت داشته‌ایم. در همین سال های اخیر ما در بخش نمایشگاه فرانکفورت انجمن فرهنگی ناشران کودکان و نوجوان ، بخش کودک و نوجوانش را حدود 12 سال بود که مدیریت می‌کرد،‌ دو سال قبل با مسئولان مربوطه در موسسه نمایشگاه ها هم مذاکراتی داشتیم، هم مکتوب نوشتیم، عرض کردیم که این هزینه اندکی که پرداخت می‌کنید و ما می‌رویم ، چیزی به دست نمی‌آید.

 

 

این نیازمند دبیرخانه ثابت مدیریت واحد و دراز مدتی است که نتایج خوبی در آینده داشته باشد،‌ طبق گفته‌های مسئولان فقط برای بخش کودک و نوجوان سالانه دویست میلیون تومان بابت اجاره و غرفه‌آرایی صرف می‌شد، یک درصد بسیار کوچکی هم به انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان پرداخت می‌شد‌، ما گفتیم که همان بودجه‌ای که پرداخت می‌کنید را در قالب اصل 44 قانون اساسی واگذاری به بخش خصوصی است،‌ در یک قرارداد 5 ساله به انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان بدهید تا همان سال دبیرخانه شکل‌گیرد،‌ مدیریت واحد تشکیل شود،‌ قول خواهیم داد که نه غرفه کوچکتر شود نه دکوراسیون کمتر،‌ اما با مدیرتی انجمن از سال سوم و چهارم اطلاعات جامعی از جهان نشر کودک و نوجوان به دست می‌آوریم و ناشران کودک و نوجوان را برای حضور در بازار جهانی سرویس می‌دهیم.

 

این پیشنهاد مورد موافقت آقایان مسئول قرار نگرفت و مدیریت بخش کودک و نوجوان غرفه ایران درفرانکفورت به انجمن نویسندگان سپرده شد. من معتقدم که سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشورها وظیفه دارد یک جای کوچکی را به عنوان سفارت ایران داشته باشد و خود را معرفی کند‌،‌ مابقی حضور و هزینه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود،‌ اتحادیه ناشران و کتابفروشان بخش بزرگسال و انجمن ناشران کودک و نوجوان بخش کودک و نوجوان نمایشگاه‌های خارجی را عهده‌دار شوند. در آنصورت است که بخش خصوصی می تواند در سال‌های آینده چیزی برای گفتن داشته باشد ولی تا زمانی که مدیران دولتی می‌خواهند خودشان را قیوم بخش خصوصی بدانند، همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.

 

 

منبع: تسنیم