255069
۲۲ شهریور ۱۴۰۳
از آغاز امسال

غربالگری ۹ هزار کودک در برنامه غربالگری بینایی کودکان در خراسان جنوبی

۹ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله در خراسان جنوبی، از آغاز امسال غربالگری بینایی شدند.

به گزارش کودک پرس ، جانشین معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گفت: برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم با هدف شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال تاکنون در سراسر استان در پایگاه‌های دائمی و غیردائمی شهری و روستایی و مناطق صعب العبور با نظارت بهزیستی در حال اجرا است.

وحدانی افزود: در این طرح کودکان ۳ تا ۶ سال به لحاظ هزینه‌های درمانی و ویزیت مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.

جانشین معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گفت: در این طرح کودکان دارای مشکلات بینایی شناسایی و تحت درمان قرارمی گیرند.

وی گفت: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه ۲ طرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه جسمی در چشم، برطرف نشده و کماکان باقی می‌ماند و این بیماری اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر ۲ چشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد ولی در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری است.

وحدانی گفت: بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است و این اختلال اگر دیر تشخیص داده شود، درمان آن دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود؛ به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰تا ۱۲ سالگی آغاز شود، دید کامل نخواهد شد.

به گفته وی نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد، ظاهر چشم تنبل، طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود ولی گاهی با علایمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم‌ها یا پلک زدن زیاد بروز می‌کند که تنها راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و، چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است چشم همه کودکان در سنین سه تا ۶ سالگی مورد غربال قرار می‌گیرد.

وحدانی تاکید کرد: انتظار از والدین کودکان سه تا ۶ سال این است که این فرصت طلایی را از دست ندهند و برای کسب اطلاعات بیشتر با بهزیستی شهرستان مربوطه یا مجریان برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تماس بگیرند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار