254926
۲۲ مرداد ۱۴۰۳
بیماری نوزادان

چهار هزار و ۵۰۰ نوزاد گلستانی مشمول تزریق واکسن پنوموکوک هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان میانگین سالانه تولد در استان را ۳۰ هزار نوزاد اعلام کرد و گفت: تزریق نوبت نخست واکسن پنوموکوک برای چهار هزار و ۵۰۰ کودک ۲ ماهه استان در حال انجام است.

به گزارش کودک پرس ، دکتر موسی‌الرضا شبیهی روز یکشنبه اظهار کرد: میکروب پنوموکوک سبب بیماری‌هایی مانند سینوزیت (التهاب دریافت پوششی سینوس‌ها)، مننژیت (عفونت پرده‌های مغز)، عفونت گوش میانی، پنومونی (سینه‌پهلو یا ذات‌الریه) و عفونت خون در کودکان زیر پنج سال می‌شود که در برخی مواقع منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان، ایجاد عوارض و گاهی مرگ آنان خواهد شد.

وی مهمترین نحوه انتقال عفونت پنوموکوک را از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت‌کردن و تماس نزدیک بین افراد دانست و گفت: میکروب از طریق فرد بیمار، ناقل سالم (فردی که آلوده به میکروب است اما علائم ندارد) و همچنین اشیاء آلوده با ترشحات بدن قابل انتشار است.

کودکان کمتر از پنج سال و به ویژه کودکان کمتر از ۲ سال، نوزادان، کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، کودکان مبتلا به سوء تغذیه، کودکانی که شیر مادر دریافت نکرده‌اند نسبت به سایر کودکان، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت پنوموکوکی قرار دارند.

همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار و زندگی در شهرهای صنعتی و پرازدحام سبب می‌شود افراد بیشتر در معرض عفونت پنوموکوک قرار داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: با هدف جلوگیری از بیماری‌های ناشی از میکروب پنوموکوک، تزریق واکسن آن به صورت برنامه کشوری از ۱۳ مرداد ماه امسال به صورت همزمان در تمام استان‌ها آغاز شد و مراحل بعدی آن بعد از تزریق دوز نخست در ۲ ماهگی به ترتیب در چهار و ۱۲ ماهگی انجام می‌شود.

شبیهی افزود: علاوه بر چهار هزار و ۵۰۰ کودک ۲ ماهه، تمام کودکانی که از این پس متولد می‌شوند، مشمول دریافت واکسن پونوموکوک خواهند بود.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، پس از واکسیناسیون، تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی‌قراری و تحرک‌پذیری کودک شایع است اما نگران‌کننده نیست. در صورت تورم و قرمزی محل تزریق واکسن برای کاهش میزان تورم و قرمزی می‌توان از یک پارچه سرد، مرطوب و تمیز برای محل تزریق استفاده کرد.

والدین در صورت بروز تب، درد یا بی‌قراری کودک خود می‌توانند با کارکنان بهداشتی در مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت کنند و پس از واکسیناسیون، از پوشاندن لباس تنگ به کودکان که موجب فشار به محل تزریق می‌شود باید خودداری کرد.

طبق اعلام سیدمحسن زهرایی رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، پیش بینی می‌شود که با واکسیناسیون پنوموکوک سالانه از مرگ و میر هزار نوزاد و همچنین بستری شدن بیش از ۵۵ هزار نوزاد در بیمارستان جلوگیری شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار