254837
۱۷ مرداد ۱۴۰۳
بهزیستی

غربال‌گری نزدیک به ۵۲ هزار کودک در ۲۰۰ پایگاه سنجش بینایی در استان مرکزی

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از غربالگری بالغ بر ۵۲ هزار کودک در ۲۰۰ پایگاه سنجش بینایی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، محمود حسین آبادی صبح روز سه‌شنبه شانزدهم مرداد اظهار کرد: تنبلی چشم یا آمبلیوپی اختلالی در بینایی فرد است که باعث می‌شود دید یک چشم و گاهی دو چشم کاهش پیدا کند به طوری که حتی با اصلاح عیب انکساری و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نشده است و ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: تنبلی چشم یکی از شایع‌ترین علل کاهش دید قابل پیشگیری در دهه اول زندگی است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: میزان شیوع تنبلی چشم از دو تا پنج درصد گزارش شده است و متأسفانه در صورت عدم درمان اثرات کمی دید آن تا آخر عمر برای بیمار باقی خواهد ماند.

حسین آبادی اضافه کرد: علت‌های عمده و اصلی ذکرشده برای آمبلیوپی عیوب انکساری تصحیح نشده، انحرافات چشمی و محرومیت از دید است.

وی تصریح کرد: در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملاً طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود به همین دلیل پدر و مادر و اطرافیان متوجه خطر مهمی که بینایی کودک را تهدید می‌کند نیستند، بنابراین تنها راه پیشگیری از ” تنبلی چشم ” تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است چشم همه کودکان باید حداقل سه بار هر سال (در سنین ۴ -۶) قبل از دبستان غربالگری شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف کاهش شیوع تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری است و در سال گذشته ۵۰ هزار و ۳۸۶ کودک در ۲۴۰ پایگاه سنجش بینایی در کل استان مورد غربال قرار گرفتند.

حسین‌آبادی اضافه کرد: از این تعداد دو هزار و ۴۳۶ کودک مشکوک شناسایی و از این تعداد ۲۰۳ کودک آمبلیوپی و هزار و ۷۰۴ کودک با سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند.

وی تاکید کرد: این برنامه در سال‌جاری از ابتدای خرداد ماه به صورت همزمان در سراسر استان آغاز شده است و قرار است جمعیت کل کودکان ۶_۳ سال استان بالغ بر ۵۲ هزار کودک در ۲۰۰ پایگاه غربالگری مورد سنجش بینایی قرار گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: تمام مجتمع‌های بهزیستی، خانه‌های بهداشت، مهدهای قرآن به عنوان پایگاه تنبلی چشم آماده فعالیت هستند.

حسین‌آبادی افزود: ۷۶ غربالگر بینایی سطح اول که آموزش دیده آمد و ۱۸ اپتومتریست و ۵ چشم پزشک در این برنامه همکاری دارند، نقش والدین در همراهی کودکان به منظور اجرای برنامه بسیار مهم و اساسی است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار